[WN] Hoofd laag houden bij sliding stops??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kidje

Hoofd laag houden bij sliding stops??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 09:55

Ik lag erover te denken maar vond geen antwoord..Dus even hier vragen.
Als je een paard een sliding stop wilt aanleren hoe leer je hem het beste zijn hoofd laag te houden? En waarom moeten ze hun hoofd nu eigelijk laag houden?Of is dit enkel nodig om de rug te ontspannen?
Uiteraard eerst oefenen op de gewone stop voor dat we met de slide beginnen

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op kan geven..

crazycactus

Re: Hoofd laag houden bij sliding stops??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 10:01

Als ze het hoofd naar beneden houden kunnen ze idd hun rug mooi rond maken. Een stop met het hoofd hoog (en dan bedoel ik echt zoals vroeger) dan drukt het paard zijn rug weg en kan hij eigenlijk geen sliding stop maken.
Leer gewoon je paard na elke stop zijn hoofd naar beneden te doen, en stop alleen vanuit een verzamelde gang, dan zal het een gewoonte worden.

kidje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 21:47

107 keer bekeken en maar één iemand die zo vriendelijk is me uitleg te geven....Nog iemand misschien? }>
Vind ik maar flauw...

Benny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:30

Ik ben niet van het principe om een paard zijn hoofd laag te leren houden , ok er zijn er die dit uit hun eigen doen en dan is dat ok , maar als u paard een mooie slide maakt met zijn hoofd wat hoger is dat toch geen probleem .

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:38

Mss dat de rest zich aansluit bij het antwoord van CC? Ik heb daar in ieder geval niets aan toe te voegen.

=^.,.^=

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 07:51

Inderdaad, ik sluit me ook aan bij het antwoord van Crazycactus. Klopt helemaal!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 09:45

Niet alle paarden hebben het in zich om het hoofd laag te houden, daar moeten ze aanleg voor hebben. Persoonlijk zie ik liever een mooie sliding, waarbij het hoofd wat hoger wordt gehouden en daarbij wel de schouders worden opgetild, dan een slechte stop met hoofd laag en waarbij het paard zijn schouders niet optilt, voor blokkeerd en doorstuiterd.

Als je paard tijdens de proef zijn hoofd continu op een hoogte houdt, scoor je hoger dan dat de hoofdpositie voortdurend veranderd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 10:45

Mijn paarden doen het ook niet hoor...... in theorie is het makkelijker dan in de praktijk. Een paard moet ook zijn bouw meehebben natuurlijk.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:24

het belangrijkste is dat hij leert stoppen zonder dat je aan de teugels komt!
dan blijft zijn hoofd in de natuurlijke houding
dus stoppen op diepe zit en benen af en desnoods hard hoooo roepen
steekt hij z'n kop omhoog drukt hij zijn rug weg en dat is erg slecht voor zijn gestel
om een paard mooi rond te laten stoppen(dus met goed aangespanne rugspieren) kun je hem rond lopent laten galoperen , maar denk eraan dat hij niet op de voorhand galopeerd maar van achteruit en dan de stop inzetten en je handen vloeiend naar voren doen
zo is de basis houding goed en kan hij in de stop zonder gehindert te worden in de mond zijn eigen houding aannemen