Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Azhari schreef:Wat mij opvalt is dat mensen geen kinriempje of kinketting gebruiken. Zelf zou ik dit juist wel adviseren, mij is geleerd dat een riempje ervoor zorgt dat het bit niet de hele mond doorgetrokken kan worden. Nou zal dit normaal gesproken niet snel gebeuren, maar in sommige situaties kan het voorkomen dat het toch gebeurd.
Een trainingshoofdstel is een hoofdstel zonder al te veel franjes. Eigenlijk hebben alle trainingshoofdstellen juist wel een keelriem, deze geeft je nog een klein beetje extra zekerheid dat het hoofdstel blijft zitten als een paard met zijn hoofd gaat schudden oid. Vaak hebben de 1 of 2 oors showhoofdstellen geen keelriem.
Waar ik persoonlijk op zou letten is dat het soepel aanvoelt, dus dat het leer van een goede kwaliteit is. Verder moet de frontriem niet te strak zitten, nou zal dit met de meeste hoofdstellen en paarden meevallen, maar je hebt ze er tussen zitten.
Succes met uitzoeken
Azhari schreef:Van de meeste goedkope hoofdstellen (Vaak die waar ook teugels bijzitten) is de frontriem te klein en de bakstukken te lang.Verder moet de frontriem niet te strak zitten, nou zal dit met de meeste hoofdstellen en paarden meevallen, maar je hebt ze er tussen zitten.

Azhari schreef:Wat mij opvalt is dat mensen geen kinriempje of kinketting gebruiken.
Cassidy schreef:Is moeilijk te zien, maar op de foto van de palomino zit er wel een kinriempje aan het bit (en die zat niet zo strak als het op de foto lijkt)
Azhari schreef:Cassidy schreef:Is moeilijk te zien, maar op de foto van de palomino zit er wel een kinriempje aan het bit (en die zat niet zo strak als het op de foto lijkt)
Inderdaad bij die van jou zag ik hem wel, maar die daar boven niet.
..........

Cassidy schreef:Cissie, waarom gebruik je geen neusriem?

Cassidy schreef:De neusriem kun je in de western los krijgen, die van mij is ook los.
Azhari schreef:De neusriem zit er gewoon los onder, die hoeft niet door het hoofdstel bij de western. Tenminste zo gebruik ik mijn neusriem altijd.

Cassidy schreef:De neusriem, in combinatie met het voldoende hoog hangen van het bit, voorkomt dat het paard leert de tong over het bit te gooien. Als ze dat eenmaal doorhebben, leer je het ze nooit meer af.