[WN] Continu bumpen, wie herkent dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WormBoy

Continu bumpen, wie herkent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 12:42

Sinds kort hebben we een nieuwe instructeur op de manege, en is de stijl van rijden ook veranderd. Belangrijkste verschil is dat er nu continu gebumpt moet worden (dus kloppen met de kuiten). Voorheen was bumpen een teken voor het paard om op te letten en zijn hoofd naar beneden te doen (en daarna hield je er mee op). Nu heb ik grote problemen met continu bumpen omdat ik dan moeite heb om de rest van de been- en zithulpen goed en gedoseerd te geven. Verder past het niet in mijn persoonlijke plaatje van het paardrijden: als een paard goed loopt laat je hem met rust, elke hulp is een vraag en geef je dus niet continu. Ik denk er dan ook ernstig aan om te stoppen met lessen op deze plek.

Nu vroeg ik me af: wie herkent dit continue gebump? Is dit typisch voor reining, of voor een bepaalde school binnen de reining, of is het heel normaal voor westernrijden en heb ik het gewoon niet begrepen? Moet ik gewoon ergens anders western gaan lessen of maar meteen overstappen naar ijslanders of klassiek Spaanse dressuur?

DubbelFun

Re: Continu bumpen, wie herkent dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:48

Meteen overstappen natuurlijk (LOL)

Nee ik denk dat je gewoon tegen je instructeur moet zeggen dat dat niet jouw manier is en dat je het dus gewoon niet doet. Punt.
Rondkijken naar andere instrucie is ook een optie, maar die zijn meestal niet zo dik gezaaid.

Ik weet niet of het iets is wat puur bij reining hoort, al zie je het daar wel het meest. IMO bijzonder storend voor het paard.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 12:56

Hahahaha ik snap niet waar het voor is, maar ik krijg altijd een beetje het idee dat de mensen last hebben van Parkinson...

je zou je instructeur om een uitleg kunnen vragen.. Imo heeft het absoluut geen nut, maar deze persoon heeft er misschien een heel plausibele verklaring voor... (ja, je weet maar nooit )

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:01

Bumpen doe ik nooit, alleen inderdaad been geven als hulp. Ik vraag me inderdaad ook af wat het nut is van bumpen. Op het moment dat je na al dat gebump je paard aandrijft om voorwaarts te gaan gebeurt er niets........sufgebumpt!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:02

Bumpen kan je inderdaad als hulp gebruiken om het paard na te laten geven en zijn hoofd omlaag te doen.
Om nu constant de hele tijd te parkinsonnen vind ik ook geen mooie rijstijl.
Ach,....het is maar welk knopje erop zit.
Ik persoonlijk bump niet echt veel.

Misschien toch maar aangeven ,bij jou instructeur dat dit niet jou stijl is?
Of hij/zij dit leuk vind is nog maar een tweede!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:04

Cer schreef:
je zou je instructeur om een uitleg kunnen vragen.. Imo heeft het absoluut geen nut, maar deze persoon heeft er misschien een heel plausibele verklaring voor... (ja, je weet maar nooit )

Voor de instructeur is het bumpen de gewoonste zaak van de wereld (alsof het onmogelijk om zonder bumpen een paard goed te berijden). Als ik het goed begrijp is het nut om op die manier het tempo aan te geven: je bumpt in het tempo waarin je wilt lopen, versnellen in dus sneller bumpen ...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:04

Ik denk dat het idd een rijstijl is. Als jij je daar niet prettig bij voelt, doe je het niet .

Bumpt de instructeur dan niet als het paard stilstaat ?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:05

Als ik te veel drijf sprint mijn paard zo weg

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:07

De eigenaresse van mijn paard en ik (jaja, heus dat kan ) krijgen juist altijd te horen dat we teveel bumpen: we doen het niet eens expres, maar als we het niet doen loopt het knollie niet. Hebben wij dan zo'n lui paard of doen we gewoon iets verkeerd? Overigens wil ons paardje ook haar koppie moeilijk geven, waardoor we dus constant moeten 'vragen' en dus ook daardoor veel bumpen..

Dus ja, ik herken het continu bumpen wel!

Overigens gaan wij niet sneller bumpen als het paardje harder moet, dat lijkt me wat oncomfortabel...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:07

WormBoy schreef:
Als ik het goed begrijp is het nut om op die manier het tempo aan te geven: je bumpt in het tempo waarin je wilt lopen, versnellen in dus sneller bumpen ...

Dus eigenlijk doet hij/zij precies hetgene waarvan de zgn 'engelse' ruiter (door de westernruiter) van beschuldigt wordt... Hihihi eigenlijk best geinig!

Als het je ding niet is, kan je dat wellicht aankaarten? Of gewoon op dat punt niet luisteren

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:08

Sorry, ik heb helemaal niks met bumpen. Ik kan niets met die ' hulp'. Maar er zijn inderdaad mensen die wel bumpen. Ik vind het vooral slordig staan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:08

Bij Engels heet het kloppen

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:10

Citaat:
Ik vind het vooral slordig staan.

Dat ben ik helemaal met je eens, het ziet er niet uit ...

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:11

WormBoy schreef:
je bumpt in het tempo waarin je wilt lopen, versnellen in dus sneller bumpen ...

Hoe ziet dat dan uit op de snelle circel?
(van wie heb je eigenlijk les?mag via pb!)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:13

Bumpen is dus net als drijven.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:13

Misschien een hele foute vraag hoor : maar als je paardje dus niet doorloopt zonder continue beenhulp, is het dan een idee om eens met een zweepje te rijden om haar minder 'lui' op het been te maken? Ik heb wel eens het idee dat de hele werking van het bumpen verdwijnt..

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:29

JoyRider schreef:
Ik heb wel eens het idee dat de hele werking van het bumpen verdwijnt..

Dat idee heb ik ook. Maar er zijn heel veel ruiters die zo rijden en er een goede proef mee afleggen, dus kennelijk kan het paard er wel wat mee ... Het is iig wel een goede training voor je beenspieren .

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:33

Mac schreef:
JoyRider schreef:
Ik heb wel eens het idee dat de hele werking van het bumpen verdwijnt..

Dat idee heb ik ook. Maar er zijn heel veel ruiters die zo rijden en er een goede proef mee afleggen, dus kennelijk kan het paard er wel wat mee ... Het is iig wel een goede training voor je beenspieren .

Het is alleen zo jammer dat je geen/moeilijk andere hulpen kan geven als je constant moet bumpen: we kunnen eigenlijk alleen maar rechtdoor rijden!

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 13:37

Cer schreef:
Dus eigenlijk doet hij/zij precies hetgene waarvan de zgn 'engelse' ruiter (door de westernruiter) van beschuldigt wordt... Hihihi eigenlijk best geinig!

Klopt (pun intended)!

Cer schreef:
Als het je ding niet is, kan je dat wellicht aankaarten? Of gewoon op dat punt niet luisteren

Ik weet niet of het bespreekbaar is, maar ik moet dat natuurlijk gewoon overleggen met de instructeur. Niet luisteren vind ik ook zo flauw: iemand probeert uit zijn oprechte overtuiging om je iets bij te brengen, waarvan hij denkt dat dat de beste manier is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:37

Kan wel, moet je je andere hulp gewoon harder doen.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:39

WormBoy schreef:
Ik weet niet of het bespreekbaar is, maar ik moet dat natuurlijk gewoon overleggen met de instructeur. Niet luisteren vind ik ook zo flauw: iemand probeert uit zijn oprechte overtuiging om je iets bij te brengen, waarvan hij denkt dat dat de beste manier is.

Nou ja, wellicht heeft de instructeur op andere dingen wel weer nuttige aanwijzingen. Je kan van iedereen wat leren.

Mijn instructeur heeft me vroeger geprobeert op een twisted wire te laten rijden. Nadat ik dat es geprobeerd had, was ik op dat punt echt oostindisch doof hoor..... onzindingen...

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:44

Cer schreef:
Kan wel, moet je je andere hulp gewoon harder doen.....

Ja, maar dan komt er op bokt weer een topic met "Western Dierenmishandeling"... Plus dat het paardje erg boos wordt daarvan!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:47

Ik denk ook dat mijn paard boos wordt als ik het zou doen.
En nog even dit western rijden is geen dieren mishandeling

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:52

persoonlijk vind ik het onnodig om je paard constant maar de bumpen(vragen)je ziet het zo vaak in de show's dat ruiters met andere ruiters praten en
het paard alsmaar aan het bumpen zijn,zelf als het paard netjes naar beneden is en mooi stil staat,ik vind het zo slordig zo paard onvriendelijk.het paard weet
dan niet hoe laag hij zijn hoofd moet houden en wanneer hij nu eens braaf is.rust is beloning.
nee bumpen leert niemand bij mij,vragen en weer toestaan zowel met je handen als met je benen.
en een zeep doe ik al helemaal niet aan.je kan je paard ook met je benen en zit gevoelig maken.bvb door tempo wisselingen.en nog veel meer.
een zweep is een nood oplossing .onmacht noem ik het ook.(mijn mening).
ik zou je trainer eens persoonlijk aan spreken wat het nut hier van is.en laat hem uitleggen waarom je dat moet doen.ook als je paard dus nageeft.
hoor hem uit.als hij je daar geen antwoord op kan geven dan weet je ook waar je aan toe ben.

sterkte

groetjes marije

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 13:54

Citaat:
En nog even dit western rijden is geen dieren mishandeling

Ik ben de laatste die dat zal beweren! Maar als ik mijn hulpen harder moet gaan geven omdat ik continu bump en het paardje niet meer reageert: hoe ver kun je dan gaan... Kan ik misschien beter eens het zweepje erbij pakken.
Volgens mij ben ik wel eens wat te lief. Dit in combinatie met een dominante merrie is niet altijd even best