[WN] hoe onderhouden jullie je zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

hoe onderhouden jullie je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:55

Ik hoor de laatst tijd zoveel `manieren` om je engelse zadel te onderhouden, maar nu vraag ik me eigenlijk af hoe dit met een westernzadel gedaan wordt?
Ik heb het zadel altijd nog met rapide ingesmeerd want dit deed ik ook met de engelse zadels. Maar hoe wordt het zilver op de zadels onderhouden? Of doen jullie niks aan je zadel?
Ik heb er van die aluminium beugels aanhangen maar deze zijn helemaal vies geworden en dit krijg je er niet zo makkelijk af hoe doen jullie dit?
Laat je horen

Kyran

Re: hoe onderhouden jullie je zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:50

daar ben ik ook idd erg nieuwsgierig naar!! ga dit topic ook volgen.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:52

Ik hoef mijn zadel haast niet in te vetten.
Dat zit namelijk zo: Mijn zadel komt uit amerika en daar hebben ze er een hele fles olie op gegooit.
En nou is hij zo soepel dat ik hem dus niet vaak invet.
Ik ga er zo nu en dan wel even met een doek over om hem schoon te houden

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:49

ik heb mijn zadel nu verkocht, maar ik deed het altijd zo...

1x per 2 maanden schoonmaken met water en lederzeep.
hierna goed invetten met olie.
en hiermee bleef mijn zadel altijd mooi soepel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:55

Eens in de zoveel tijd gaat de slang erop, daarna sop ik hem goed in met zadelzeep. Spoel heb daarna met water af en laat hem drogen. De volgende dag olie ik hem in (heb in het verleden vet gebruikt, maar dat ging in de gleufjes van de tooling zitten, en dan ben je erg lang bezig om de restanten met een tandenstoker eruit te peuteren, helemaal bij een basketwave of flowerprint.)
Ik gebruik voor de olie die oranje bussen (neatsfoot oil) van Carr Day & Martin.

Ik heb wel zilver op mijn zadel, maar daar kom ik haast niet aan. Zilverpoets geeft namelijke lelijke vlekken als het op het leer komt. De Aluminiumbeugels kunnen met een gewoon sopje (zadelzeep oid) en bij dikke aanslag kun je misschien een mild schuurmiddel gebruiken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:19

Ik poets en olie mijn zadel 2 keer per jaar. Als je nl te vaak je zadel in de olie zet heb je kans dat het stiksel gaat rotten.

Het zilver poets ik gewoon met een zeepje. Je mag er absoluut niet aan komen met zilver poets!!! Er zit nl een coating op zodat het niet zwart wordt. Ga je met zilverpoets aan de slag poets je die coating er af en wordt je zilver zwart. Op zich is dat natuurlijk wel weer weg te poetsen maar die coating gaat niet overal even snel er af en dan krijg je dus van dat gevlekte zilver op je zadel.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 09:33

Ik heb net een ander zadel en deze heb ik nog niet onderhouden
maar, ga dat wel doen met lederolie en soms lederzeep.
Dit doe ik eigenlijk maar heel erg weinig en het ligt er ook aan
hoe hij er aan toe is.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 12:39

mijn vorige zadel was al zoon 3 jaar ingebruik bij iemand anders en heb ik wel regelmatig ingevet maar dat ding kraakte echt heel erg! Ik heb het zadel nog geen half jaar gehad wegens niet goed passen. maar nu heb ik er een sie echt super op Laukje licht en deze kraakt totaal niet. hoe kan het dat een zadel dan zo erg kraakt?

bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:17

een westernzadel olie je twee keer in per jaar.Voor de rest houd je het schoon met een vochtig doek.Te veel inolien = wegrotten van het stiksel.

waarom meer doen dan nodig
poetsen is niet mijn hobby

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 19:38

Toen ik hem net had was ie gloedjesnieuw. Toen vette ik hem bijna elke week in. Nu hoeft dat niet meer (na 1,5 jaar ofzo) en doe ik het 2 tot 3 keer per jaar. Eerst met zadelzeep schoonmaken en dan met Harry's Horse lederolie met bijenwas in de olie

MiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:07

Ik mocht van de zadelmaker niet te veel olieen, volgens hem helemaal niet goed voor het zadel. Een keer per jaar was voldoende. Tussendoor af en toe met een lamsvelletje met vloeibare zadelzeep erover als hij vies is. Deze zadelzeep werkt ook een beetje verzorgend, net alsof er een beetje olie onder zit of zo.
Dat vond ik een fijne mededeling, want zadels poetsen is niet mijn favoriete bezigheid

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:42

Even nog over het zilver. Als de laklaag beschadigd is kun je dit er gewoon halen, concho poetsen en weer afdekken met kleurloze nagellak. Zo kan je zilverwerk er weer jaren tegen. Gebruik dit ook aan m'n showhoofdstel dat ik dagelijks gebruik.

Kraakt je zadel erg? Hou het dan even op z'n kop en strooi wat talkpoeder tussen de bladen.

Succes ermee

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:36

Ik maak m'n zadel schoon met een doek,
verder als ik hem ga inoliën eerst met zadelzeep, en dan olie er op.
Niet te vaak, ik doe het als hij begint te knisperen.. dan kom ik uit op zo'n 2x per jaar.

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:01

[Hallo Lotte,

Hoe gaat het met jou en laukje.
ik ben Henk van Dionne uit ruurlo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:38

Ik maakte elke paar weken de beugels en de achtersingel schoon met zadelzeep. Dit omdat mijn beugels met leer bekleed waren, en de achtersingel veel huidvet en modder tegen kwam. Het hele zadel maak ik zelden schoon.. denk tussen de 1 - 4 keer per jaar... wisselt wel. Gewoon met zadelzeep en verder niet, heb het nl tweedehands overgekocht en het is toen veel geolied ter onderhoud, en het is nog steeds te vet naar mijn zit. De zitting maak ik schoon met zo'n nubuckblokje. Zilver oid zit er verder niet op

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:02

Ik maak mijn zadel 2 keer per jaar in. Ik maak hem eerst schoon met water en zadelzeep. Dan als hij droog is vet ik hem in met ledercreme. Ledercreme laat je zadel niet zo verkleuren als olie of vet.
De zilvere conchos doe ik voorzichtig met zilverpoets.