[WN] western sidesaddle

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

western sidesaddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:11

zoals sommige van jullie weten heb ik mijn paardensport op moeten geven door problemen met bekken en rug...
deed me nogal pijn maar ja zoals sommige al zeiden , het bloed krijpt toch wel waar het niet of wel gaan kan..

nou ben ik al een tijdje in mn gedachten bezig met het zogehete dameszadel, en na lang zoeken heb ik hier in utrecht een club amazones gevonden die mij graag willen helpen door mij eens op zo'n zadel te zetten. dus donderdag ga ik eens kijken of ik heel misschien op die manier wel mijn sport door kan zetten, hetzij met mate..

nja engels blijft engels en western blijft western en via via ben ik erachter gekomen dat i.p.v. het engelse dameszadel of sidesaddle er ook western uitvoeringen te krijgen zijn zie:

http://cgi.ebay.com/SIDESADDLE-WESTERN- ... dZViewItem

mijn vraag: heeft iemand dit al eens gezien/ meegemaakt of kennen jullie iemand die in de westernstyle op een sidesaddle rijd? graag zou ik met hun ook in contact willen komen.

groetjes jilleroo

crazycactus

Re: western sidesaddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 06:52

Helaas heb ik de zelfde vragen..... Lijkt me zo gaaf om dat eens te doen!!!! Ik heb ook al op ebay gekeken. Dit zadel is op zich niet duur maar hoe is de kwaliteit....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:20

Technisch gesproken is dat geen westernzadel, want er zit geen knop op. Lijkt me overigens ook erg onhandig met een side-saddle

Verder ben ik niet zo weg van die Halison-dingen. Ze verkopen ook nep-Bob Marshalls en die zien er niet uit.

Kijk ook eens naar hun feedback, zit aardig wat negatief tussen.

Succes met het uitproberen, het lijkt me erg 'apart' zitten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:37

Ik heb een keer op een gewoon dameszadel gereden, en ik kan je alleen dit zeggen: als je al last hebt van je rug: niet doen. Je zit continu in dezelfde houding met een wokkel in je rug, de eerste lessen zullen ook niet echt ontspannen gaan, en het is heel vreemd om met twee benen aan een kant te rijden, je hebt het gevoel dat je er aan de andere kant weer afglijdt of achterover zakt. Je zit wel veel steviger, er zijn nog steeds mensen die de echt lastige paarden met een dameszadel rijden, je sluit je benen om de hoorn, en kunt er niet afgebokt worden. Nadeel is dat, als het paard valt, je niet zo snel kunt loskomen van het zadel, dus met het paard valt.

Verder heb je aan de rechterkant geen been om het paard aan te drijven, je doet het dus met een stok, de zogenaamde cane. Paarden die hoog opgooien zijn een ramp om met een dameszadel te rijden, paarden die niet op de cane reageren dito. En buiging en stelling zijn maar beperkt mogelijk. Ik was na een half uur op een niet passend dameszadel, op een tuiger en niet bijzonder werkwillig dier erg blij dat we tegenwoordig gewoon schrijlings op een paard mogen zitten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:45

Laatst bijgewerkt door Elles op 16-08-05 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Enorme foto in link veranderd, het trok de hele pagina uit elkaar

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:50

Ook ik heb ervaring met Side-saddle en kan het je niet aanraden met rugproblemen. Je moet echt goed opletten dat je rechtzit en dat vergt veel van je rugspieren, je moet dus een sterke rug hebben.

Verder zit je rechterbeen erg hoog, ik zou eerst zonder paard uitproberen of je lekker in deze houding zit. Zoals hierboven genoemd, je zit vast met je benen en daarvoor zou ik aanraden om alleen op een paard hiermee te rijden die hier reeds mee gereden is. Ook moet je er rekening mee houden dat je veel strakker moet aansingelen dan met een gewoon zadel. (sommige paarden hebben daar last van)

De cane is je vervangende been, en daar moet je paard naar leren luisteren alsof het je been is, dus dat is best een grote overgang. Verder bestaat er een vereniging voor dameszadel in Nederland www.dameszadel.nl wellicht kan iemand je daar verder helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:52

Nog een foto: Je zit niet boven op je paard, maar er meer schuin op. Voor het paard ook niet goed als hij alleen maar met dameszadel gereden wordt....

Een wat nieuwere versie van het dameszit westenzadel

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:56

Wie is dat op die mega groote foto???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:57

Overigens moet een dameszadel zowel ruiter als paard perfect passen. De hoorns moeten goed om je bovenbenen sluiten, waar je bij een gewoon westernzadel weleens kunt zeggen van: het kan wel, kan dat bij een dameszadel beslist niet. Te ruim zittende hoorns laten je niet stevig zitten, in te krap zittende hoorns pas je gewoonweg niet.
Ik zou daarom een dameszadel laten aanmeten, en niet lukraak van Ebay wat afhalen, hoe verleidelijk het ook mocht zijn.
Mijn proefles was ook via de Vereniging in Dameszadel rijden, dus zou ook ik daar een paar lessen willen adviseren.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-05 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:58

crazycactus schreef:
Wie is dat op die mega groote foto???

Dat ben ik niet (mocht je dat denken ) foto is van het net geplukt. Geeft wel duidelijk aan hoe je zit, op veel foto's hebben ze de rok er nog overheen.

Foto van voren, die toont dat je echt in een wokkel zit:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-08-05 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:01

ik had al niet het idee dat jij dit was. Ik vind alleen het linkerbeen wel erg ver van het paard afsteken. Zou dat zo horen???

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:07

Ik denk dat dit eerder afhankelijk is van de lengte van been van de ruiter. In geval zal ze niet anders kunnen...

Dit ziet er al anders uit (de rok is te kort)

Afbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:09

Het blijft een kunst apart.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:12

Dat blijft het zeker....en ik blijf het knap vinden dat er nog steeds mensen zijn die aan deze methode de voorkeur geven....mij niet gezien. Mag wel apart zijn, elegant tonen, ik ga zo toch echt geen urenlange buitenritten maken...daar kan mijn rug dan ook niet tegen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 18:18

even in het algemeen: ik was niet van plan het zadel van ebay te kopen, alleen om even te verduidelijken dat er dus ook een westernstyle in de dameszadels zitten,
daarnaast is het probleemmeer bij mij in mn bekkenen gespreid zitten combinatie.. dat een zadel je paard en ruiter moeten passen kan ik helemaal ingkomen (voor mijn gevoel moet dat voor een "normaal"zadel ook zo zijn.
ik ga het donderdag gewoon proberen en ik zie het verder wel
maar ik vroeg me af of er iemand hier op bokt is die dit ook doet (rijden in westernstyle op een dameszadel)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 00:19

Als er problemen zijn met bekkeninstabiliteit o.i.d. , kan ik me voorstellen dat je in dameszadel gaat zitten. Maar ook binnen de normale westernzadels zijn er modellen die je dwingen wat wijder te gaan zitten, en modellen die je wat hoger op je paard zetten en minder breed zijn. Kwestie van uitproberen. En je kunt kiezen tussen een bulldog type Quarter als paard, en een smalle Arabier...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 16:03

cassidy, ik heb al meerdere zadels en paarden geprobeerd, het gespreide rijden is bij mij gewoonweg niet meer mogenlijk.
ben gister wezen kijken om kennis te maken, zag er heel apart uit en weet er niet goed een voorstelling van te maken hoe het echt zal zijn met rijden maar ik ga het morgen uitproberen en dan zien we wel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:09

spannend...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 16:10

Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen....als je ze met ons zou willen delen...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:23

ik moet helaas melden dat mijn les morgen niet doorgaat, maar hopenlijk over 2 weken wel. nog even wachten dus... (pffff nog langer??? haha)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 00:46

Lijkt me maar niks in een dames zadel rijden