Ik moet mezelf even corrigeren door te zeggen dat ik niet in de gelegenheid was een antwoord te geven op haar dominante gedrag. de rollen zijn nu omgedraait. Ik geef de toon aan. Na een voorlopige roundpen te hebben gefabriceerd met als doel op korte afstand met mijn paard in conclaaf te gaan moet ik zeggen dat haar manipulatief gedrag gewijzigd is. Ik was zo stom om niet te begrijpen dat zij mij telkens in de hoek duwde, zij gaf de richting aan waar ik moest staan en het lukte haar buitengewoon goed mij in een padstelling te zetten.
De eerste sessie in de roundpen verliep niet zonder confrontaties, want ze walste om me heen met de oren plat in de nek, maakte sprongen en sloeg met haar staart, maakte snurkende bewegingen en voetstampte.
Het meest onder de indruk was ik van haar welgevormde achterwerk wat ze probeerde in te zetten als blijk van ongenoegen.
Dit en ik snap nu nog niet hoe ik het klaar speelde, noodzaakte me om in een roffel een sprint in haar richting uit te voeren en haar een trap op de juiste plek te verkopen. Mijn vrouw lag op de grond en zei naderhand dat ik even iets weg had van Bruce Lee.
Deze sprint heeft haar even aan het denken gezet.
Ik hielt de eerste sessie na dit voorval even voor gezien.
De dag erna heb ik haar aan de korte lijn genomen en elke blijk van verzet beantwoord met een fikse dreiging. Ik heb haar op tijd van 1 uur geleerd 3 gangen op mijn commando in te zetten, te vertragen als ik dat wilde en consequent ingegrepen alsdat niet hetgeval was. Stoppen op mijn verzoek stilstaan en weer te vertrekken. Dit alles in vloeiende rustige overgangen.
Ik ben nu ruim een week aan de gang en speel alle 7 spellen van Parelli met haar. Ik kan haar overal aaien, de gekste dingen doen, alles op haar hoofd en rug leggen, ik kruip onder haar door, kan haar touwen ombinden over plastic laten lopen, voorwerpen op de grond laten gooien waarvan ze amper notie neemt. Mmmmmmmmm.
Ze gaat redelijk snel voorwaarts, achterwaart en zijwaarts. Maar dit kon ze wel hoor en bij het trainen met trail ging dit ook redelijk, echter soms met verzet. Tot het moment dat ze me afbokte pikte ik dingen van haar maar nu, niet veel meer. En het is toch zo,n schatje

......)