[WN] Paintveulen>Voer>Wat en Hoeveel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paintlinger

Paintveulen>Voer>Wat en Hoeveel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:53

Over 2 weken komt mijn nieuwe paint veulen...(half paint eigenlijk)
en ik zou graag wat advies willen over het voeren...

Bijvoorbeeld
Wat voor brokken kan ik het beste voeren
en heel belangrijk hoevel???

verdere info:
Hij staat 3 dagen in de week in het land en de rest van de dagen in de paddock (uiterst schraal dus)

dus heeft iemand advies over wat ik moet gaan voeren?

marije86

Re: Paintveulen>Voer>Wat en Hoeveel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 11:56

bij ons staan de veulens in groepshokken,en daar is altijd een pak kuil wat voor het hok staat omdat jonge dieren dan zelf kunne bepalen hoeveel ze eten,omdat ze immers in de groep staan,en kwa brokken krijgen ze ongeveer,2 a 3 kilo per paard en halve schep haver

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 11:58

Welk merk brok raden jullie aan en welke variant?
Ik hoor zoveel verschillende dingen.....

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:01

over het algemeen krijgen ze bij ons allemaal sportbrok ook de veulens,want anders is het lastig als je voor zoveel verschillende paarden brok te kopen.maar ik zelf voer het liefst pavo brok,daaruit kan je ook kiezen,veulenbrok,merriebrok,prestatiebrok enzv

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:14

Wij voeren de veulens veulenopfokbrokjes. De hoeveelheid ligt eraan hou oud ze zijn en wat heel belangrijk is ook op zicht te voeren. Een veulen hoeft niet dik te worden maar wel net als een mensenbaby lekker rond. Bij veulenopfokbrokjes moet je kijken of daar de stoffen in zitten voor de beenderenopbouw. Pavo heeft die bijvoorbeeld. Hooi en gras kunnen ze eten zoveel ze willen. Als ze op een paddock (zand) staan is tamelijk droog kuilgras een heel goed alternatief voor weidegang. Of het veulen nu een heel of een half van iets is, maakt zeker in dit geval helemaal niks uit. Het is een veulen dat moet opgroeien tot een gezond en mooi paardje.

Heel veel plezier met je nieuwe paardje. Succes met de opfok.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 12:15

Marije86> is het dan niet verstandig om de veulenbrok te nemen met het oog op een grote behoeft aan vitamine A en D??

Dance> hoeveel 'kilo' raad jij in het begin aan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:45

Veulenbrok tot het 3e jaar en zoveel hooi als ze willen eten.
Verder een zout/mineralenblok.

Qua hoeveelheid voer zou ik in principe aanhouden wat er op de verpakking staat.
Een veulen hoeft niet vet te zijn, eerder wat schraal. De ribben moet je niet kunnen zien, maar nog wel net kunnen voelen.

Voeren doe je dus 'op het oog'. Als er mee nodig is doe je wat meer, als er minder nodig is minder je wat.

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 12:52

ja die van jou is alleen begrijp ik dus da kan je het beste veulenbrok geven ja

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:41

wat hij precies nodig heeft is een beetje moeilijk zo door de pc te zeggen .
ik kan je alleen het voorbeeld geven wat die van mij nu krijgen.

mart is nu bijna 4 maand en krijgt zowel smorgens als savonds een halve kilo veulenbrok. of hij het allemaal opeet is een ander verhaal, de ene keer heeft hij meer honger dan de andere.
henry is ietsje jonger, en zijn mammie geeft nog erg veel melk (meer dan de moeder van mart) hij krijgt dus ook wat minder, per keer 1 3e kilo ongeveer.
zodra ze van mams af gaan schroef ik het voer nog iets omhoog, ze moeten compenseren dat ze geen melk meer krijgen. en het geeft natuurlijk ook nog wat afleiding.
dit is dus alleen maar de brok, daarnaast krijgen ze hooi, knabbelen mee in het stro en lopen overdags op de wei.

als je veulen komt zou ik de fokker vragen wat zij op dat moment aan krachtvoer geeft, en daar een klein beetje bij doen. lijkt hij na een weekje of 2 wat te dik, doe je er wat af. lijkt hij te mager doe je er wat bij. en erbij is voor mij met kwart kilo's.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 13:41

het beste kan je je veulen 7 dagen in de week op wei zetten.
het liefst met minimaal 3 tot 4 andere veulens zodat ze kunnen socaliceren.
een veulen alleen maar 3 dagen op wei en de rest in een paddock daar krijg ik kromme tenen van.
wat betreft voer het beste kan je het veulen onbeperkt hooi geven zodat hij de hele dag kan eten en 2 tot 3 x daags 1 tot 1½ kg veulen biks.
maar zorg er voor dat hij kan hollen en gras kan eten en maak er geen "schoothondje" van die maar op een paar vierkanten meter kan lopen, ik kan het niet genoeg zeggen voor de spier opbouw hebben ze weiland en vriendjes nodig om te ravotten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 14:32

Als de paddock groot genoeg is kunnen ze ook hollen en ravotten hoor
Een wei is natuurlijk altijd het beste, maar helaas heeft niet iedereen dat

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 15:53

Zoals je al zei, iedereen heeft zijn eigen kijk erop . De mijne loopt met de oudere merries, dat vind ik nog belangrijker dan met meerdere leeftijdgenootjes, al komt er wel een leeftijdsgenootje bij.
De mijne staat niet dag en nacht buiten maar 8 uur per dag binnen in de stal waar hij duidelijk veel meer tot rust komt, vind ik, vooral ook omdat ie de tijd krijgt lekker in zijn eentje te eten en dus ook geen voernijd krijgt.
Ik voer mijn veulen, nu 5 maanden oud, 2 scheppen (kilo scheppen maar Muesli is lichter dan brok) van VeulenMuesli van Marstall per dag. Meer over Marstal kun je vinden op www.marstall.nl
Oja, ik voer uiteraard ook op het oog en vind veel hooi of gras ook erg belangrijk, verder hou ik van goed gevulde, maar zeker niet te dikke veulens. Ook echt niet te ribbig want als ze dan een groeispurt krijgen is dat heel moeilijk weet in te halen met voeren.

Oh, en ik vergeet te zeggen dat ze bij mij deels van de dag op de Paddok lopen (en mijn tenen zijn nog keurig recht! ) en deels op de wei!

Succes en geniet van je veulen!

wings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:30

Goeiedag

Ik heb mijn paint veulen gekocht toen ze 4 maanden was, ze had redelijk veel op stal gestaan, bij mij is ze gewoon bij in de groep op de weide gegaan (de weide stond niet echt dik) en kreeg ze ongeveer 2 kilo veulen opfokkorrel, (dat zeker genoeg is, want als ze te dik worden is het slecht voor de groei) haver zou ik zeker niet bijgeven, dat is helemaal niet nodig en als je een paardje hebt dat al redelijk vinnig is ga je het met haver alleen maar aanwakkeren.

Groetjes,

Anja

wings

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:31

Ah ja,

veulen opfokkorrel van PAVO want hier zit Podo in voor de goeie groei van de voetjes,

groetjes,

Anja

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:23

dank jullie wel!
Hier heb ik echt wat aan!

@piggleyay: Ik kan niet anders! als ik de mogelijkheid had stond ie echt wel de hele week in het land!
Maar mijn paddock is inderdaad groot genoeg om te ravotten.
Verder staat hij in de wei met 2 andere paarden en in de paddock bij mijn merrie en jonge shethengsten.
Dus ik denk niet dat ie zich gaat vervelen!

En nog 1 vraagje: kan je gelijk de eerste dag beginnen met de veulenbrok of moet je dat geleidelijk aan opvoeren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:27

Als hij nu geen problemen heeft met zijn maag/darmen kun je die meteen gewoon gaan voeren. Ik zou de eerste dagen wel iets minder geven in 1x, dus in 2 a 3 dagen naar de juiste hoeveelheid opvoeren. Eerst wat verspreid over de dag kleinere beetjes.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:00

oke bedankt y'all!
nu gaat het zeker goed komen!

nog 10 dagen!!!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:18

wij voeren gewoon basisbrok aan alle paarden.
de 2 jarigen krijgen elk een halve kilo
en de jaarling (shire) krijgt een hele kilo
verder dag en nacht op de wei
en in de winter onbeperkt hooi, en als het nodig is voordroog.

ElsJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:15

Mijn jaarling paint staat ook vaak in de paddock samen met een shetlander jaarling, wegens te weinig weide. En dat gaat goed, ze hebben de grootste lol samen. Ik geef ze altijd nat gemaakt hooi ter beschikking. Jac krijgt 1 kilo onderhouds muesli per dag.
Ik geloof niet echt dat ze een andere samenstelling geven aan brokken voor jonge paarden. Ze laten het er volgens mij een beetje anders uitzien en maken het duurder.
Verder mogen ze grazen voor zover dat kan en krijgen ze ook met de zeis afgemaaid gras van een stukje grond bij ons in de buurt.
En, heel belangrijk vind ik, voeder bieten. Op dit moment natuurlijk niet, want ze zijn op. Bieten zijn een grote bron van vitamienen en mineralen. Ik raad iedereen het aan om dit erbij te voeren.
Verder moet je kijken hoe je paard eruitziet en hoe hij zich voelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:05

ElsJ schreef:
Ik geloof niet echt dat ze een andere samenstelling geven aan brokken voor jonge paarden. Ze laten het er volgens mij een beetje anders uitzien en maken het duurder..
Misschien moet je dan toch de inhoudsopgaves op de zak nog eens goed door lezen.
Er zit nl veel meer vitamines en mineralen in als in 'gewone' brok. Een jong paard heeft hier nl meer van nodig omdat zijn botten nog moeten groeien.

Jonge paarden die het van alleen gras of een beetje basisbrok moeten hebben zullen op latere leeftijd een grotere kans hebben op groei-achterstand en/of zwakkere botten.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:38

dat wist ik zelfs nog

Ook heeft een veulenbrok een betere balans tussen energy en vit / mineralen etc.
die hebben gewoon een hele andere samenstelling nodig!

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:33

Onze paints van vier maand staan in de wei met kwpn veulens. Zij krijgen allemaal een halve kilo veulenbrok per dag extra in de eerste weken dat ze afgespeend zijn. Hierna verminderen we dat tot een handje. In de winter maanden staan ze ook gewoon buiten en hebben ze onbeperkt kuilvoer tot hun beschikking en worden ze 1 x per dag bijgevoer met brok. De hoeveelheid brok die ze dan krijgen is een beetje afhankelijk van de hoe ze in hun vel zitten. De dikkertjes iets minder, de schrale paardjes iets meer.

Ik wens je in elk geval heel plezier met je paint! Geniet er van. Enne te dik is veel slechter dan iets te schraal...!!!!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 11:18

Dank je! hij komt maandag al
Ik ga Pavo veulenbrok met podo halen!
Bedankt allemaal..ik ben eerst weer uit te brand!

de foto's van Travis volgen snel!