[WN] Verzamelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joepje

Verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 12:49

Ik heb een Arabisch Volbloed die moeite heeft om te verzamelen en goed z'n achterhand te begruiken.
Hij valt al snel terug naar een versnelling lager als ik hem meer bij elkaar wil rijden, ik knijp dan haast de kramp in m'n kuiten, maar Joep vind het erg moeilijk, en is ook een beetje lui...
Ik rij zonder sporen, en wil dat eigenlijk zo houden.
Wie heeft er goede tips!

appie_rulez

Re: Verzamelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:36

ik zou persoonlijk dan toch met sporen gaan rijden, vooral omdat je zelf al aangeeft dat ie nogal lui aangelegd is...

het kan heel goed dat je je sporen niet eens hoeft te gebruiken, dat de gedachte dat je ze om hebt al genoeg is voor joep.

succes in elk geval en ik ben benieuwd naar de mening van andere bokkers

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:34

Heel veel overgangen rijden en schoudervoor etc zodat die achterkant sterker wordt. Dan zal de verzameling ook beter gaan. Die sporen kunnen dan ook nog een tijd in de kast blijven.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:06

Inderdaad, hij moet voor je been zijn, niet voor het spoor. Je hebt dus eigenlijk een "basis" probleem, hij is niet aan de been hulpen, dat probleem eerst oplossen, door zoals Cornelie ook schrijft, overgangen, tempo wisselingen en heel, heel concenquent te zijn met je hulpen.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:08

Bedankt voor de tips hoor!
Ik ga keihard oefenen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 08:31

cornelie schreef:
Heel veel overgangen rijden en schoudervoor etc zodat die achterkant sterker wordt. Dan zal de verzameling ook beter gaan. Die sporen kunnen dan ook nog een tijd in de kast blijven.

Die overgangen helpen. Verzamelen is zwaar voor een paard. Met die overgangen e.d. wordt de achterhand sterker. Dan gaat het verzamelen ook makkelijker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:18

veel achterwaarts rijden
iedere keer een paar pasjes vlot naar achteren
als hij dat kan , stoppen uit stap en gelijk achterwaarts
als hij dat kan de oefening uit draf
zo leert hij z'n kont er onder te plaatsen en wordt hij sterk

deze oefening kun je rustig doen en zo krijgt hij kracht zonder veel te werken

ik zou ook met een spoortje rijden
let wel op
eerst vragen met de kuit, desnoods nog een keer en dan een flinke por met je been of een spoortje gebruiken
dat is zijn straf voor het niet reageren
nu gebruik je waarschijnlijk heel veel kracht en hij reageert heel lauw
het moet dus worden dat hij reageert op een lichte kuitdruk
je moet dus niet steeds sterkere hulpen gaan geven maar een lichte desnoods nog een lichte en dan gewoon straf zodat hij leert dat hij beter netjes op de lichte had moeten reageren
en ik spreek uit ervaring dat als je het goed doet een paard binnen 10 minuten veel attenter is
dan wordt het een zaak van netjes verder trainen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:22

dan nog even iets
hij is een arabiertje dus waarschijnlijk zal hij wat met z'n kop omhoog lopen
bedenk dat hij eerst het hoofd naar beneden moet leren brengen
zo wordt zijn rug bol inplaats van hol en kan zijn achterhand erook onder

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:36

Als je veel schakelt, wordt je paard ook attenter voor je been. Dus aandraven, terug naar stap, vijf stappen in stap, weer aandraven, halve cirkel verder weer stappen, vijf stappen in stap, weer aandraven. Tussendoor halthouden, meteen wegdraven. Zelfde kan ook in galop. Zo maak je ze attenter voor je been.

Ook vaker tempowisselingen meenemen, snelle draf, langzame draf. Probeer licht te gaan rijden tijdens de tempoversnellingen.

Als je niet met spoortje wilt rijden, neem er dan wel een zweepje bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:10

Ik zou eigenlijk eerst willen weten hoe oud het paard is en hoe de lichamelijke en geestelijke conditie van het paard is, en hoe gevorderd de ruiter is die erop zit.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 14:00

Sonja schreef:
Ik zou eigenlijk eerst willen weten hoe oud het paard is en hoe de lichamelijke en geestelijke conditie van het paard is, en hoe gevorderd de ruiter is die erop zit.

Joep is 6 jaar, en in goede conditie, zowel lichamelijk als geestelijk,
hij loopt de hele dag lekker in de wei met z'n vriendin, het paard van mijn zus, en hij is altijd jolig.
ikzelf ben 24 jaar en kan van mezelf wel zeggen dat ik aardig kan rijden,(ookal klinkt dat misschien raar...) ik heb Joep zelf, met behulp van mijn zus die ook western rijdt, omgeschoold van engels naar western, wat hij overigens veel fijner vind.
ik train Joep op de manier vanuit het Basisboek van Rieky Young, ik kan helaas geen lessen betalen,
dus lees ik zoveel mogelijk en kijk ik veel naar mijn zus, die wel jaren les heeft gehad.

@Spatter: joep is wel een Volbloed maar is juist geneigd om te diep te lopen, zodat hij lekker op de voorhand loopt en met z'n achterbenen 'zwemt' ipv. onder te treden.
Ik moet hem juist ietsje hoger rijden, dan loopt hij beter. (is dat goed?)
Ik heb er even een foto bij gedaan, dan kunnen jullie zien hoe Joep loopt.
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:53

zoals hij daar loopt met zijn hoofd is het super!

ik begrijp dat als je hem hoger rijdt hij meer z'n achterhand eronder kan brengen maar bedenk wel dat als de achterhand eronder komt hij zelf van voor iets omhoog zal komen
dat moet jij dus niet doen, jij moet z'n achterhand eronder drijven en dan zal hij voor omhoog komen
een beetje zoals een dressuur paard

op de foto is de pas van de achterhand erg klein
als dat zijn normale pas is moet je die gaan vergroten
dat kun je ook doen met balken
eerst leggen in zijn gewone paslengte en dan steeds iets ruimer
en ik gebruik dus het achterwaarts gaan, zie hier boven geschreven
als ik hem zo zie denk ik dat dat bij hem ook heel goed zou werken

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 16:51

Ik probeer ook zo weinig mogelijk aan de teugels te zitten, Spatter.
Het is ook niet echt dat ik hem echt hoger instel,
het is meer dat ik m'n handen sluit als hij op het bit wil gaan hangen, en meteen geef ik dan been, zodat hij wel voorwaarts blijft.
Ik zal er goed op letten dat ik hem dan goed actief hou vanachter en zo min mogelijk met m'n teugels hinder.
Ik zal eens kijken hoe hij op een spoortje reageerd.
Dan geef ik eerst druk met m'n kuiten en als hij niet reageerd zal ik het spoortje gebruiken.
Ik heb nog engels spoortjes liggen, eens kijken hoe hij daar op loopt.
Ik denk zelf dat als hij in de gaten heeft dat ik sporen om heb, hij wel eerder zal reageren.
Ik ga ook zeker balkjes met Joep lopen!
Ik hou je op de hoogte!