[WN] western rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niinna

western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 17:44

haai haai!
Ik heb een vraagje.. Wat is nu precies western rijden? Want de een zegt, als een cowboy, en de ander zegt op een wild paard, dus vandaar, lijkt me wel gaaf
xxxxjes niinna

Cassidy

Re: western rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 17:58

Op een wild bokkend paard is rodeo rijden.

Western rijden wat in Nederland gedaan wordt, is net zo moeilijk als dressuur wat Anky doet, en heeft niets met wilde paarden te maken. Het is ontstaan uit manoevres en het werk die de cowboys op hun paard met de koeien moesten doen, maar het moet in wedstrijdverband allemaal heel beheersd blijven, het paard moet altijd onder controle zijn.

Dus niks rodeo....

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:03

Hoi,

Ik rijd niet zo heel lang western hoor (mijn eerste proefles heb ik pas gehad).

Maar toch denk ik dat het geen van beide is.
op een wild paard doet mij meer denken aan iets als rodeo, iets wat je vaak ziet in de films en wat gehouden wordt in de VS (weet niet of het hier ook gehouden wordt?)
Het vrouwtje dat mij les geeft vertelde mij het volgende:

Het paard moet respect voor je hebben, niet door je heen lopen en niet onder je vandaan lopen, een westernpaard (pony) moet op de lichtste hulpen reageren.

Ik hoop dat ik het een beetje goed vertel, maar anders zal het, hoop ik, wel verbeterd worden

http://maxispride.uwnet.nl/volgende/westernrijden2.htm

Op deze site staan nog wat enkele dingen over western.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 18:08

@cowhorse: wat jij zegt (dat over respect) is niet alleen van toepassing voor de westernpaarden hoor. Dat zou eigenlijk ieder paard moeten hebben.

Het westernrijden is ontstaan uit het dagelijkse werk van de cowboy, maar heeft zich afgesplits van de daadwerkelijke rodeo en is een rijstijl geworden.
De essentie is het werken aan een losse teugel op lichte hulpen. Het paard moet gewillig de opdrachten uitvoeren alleen als dat mogelijk is (zoals een bruggetje in de trail of bij de cutting) of op aanwijzing van de ruiter (een reiningproef moet eigenlijk compleet beheerst gereden worden).

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 19:16

haaj haaj
Bedankt alle 3 voor jullie uitleg! Nu weet ik wat meer over western rijden, en over rodeo Western rijden lijkt best leuk, dus je moet allemaal moeilijke opdrachten doen te paard, heel snel slalommen galoperen ofzo? In ieder geval bedankt, nu weet ik meer.
xxxjes niinna

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 19:46

Je zal niet gelijk gaan beginnen met slalomgaloperen (volgens mij wordt dit ook wel polebending genoemd, als ik het goed heb).

Je zal eerst net zoals elke tak eerst beginnen met basis en zo steeds hogerop komen, de richting die je op wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 22:26

Er zijn wat videofilmpjes van westernrijden op het internet te vinden, met name over de reining en de cutting.

Kijk maar even hier: www.paarden.tv, volg de link naar de reining en dan de filmpjes van de NRHA futurity, en Legends I en II.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 01:28

Wat ik een mooi onderdeel van het western rijden vindt is cutting en ook wel de reining en de trail

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 11:46

Toen ik pas begon met westernrijden had ik ook geen idee wat de verschillende onderdelen zijn en wat het nu precies inhoud. Ik heb toen een boek gekocht en helemaal uitgepluist. (op internet vind je ook wel wat over de verschillende disciplines). Het ene onderdeel zal je meer aanspreken dan het andere. Ik vind vooral showmanship at halter, horsemanship en trail leuk.
Succes ermee!

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-05 18:44

hall0h!
bedankt weer allemaal!
Ik heb die film gekeken van www.paarden.tv , en western rijden lijkt me inderdaad moeilijk, erg moeilijk zelfs, voor paard en ruiter, maar wel super gaaf!

xxxxjes niinna

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 19:49

Van westernrijden zeggen de dresuurruiters heel vaak: dat ga je doen als je het in de dressuur niet gaat redden. Ik ben erg blij Niinna, dat jij ziet wat daar voor een finesse bij komt kijken. Het is erg moeilijk, maar ook erg spectaculair, vooral de reining. Dus als iemand je nog eens wil vertellen dat reining hetzelfde is als rodeo rijden, mag je ze die link wel geven!

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 11:46

heej heej!
Oke thnx dat zal ik zeker doen. Heel veel mensen die ik ken zeggen ook dat paardrijden, heel makkelijk is, maar dat valt tegen als we ze op een paard zetten.
En western rijden lijkt mij echt heel moeilijk, aan de filmpjes van www.paarden.tv , maar goed, ik ben blij dak nu weet wat western rijden is.
xxxjes niinna