[WN] Wanneer sliding ijzers?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BarbaraNova

Wanneer sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 08:27

Wanneer doen jullie voor het eerst sliding ijzers bij je paardje laten beslaan? En wat zijn de voor en nadelen?
Kan je er bv mee buiten rijden, je paard kan nog normaal in de wei enz...

Alvast bedankt,
Barbara

crazycactus

Re: Wanneer sliding ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:29

Ik laat ze alleen op plates lopen als ik ook daadwerkelijk aan het trainen ben. Mijn ruin gebruik ik voor de trail dus die heeft er niets aan, en mijn merrie is momenteel mamma dus die krijgt ze volgend jaar voorjaar wel weer eens onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:37

Ja hoor, ik rij gewoon buiten met m'n slidingplates en ze loopt er ook gewoon mee in de wei. Alleen met onze eigen andere paarden trouwens, ik zou haar er niet mee in de wei met andermans paard willen hebben (veiligheid van de andere beesten).

Wanneer?
Faiz heeft uberhaupt nog geen ijzers en dat hou ik zo lang mogelijk zo. Slidingplates krijgt hij pas als we aan glijden toe zijn en dat duurt nog wel even. Eerst basis, dan kunstjes.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 08:43

Ik zal het nog wel eens met mijn instructrice overleggen...
Rij nu nog met gewone ijzers.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:46

Tja ik heb ze nooit, mn paardjes staan zomer en winter dag en nacht buiten, en heb het wel eens geprobeerd maar het werd niks.
Ik was ze toch wel vaak kwijt na een dolle renbui in het land.
Nou rij ik allround dus maakt het opzich niet zo heel veel uit.
Je kan er naar mijn ervaing wel gewoon mee naar buiten.

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:29

Toen hij echt ging stopen en dat waren echt geen meters hoor. maar toen hij echt ging zakken met zijn kont… toen heb ik er ijzers onder laten zetten. In de wei met sliding plates ben ik geen voorstander van alleen als het echt een grote wei is dan kan het meestal wel bij kleinere weitjes gaan ze vaker elkaar opzoeken om te klieren. Verder rij ik er ook mee buiten zelfs het dijkje oplopen heeft hij geen moeite mee met zijn sliding plates

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:31

Hey super bedankt voor de reacties! Daar heb ik wat aan.
Ik hoor van iedereen wat anders dus vind het best moeilijk om er zonder goed over na te denken ijzers onder te gooien..

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:44

Het is ook moeilijk, en het is ook maar net in wat voor een toestand je paard staat (binnen, buiten enz)
Bij mij had het alleen mar nadelen eigenlijk, vooral in de inter wil het gewoon niet buiten.
Ik heb het gewoon geprobeerd en als het me niet beviel gelijk hoefsmid bellen en eraf laten halen.
zo gezegd zo gedaan.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 12:12

Mijn paarden staan op een privestal. Nu overdag in de wei en snachts op stal. Ik rij afwisselend buiten en in de bak (trainen dus) ben al lang aan het hobbyen maar het wordt steeds serieuzer voor me omdat ik meer mogelijkheden krijg. Ik wil dus ook fanatieker gaan trainen....vandaar

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:00

ik zou het inderdaad eerst eens met je trainer overleggen.
heb je ze dan al nodig dat je paard ook al meters glijdt?
ben jij er al aan toe om met je paard daadwerkelijk reining te gaan rijden?
en de belangrijkste vraag waarom heeft je trainer je nog niet geadviseerd om slidingplates onder je paard te doen?
als onze trainingsklanten er klaar voor zijn, zijn wij altijd de eerste die over deze plates beginnen, maar een beginnend ruiter zullen wij nooit adviseren om plates onder de paarden te doen laat de ruiter eerst zelf maar eens leren om te rijden.
op slidingplates is niets tegen hoor bij je paard, ze kunnen er gewoon mee de wei op en ook buiten rijden is geen probleem, maar als een ruiter er nog niet aan toe is heeft het geen zin om met deze ijzers te gaan rijden, dan kan je best af met rij ijzers tot je alle basic's onder de knie hebt, anders hinder jij je paard alleen maar, want het loopt wel anders voor je paard

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:11

Zijn plates een zwaardere belasting voor de banden en gewrichten van een paard?
En idd ga ik het eerst eens overleggen met mijn trainster....
een vriend van mij heeft een jong paard waar de basis nog niet goed in zit en die staat dus wel al op plates...