[WN] Hello again

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chawi

Hello again

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:53

Voorheen was ik (on)bekend als Comez. Ik was niet erg actief op het forum, maar las des te meer mee.

Ik heb mijn naam gewijzigd, aangezien Comez niet meer mijn paard is. Hij is naar een medebokker verhuisd die net als ik verliefd op hem was/is.

De belangrijkste reden waarom ik Comez heb verkocht is dat ik altijd meer verliefd op hem ben geweest, dan hij op mij. We klikte gewoon niet helemaal en ik wist dat hij een voortreffelijke nieuw baasje zou krijgen.

Ik wil (ooit) weer een eigen paard, samen met mijn vriend ( 2 paarden dus), maar wil dit op een iets andere manier aanpakken. Het zal sowieso een veulen/jaarling worden. Ik wil een band opbouwen met een beestje wat ik door en door ken en kan herleiden waarom het beestje bepaald gedrag vertoond, omdat hoogstwaarschijnlijk ik het er ook zelf heb ingestopt.

Een paar weken terug zag ik een erg interessant topic langskomen over het zogenoemde draagmoederschap. Ik kies een merrie en samen met de eigenaar een hengst. Ik heb toen begrepen dat er hier op bokt een aantal merriehouders daarvoor openstaan. Aangezien de zoekfunctie niet meer werkt en ik het topic niet meer kan vinden, zou ik graag willen weten om wie het ook alweer ging.

Het is niet iets wat morgen zal gaan plaatsvinden. Ik wil alle mogelijkheden 3 dubbel gaan bekijken en keuze voor merrie en hengst zal ook wel enige tijd in beslag nemen.

Daarbij heb ik ook hulp nodig met betrekking tot bloedlijnen. Ik weet wel van horen zeggen wat goede en minder goede bloedlijnen zijn, maar dat is vooral op prestatieniveau en daar gaat het me in eerste instantie niet om. Correcte bouw en karakter zullen de belangrijkste items zijn. De paardjes worden aangeschaft met als doel recreatie met eventueel een uitstapje naar een wedstrijd.

We zijn geïnteresseerd in paints en quarters. Dus wie zijn er als merriehouder geïnteresseerd? En wie heeft er algemene of misschien specifieke tips.

Alvast bedankt

Chawi

Re: Hello again

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 14:55

Nog meteen een aanvullend vraagje...

Worden beenproblemen voor het grotendeels veroorzaakt door gebruik of kan een paard er ook erfelijk aanleg voor hebben?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:59

Uhm... is draagmoederschap niet iets anders als wat jij voorsteld?

Enne, over dat beenprobleem.. daar zijn volgens mij verschillende meningen en theorieen over.. ? Ben benieuwd wat de reacties gaan worden

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:07

Cer, wat versta jij onder draagmoederschap?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:10

Nou, dat zit ik even te bedenken.. Ik heb nl laatst een topic gezien over iemand die het over eicel transplantatie had. Ik dacht dat dat meer onder 'draagmoederschap' bij paarden viel?

Maar bij mensen is het draagmoederschap ook het krijgen van een kind voor een ander echtpaar. En sja, dat is bij paarden natuurlijk niet zo. Je gaat niet een pasgeboren veulen bij een andere merrie laten zogen

Dus ik zat er een beetje over te denken, wat je nu bedoelde.
Bedoel je een draagmoedermerrie voor een eicel, of wil je zelf de combinatie merrie/hengst bij elkaar zoeken met dus het genetisch materiaal van dezelfde merrie?

(kan je dan niet beter een veulentje kopen?)

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:16

Ja en nee, wat ik aanvullend een erg interessante optie vind, is dat , en de eigenaar moet dat wel goed vinden, je de merrie stalt bij jezelf totdat het veulen afgespeend is. Daarom wil ik in eerste instantie daarvoor gaan.

Ik zal het kort neerzetten.
Ik kies merrie en i.o.m. eigenaar hengst.
Merrie wordt gedekt door hengst.
Wanneer merrie niet meer werkt etc, dan merrie overplaatsen naar mij.
Na afspening merrie terug naar eigenaar.
Kosten van dekking zijn voor mij.
Kosten van verzekering, DA, stalling etc, tijdens de periode dat de merrie bij mij is, is voor mij.

Dat is wat ik als draagmoeder heb omschreven, misschien niet een heel gelukkige term bij nader inzien

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:22

Het komt volgens mij wel voor. Zelf heb ik met mijn merrie ook wel es iets zo gedaan (kan ik via PM wel wat over melden). Maar ik zou haar nooit bij iemand stallen die ik niet ken.

Zo'n soort draagmoederschap is niet veel anders dan een veulentje fokken en verkopen (dat gebeurt legio), alleen laat je de keuze van de hengst aan de koper over...

Is er geen bestaand veulen wat aan jouw eisen voldoet?

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 15:34

Daarom wil ik er ook mijn tijd voor nemen. Je moet ten eerste een eigenaar vinden waarmee je die vertrouwensband kan opbouwen, daarbij moet de merrie dan ook nog aan je "eisen" voldoen.

Ik kan geen bestaande veulen noemen. Mijn uitgangspunt is de merrie en ik ben bezig me te orienteren in wat ik in een veulen wil zien. De hengst is daar een aanvulling op(om de merrie aan te vullen en wat toe te voegen (hopelijk, je hebt het toch niet helemaal voor het zeggen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:38

Ik zou ook idd mijn merrie niet uit handen geven, maar misschien doen anderen daar minder moeilijk over.

Qua beenproblemen: tja quarters staan er om bekend slecht beenwerk te hebben. Deels zal dat komen door te zware arbeid op te jonge leeftijd, deels door een ongezonde manier van houden van jong spul(te lang op stal te weinig beweging of slechte opfok) deels door vererving.

De enige manier om zeker te zijn van goed basismateriaal (ouders) is het inzien van up-to-date rontgönfotos (met een kenner die ze ook kan interpreteren) en goed naar de beenstanden kijken (met wederom iemand die daar oog voor heeft).
Eea zal bij een aantal fokkers misschien te verwezelijken zijn, maar bij een hoop ook niet.

Verder zal eea de prijs van het veulen behoorlijk opdrijven en of je dat voor een recreatie-paard er voor over hebt is natuurlijk de vraag.

Het karakter is al net zoiets. Sommige hengsten hebben zeker een goed karakter, maar vlak de invloed van de merrie niet uit.
En wat wil je zelf... een sulletje die braaf alles doet wat je vraagt of heb je liever wat meer 'karakter'

En ook al heb je alles op een rijtje en precies zoals jij het in gedachten hebt dan nog heb je met 'moedertje natuur' te maken.
En dat is pas een dame met een eigen willetje

Het is iig raadzaam om van beide ouders eens wat nazaten te gaan bekijken. Kijk of je iets terug vindt in die kinderen wat je zoekt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:40

Maar heb je dan al een merrie op het oog?

Dat je er de tijd voor neemt, is alleen maar goed!

Ik zou als merrie houder wel mijn setje eisen hebben trouwens.
Enne, vertrouwensband is allemaal wel okee, maar vergeet het niet allemaal op papier te zetten! (met handtekeningen uiteraard )

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 16:00

@ Sugarmiss: Natuurlijk heb je natuur nooit in de hand, maar misschien is ze een klein beetje te beïnvloeden door in ieder geval 2 paarden bijelkaar te brengen die voor mij belangrijke eigenschappen bezitten. En ja dan is het maar hopen dat er een eigenschap ook daadwerkelijk doorgegeven wordt.

Ik ben van mening dat een merrie een grotere invloed op het karakter heeft dan de hengst. Het veulen wordt toch door haar opgevoed en zal haar voorbeeld volgen in omgang met mensen. Daarom is de merrie bij mij het belangrijkste en wat ik aan haar mis, wil verbeteren, dat hoop ik met de hengst van mijn keuze te bereiken.

Als er al eerder gefokt is met de merrie, wat eigenlijk wel voorwaarde is, want de nakomelingen bekijken vind ik erg belangrijk. Alleen dan kan je een beetje inzicht krijgen wat de merrie doorgeeft.

@ Cer: Een vertrouwensband in deze vorm kan je ook alleen maar hebben als alles goed op papier staat. Zowel de eigenaar als ik moeten weten waar we aan toe zijn en waar we op terug kunnen vallen.

Ik had 1 merrie op het oog, alleen die eigenaar wil niet (meer) fokken. Is bang geworden na de laatste bevalling die erg moeilijk verliep, wat natuurlijk reeël is, maar balen voor mij. Een zwangerschap is immers nooit zonder gevaren. Dus ik ben weer terug bij af en heb nu niet echt een merrie rondlopen waarvan ik zeg. Yes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:16

Rietveld, wat jij bedoelt is niet draagmoederschap, maar gewoon een merrie leasen voor de fok. Draagmoeder is als je merrie A hebt, die geinsemineerd wordt door hengst B, de merrie wordt na de bevruchting gespoeld en de cel geimplanteerd in merrie C die het veulen gaat uitdragen. Is erg kostbaar.

Persoonlijk zou ik mijn merrie niet op het spel willen zetten voor het veulen voor een ander. Er kan zo ontzettend veel misgaan, zodat je achteraf geen veulen hebt, of de eigenaar van de merrie geen merrie, of beiden met lege handen staan. Ik heb zelf een veulen van haar gefokt, dat een heel ander character heeft dan haar moeder. Ze is nu drie, we staat op het land, is zadelmak en heeft een paar weken professionele training gehad, en van de winter wil ik zelf met haar beginnen. Of het in het zadel klikt weet ik nog niet. Aan de hand hebben we al de nodige aanvaringen gehad, en ze blijkt schrikachtiger dan me lief is. Ik hoop dat het met het toenemen der jaren wat minder wordt.

Als je zelf fokt heb je het risico dat je een veulen jong verliest, of dat er iets met een veulen gebeurt waardoor je er nog niet op zult kunnen gaan rijden.

En ondanks dat je merrie en hengst kiest, kan het resultaat een paard zijn waar het ondanks het klikken met merrie en met hengst ook niet mee klikt. Het is een eigen character, dat je tot op bepaalde hoogte kunt vormen, maar toch niet helemaal. Niet alles wat je er in stopt komt er uit, en niet alles wat er uitkomt heb je er zelf ingestopt. Risico is ook dat het veulen te groot wordt of te klein blijft.

Wil je echt de garantie dat het klikt, koop een twee-jarige of driejarige die al zadelmak is, en waar je op kunt zitten. Bespaard je een hoop tijd, want in die vier jaar kan er heel veel gebeuren. En als de klik er is, is die klik er ook als je de jeugd van een paard niet helemaal op de voet hebt kunnen volgen.

Oh, en beenproblemen kunnen zeer zeker erfelijk zijn, hoewel de opvoeding van het veulen ook heel veel doet. En een gekocht veulen, een gekochte jaarling of tweejarige op de foto zetten heeft al helemaal geen zin, want dan zie je niets.

En zet maar uit je hoofd dat een paard verliefd op je is...die gevoelens kennen ze niet. Het gaat om respect en vertrouwen, en niet om liefde, niet van de kant van het paard iig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:23

Cassidy schreef:
. En een gekocht veulen, een gekochte jaarling of tweejarige op de foto zetten heeft al helemaal geen zin, want dan zie je niets.

Ben ik niet helemaal met je eens. Het is bekend dat foto's tijdens een jonge leeftijd genomen een ander beeld geven als wanneer ze zijn uitgegroeid. Maar als er echt iets mis is kun je dat ook bij een jong paard goed zien.
Zelf heb ik eens foto's gezien van een 2-jarige waarbij de voetbotjes al aan het afbrokkelen waren, dat komt dus echt nooit meer goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 16:55

Dan noem je ook wat op, ik kan me niet voorstellen dat ze foto's van dit paard hebben gemaakt omdat ze het leuk vonden. Paard zal wel kreupel gelopen hebben, en goed ook.

Bij een gezond tweejarig paard zijn de groeischijven nog niet gesloten, de meeste DA die je gaat vragen of het zin heeft om keuringsfoto's te maken zullen je vertellen dat het weinig zin heeft om dat te doen. Echt extreme dingen zoals breuken zijn op elke leeftijd te herkennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:00

Cassidy schreef:
Dan noem je ook wat op, ik kan me niet voorstellen dat ze foto's van dit paard hebben gemaakt omdat ze het leuk vonden. Paard zal wel kreupel gelopen hebben, en goed ook.
Viel mee, het diertje liep wat onregelmatig en men verwachtte groeipijn. Foto's waren meer voor de zekerheid.
Dat viel dus vies tegen.

Als iemand interesse heeft in wat verschillende rontgenfoto's van goede en slechte botten:
http://www.edigit.nl/page20.html

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:23

Rietveld schreef:
Ik kies merrie en i.o.m. eigenaar hengst.
Merrie wordt gedekt door hengst.
Wanneer merrie niet meer werkt etc, dan merrie overplaatsen naar mij.
Na afspening merrie terug naar eigenaar.
Kosten van dekking zijn voor mij.
Kosten van verzekering, DA, stalling etc, tijdens de periode dat de merrie bij mij is, is voor mij.

En wat is er met de periode dat de merrie drachtig is? Zijn de kosten dan voor de eigenaar van de merrie? Zo kom je wel aan een heel goedkoop Quarter veulen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:28

Niet als de merrie bij haar staat en niet bij de eigenaar

Maar een goedkoop veulen blijft het.

Persoonlijk zou ik dus als merrie-eigenaar ook nog iets als 'huur' rekenen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 17:33

Volgens mij is het toch echt de bedoeling dat de merrie gewoon door de eigenaar gebruikt blijft worden tijdens de dracht, een paar maanden voor de bevalling de kant van de huurder uit gaat, daar bevalt, daar met veulen op het land komt te staan, en na spenen weer teruggaat.

Nergens om, maar dat vind ik een rare manier van denken. Een merrie leasen voor de fok, betekend in mijn ogen haar dan ook in huis nemen, en de kosten te dragen die het onderhoud van de merrie tijdens de zwangerschap met zich mee gaat brengen. Plus nog extra kosten voor de huur.

Ik heb zo'n ergelijkbare situatie al eens in mijn omgeving meegemaakt, en het eindigde in serieuze onenigheid tussen huurder en verhuurder. Persoonlijk zou ik zelf in dat geval een veulen fokken, ten allen tijde de zeggenschap over mijn merrie willen behouden (ook als eventuele ingrepen de dood van het veulen tot gevolg zouden hebben), de combinatie met de hengst mag de koper maken, en dat pas op het moment dat het veulen er naast staat, de koop gesloten wordt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 18:00

IMO is het het verstandigst om een veulen te kopen.
Je kan je natuurlijk verdiepen in bloedlijnen en zo kiezen wat je zoal aanspreekt.
Zoek zo'n veulen van deze bloedlijn en bekijk ma en pa ook.
Aan het veulen zie je hoe ze eruit is gekomen,wbt bouw,beenstand ,algehele gezondheid en karakter.(misschien vind je kleur ook nog belangerijk?)
Dit is de meest safe optie,de rest is allemaal gokken!
Succes!

(wij zijn trouwens diegenen die dus met embryo-tranfer bij quarters werken )

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:11

Mij lijkt het ook verstandiger om misschien een veulen te kopen. Je kunt ook op zoek gaan naar een veulen in een bloedlijn die je interessant vindt.

Ik snap dat je van dag 1 bij het veulen betrokken zou willen zijn, de geboorte en de band die je met het veulen opbouwd is natuurlijk prachtig, maar ik zou zo'n situatie als merriehouder niet interessant vinden. Er kan erg veel mis gaan bij een geboorte, en je merrie staat wel op het spel. Dat zou ik niet aan iemand anders over willen of kunnen laten.

Een merrie is niet de enige die het karakter doorgeeft, de hengst speelt in mijn ogen toch ook wel een grote rol. Je wilt een merrie zoeken waar je van het karakter en bouw erg tevreden mee bent, en nakomelingen bekijken zodat de kans erg groot is dat er een veulen geboren wordt dat jouw bevalt. Waarom dan niet naar een reeds geboren veulen kijken waarvan je alle eigenschappen al kunt bekijken.

Ik heb zelf een merrie gekocht toen ze 4 maanden oud was en die band heeft zich vanaf daar ook erg goed ontwikkeld en ik kon al beoordelen wat ik zag..

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 20:39

MightyMike schreef:
Een merrie is niet de enige die het karakter doorgeeft, de hengst speelt in mijn ogen toch ook wel een grote rol. Je wilt een merrie zoeken waar je van het karakter en bouw erg tevreden mee bent, en nakomelingen bekijken zodat de kans erg groot is dat er een veulen geboren wordt dat jouw bevalt. Waarom dan niet naar een reeds geboren veulen kijken waarvan je alle eigenschappen al kunt bekijken..

Hengst geeft ook wat van het karakter door,of het veulen kan karaktereigenschappen van de hengst hebben,maar het meeste kwa karakter krijgt ze van moeder,doordat ze door haar opgevoedt wordt en door haar ingeprent,de externe factoren dus.
Een goede moeder,dus met het karakter wat je zoekt,is belangerijk.
Maar wie garandeert jou dat de gekozen leasemerrie bij het geplande veulen ook (weer) leuk is?(komt trouwens niet zo heel vaak voor dat het moederinstinct van de merrie niet goed werkt)
Als je een veulen gaat bekijken ,dan zie je hoe de moeder is en wat voor een uitwerking het op het veulen heeft gehad.Daarnaast speelt het ook een rol in hoeverre het veulen dan mak gemaakt is door de mensen zelf.

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 22:47

Daar ben ik weer.
Interessant om bepaalde dingen te lezen en die roepen bepaalde reacties op.

Waarom geen 2, drie jarige en zeker niet een die licht aangereden is? Omdat ik zelf er alles in wil stoppen en zeker geen 3 jarige wil hebben die al in de ogen van de eigenaar "licht ingereden" is. Ik heb met eigen oog gezien wat er met licht inrijden bedoeld kan worden. Nu doet niet iedereen het zo, maar je hebt het met paints en quarters toch over een ras die in mijn mening toch snel last kan hebben van hun beenwerk en dan wil ik gewoon geen paardje die al licht bereden is.

Ik wil het liefst een groener dan groen paardje.

Over dat verliefd zijn, metaforisch gesproken, als je die klik niet hebt, heb je die klik niet. Punt. Mijn karakter kwam niet overeen met die van hem. Hoe graag ik het ook wilde. Nu heb je dat risico ook met een veulen, net zoals met een ander paard.

Kosten: Ik neem alle risico's (geldelijk op me). Het kan goedkoper, maar ook duurder uitvallen. Het is niet zo dat ik op deze manier aan een "goedkoop" veulen wil komen. Als je alles bij elkaar opteld, ben je echt niet zo goedkoop uit.

Natuurlijk kan er van alles tegenzitten, maar ik denk wel dat het door sommige nu heel pessimistisch neergezet wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:17

Niet pessimistisch, eerder realistisch. Alle door mij geschilderde scenario's heb ik in de afgelopen 5 jaar bij ons op stal en in mijn omgeving al langs zien komen. Dode merries tijdens de dracht, miskramen, doodgeboren veulens, sterfgevallen van veulens binnen de eerste drie dagen, verstoten veulens die met de fles opgevoed moeten worden, of weesjes, veulens die op eenjarige, tweejarige leeftijd ingeslapen moeten worden, driejarige paarden met zware koliek die het niet overleefd hebben, tot en met een paard van 4 die dood ineenzakt.

Je zei dat je mettertijd een eigen paard wilt.
Je bent vier jaar verder voordat je op een paard kunt rijden, als je volgend voorjaar een paard laat dekken. Ieder jaar dat je uitstelt komt er een jaartje bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:42

Zoo hee... ik zou accuut stoppen met fokken, als ik dit zo lees. Wat een misdaad
Je merrie moedwillig aan zoveel ellende blootstellen...

Maar ja, wat al geschreven wordt, een drachtige merrie kan overlijden, maar een vierjarige kan ook neervallen. Waar doe je dan goed aan? Eigenlijk moet je helemaal geen paard kopen!

Stel dat de TS een merrie uitzoekt die toch al fokmerrie is, wat is het probleem dan? Het enige verschil is dat de hengst in overleg wordt uitgezocht.

Je bent dan in ieder geval niet aan het 'vermeerderen' want het veulentje is al verzekerd van een goed huis en wordt niet aangeboden op marktplaats of in andere advertenties.

Als ik zie hoeveel potentiele winnaars er te koop aangeboden worden, uit goeie bloedlijnen, ben ik blij dat al onze babies van tevoren al een fijne nieuwe eigenaar hadden.

Poco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:05

Ik denk dat het makkelijker is om een goede merrie te kopen dan er een te leasen. Na het afspenen kun je haar weer verkopen.