[WN] Hoofdstel blijft niet zitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IcePrincess

Hoofdstel blijft niet zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-05 20:39

Ik heb een hekel aan riempjes, dus ik dacht, ik neem een een-oor-hoofdstel.
Heel fijn, vooral met omdoen 2 sec. en je bent klaar . Paard reageerd verder niet op het ding om haar oor dus dat was ook weer meevaller.

Maar met al die vliegen hier in de polder gaat het rijden gepaard met veel hoofdgeschud, op zich ook niets mis mee, maar 1 keer flink schudden met die kop en het hoofdstel ligt eraf. De kant met het oording schiet over het oor heen en de andere helft blijft gewoon op z'n plek.
Ik had hem gewoon op de dezelfde maat als mijn andere hoofdstel dus ik denk niet dat hij te groot zit, toch halverwege de rit nog een gaatje strakker gedaan maar nog vloog het hoofdstel af.

Gebeurd dit bij iedereen? Lijkt me niet.
Of komt het misschien omdat ik er clipjes aan heb zitten? (mevrouw heeft maat extra full)

Hier even 2 foto's (met het ene gaatje korter), wat onduidelijk, maar misschien dat iemand iets kan zien waardoor het kan komen? :
AfbeeldingAfbeelding
die teugelsnaps zijn trouwens tijdelijk tot ik ergens de goede clipjes heb gevonden.

Anoniem

Re: Hoofdstel blijft niet zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:16

Hmmm... wellicht is je hoofdstel nieuw en stug? Ik vind dat de oorring nogal stijf is, en los om het oor zit. Bij mijn kopstuk rust dat veel meer op het hoofd. Maar ik zou in jouw geval dus die oorring wat soepeler proberen te maken.

Ik heb het zelf 1 keer gehad, toen schudde ze heel erg haar hoofd, en oren op half 7. Maar verder schud ze ook wel eens, en dan blijft het gewoon zitten.

Chantalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:24

En dat is waarom ik een keelriem aan mijn one ear heb zitten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 22:44

Leuk hoofdstel trouwens.
Dat snap ik ook niet waarom je hoofdstel er af gaat met het schuden.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-05 23:04

Een tip die ik bij het mennen met mijn haflinger altijd gebruikte:
Maak van het eerste plukje manen een vlechtje en vlecht hierin het kopstuk mee.
Zijn de manen niet lang genoeg, vlecht dan een koordje of veter mee.

Dit wordt in de mensport wel gebruikt om te voorkomen dat ze het hoofdstel afschuren (in een 2-span tegen elkaar).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:16

Ik rij allebei mijn paarden met een one-ear (mooie koppen moet je niet verstoppen achter leer ) maar die hebben een veel kleiner koppie dan die van jou. Misschien dat het instabieler wordt naarmate de bakstukken langer worden?
De tip van Silvester lijkt me zeer solide, wordt in de eventing ook gebruikt bij het crossen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 07:59

Silvester heeft een goeie tip, dat zou ik zeker eens proberen.
Je hoofdstel een gaatje korter maken lijkt me geen optie, daar gaat je paard zo van glimlachen

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-05 09:46

bedankt .

Het leer van het hoofdstel zelf is wel al soepel, maar het oor krijg ik geen beweging in, ik heb hem zelf al een nachtje in de olie laten liggen en nog blijft hij zo stijf, hij is ook wel ontzettend dik.

Een vlechtje in de voorpluk ga ik iig proberen, maar ik weet bijna zeker dat dat niet gaat werken, ze heeft al bijna geen voorpluk en het haar wat er zit is heel broos, dus ik hoop dat ze dan na 1keer schudden niet ineens helemaal geen voorpluk meer heeft .

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:00

De lus van je 1-oor is waarschijnlijk zwaar. Tel daar het gewicht van de sluiting bij op, dan is dat bij een goede zwiep net voldoende om de zaak er af te slingeren...

Nog een tip:
Neem 2 dunne leren "veters". Haal het hoofdstel aan beide zijden los. Knoop die veters ieder aan een gesp (binnenzijde - dan zie je de knoop niet). Zet de zaak weer in elkaar. Doe het hoofdstel om en knoop vervolgens de twee leren veters onder de nek met een schuifknoop vast. Zo heb je een heel dunne keelriem.....

Succes MVG Louis

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:11

De oplossing van Sablou heb ik wel eens gezien bij een prachtig showhoofdstel. Zag er prima uit, mooi is (vind ik) een kleur veter te gebruiken die overeenkomt met de vachtkleur.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 10:17

IcePrincess schreef:
bedankt .

Een vlechtje in de voorpluk ga ik iig proberen, maar ik weet bijna zeker dat dat niet gaat werken, ze heeft al bijna geen voorpluk en het haar wat er zit is heel broos, dus ik hoop dat ze dan na 1keer schudden niet ineens helemaal geen voorpluk meer heeft .

Het vlechtje moet ook niet in de voorpluk maar in de manen. Dit wordt in de mensport ook gebruikt voor mensen die geen 3e oor willen knippen.
Jij hebt dat waarschijnlijk wel, dus vandaar dat ik de veter noemde.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 13:13

silvester schreef:
Een tip die ik bij het mennen met mijn haflinger altijd gebruikte:
Maak van het eerste plukje manen een vlechtje en vlecht hierin het kopstuk mee.
Zijn de manen niet lang genoeg, vlecht dan een koordje of veter mee.

Dit wordt in de mensport wel gebruikt om te voorkomen dat ze het hoofdstel afschuren (in een 2-span tegen elkaar).

Dit werkt prima! ik doe het altijd wanneer ik een hele dag naar het bos ga ( Just in case ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 14:56

Blij dat het hoofdstel van m'n fjord goed blijft zitten. Vlecht zo lastig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 15:36

Ik heb toch liever een frontriem dan een eenoor- of twee-oorhoofdstel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 16:55

Frontriem zal je niet helpen bij afschudden.
Eerder een keelriem

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-05 20:43

Cassidy schreef:
Ik heb toch liever een frontriem dan een eenoor- of twee-oorhoofdstel...
Mijn Appie heeft zo'n breed voorhoofd dat de standaard frontriemen niet passen. Ik gebruik dus een eenoor, hij heeft hem trouwens nog nooit afgeschud.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-05 10:36

Ik heb gisteren met dat vlechtje geprobeerd, het blijft wel langer goed zitten maar na een paar keer flink schudden lag alsnog het hoofdstel ernaast.

Vandeweek nog even het leren riempje testen en anders zal ik weer een nieuw hoofdstel moeten kopen (owja, wat erg ). Misschien dat als er in de winter geen vervelende vliegjes zijn dat hij dan wel gewoon blijft zitten.

Frontriemen zijn bij Gaia altijd te strak, dan trekt de frontriem het kopstuk naar voren, lijkt me niet echt lekker zitten zo bij die oren en het staat ook niet echt mooi.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:01

IcePincess: weet je nog dat hoofdstel dat je in je handen had bij mij op stal? dat ligt er ook nog steeds hoor... en het is een vrij grote maat voor een westernhoofdstel... het zou wel eens heel goed op Gaia kunnen passen...

appleoosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 11:20

Ik heb voor m'n Appie een 2-oor hoofdstel en dat blijft perfect on het hoofd zitten. Heb ik dan zo'n model paard...??????