Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

jeddah schreef:Trainen doe ik op een snaffle, af en toe een keer de shanks in om daarmee alles te bevestigen, maar de shanks werken puur op hefboom in en daardoor is het niet echt mogelijk om lekker te flexen en te buigen, met shanks krijg je vaak paarden met een valse knik of die die het hoofd gaan kantelen.
De teugel druk zit bij zo'n paard gekoppelt aan de mond ipv de schouders.
Adrienne schreef:
Misschien moet je toch nog eens opnieuw gaan kijken naar de werking van verschillende bitten. Want wat je nu schrijft klopt echt niet.
Een paard wat zijn hoofd kantelt onder invloed van shanks die enkel handig gereden worden, heeft niks te maken met het bit!
Zo'n paard is gewoon nog niet goed genoeg geschoold. Het begrijpt dan totaal niet dat het de schouder moet verplaatsen. Met andere woorden het woord neck reining komt nog niet voor in zo'n paards woordenboekDe teugel druk zit bij zo'n paard gekoppelt aan de mond ipv de schouders.
Een valse knik heeft ook niks met een bit te maken maar met het niet nageeflijk zijn maar in de krul getrokken worden van een paard. Iets wat je vaker ziet in de dressuur helaas.
Ik rij mijn paard al jaren op shanks en die kan ik met dat bit alle kanten op flexen als ik dat zou willen/moeten.
De verschillende bitten horen nou eenmaal bij de verschillende africhtings graden en nog zeker zo belangrijk bij de ervaring van de ruiter.