[WN] wie rijdt western met Fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyran

wie rijdt western met Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-05 22:29

Hallo allemaal,
sinds een paar maanden zijn wij (mijn vriend en ik) serieus bezig met het omscholen van onze Fjord naar Western (wel onder begeleiding hoor!). en wij rijden dus nu zelf ook sinds kort in deze tak van paardensport.
wie van jullie rijdt ook met een Fjord western en wil zijn/haar ervaringen vertellen.

Anya

Re: wie rijdt western met Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 06:44

Als je echt serieus bezig bent met je Fjord dan wil Sonja je denk ik wel het een en ander vertellen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 07:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 07:34

Anya schreef:
Als je echt serieus bezig bent met je Fjord dan wil Sonja je denk ik wel het een en ander vertellen.

Nope, we blijven aan de gang. Elke 2 weken dezelfde vraag....
Zoekfunctie doet het prima.

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:01

Zoekfunctie is waardeloos! ik ben een volwassen vrouw van 34 en zeer serieus met mijn Fjord bezig. het lijkt wel of er hier direct gedacht wordt dat je een penny-meisje bent.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:03

Dat valt wel mee, maar de afgelopen maand zijn er al 2 topics geweest over westernfjorden, en steeds zijn het dezelfde verhalen.

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:23

daar kan ik toch niks aan doen, wat een ander plaatst. ik wil gewoon serieuze reacties. Tegen welke problemen lopen ze aan met een Fjord t.o.v. een Quarter bijvoorbeeld. Wordt er idd ook serieus aan wedstrijden meegedaan? en zo ja, welke disipline en klasse?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:27

Daarom had ik een topic voor je gezocht, er moet er nog eentje zijn. ff kijken....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:31

Kyran, je kunt zoeken bij alle topics op WN die langs zijn gekomen over andere rassen. Gemiddeld gesproken blinken de niet-qpa's niet uit in disciplines als reining of working cow horse. Andere disciplines kun je rustig starten afhankelijk van de beperkingen van je paard. Zo zal mijn paard (een kwpn-er) nooit een geweldige reiner worden, dus train ik vooral op perfecte cirkels, perfecte speedcontrol en perfecte wissels om de dingen die ze niet spectaculair kan te compenseren.

Trail is voor mijn paard (enorme hoeven en een stokmaat van 1,70) ook geen geschikt onderdeel. Het past gewoon minder goed.

Horsemanship en pleasure kan wel. Maar je moet er altijd wel rekening mee houden dat sommige juryleden behoordelen op het gewenste plaatje van bijvoorbeeld een quarter (dit gebeurt wel steeds minder is mijn ervaring).

Kortom: kijk wat je paard kan en wat jij leuk vindt, zoek goede les en er is altijd wel een onderdeel waar jullie je in thuisvoelen.

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 09:33

@crazycactus. bedankt daar voor, maar in dat topic staat niet echt wat ik wil weten.

leuk als er verteld wordt dat er aan wedstrijden wordt meegedaan, maar dan wil ik natuurlijk ook weten, zijn het onderlinge of echt serieuze wedstrijden. en hoe wordt dat ervaren. Zijn er problemen waar tegenaan wordt gelopen met het ras Fjord.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 09:42

Sonja start zeker serieus op wedstrijden, ze is al een paar keer allround champion geworden met Milena (toch Son???).
Fjorden doen het hartstikke leuk, vooral trail, pleasure en horsemanship. Maar ze kunnen ook glijen hoor.
Kijk maar naar deze foto van Sonja en Milena (hoop dat je het niet erg vind Son, maar het is zo'n mooie foto....)
Afbeelding
Kon trouwens het andere topic ook niet zo snel vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:03

Kyran schreef:
daar kan ik toch niks aan doen, wat een ander plaatst. ik wil gewoon serieuze reacties.

** Is niet persoonlijk tegen jou, maar deze vraag wordt nogal vaak gesteld, ook via PB, en ik kom dergelijke mensen later nooit meer tegen op wedstrijden oid dus vandaar dat ik de indruk krijg deze antwoorden elke paar weken voor de kat z'n viool te zitten typen, snap je? Bovendien voel ik me niet altijd maar verplicht om te antwoorden op topics omdat ik nou toevallig inderdaad serieus bezig ben met m'n fjord...

Tegen welke problemen lopen ze aan met een Fjord t.o.v. een Quarter bijvoorbeeld.

** Eigenlijk alleen het pleasure-gangenwerk. Dat krijg je gewoon nooit zoals bij een quarter. Maar in bv horsemanship en trail heb je gewoon GEEN achterstand als je geen quarter hebt.

Wordt er idd ook serieus aan wedstrijden meegedaan? en zo ja, welke disipline en klasse?

** Ja, in pleasure (niet onze sterkste kant maar rij ik voor het allround-verhaal), horsemanship (dat is onze sterkste), trail, reining (en ja ze glijdt al is bovenstaande foto niet zo mooi ivm geen mooi doorlopende voorbeentjes; dat kunnen we wel degelijk beter), westernriding en versatile.
Serieus? Ja op hobbymatig niveau wel. Van de laatste 5 wedstrijden ben ik geloof ik 2x allround kampioen geweest en 2x reserve-allround maar ik moet eerlijk zeggen dat ik die lintjes en bekers direct doorkieper het 'archief' (lees kelderkast ) in. Het gaat mij puur om de punten waarop ik verder moet trainen, wat kan beter, wat gaat al redelijk goed, en vooral de gezelligheid van een wedstrijddag.

Als je een keer wilt komen kijken/koffiedrinken/ervaringen uitwisselen/samen trainen etc dan ben je net als ieder ander van harte welkom. Ik zit in Holten (O).

Succes met je fjord.
Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-05 10:12

Overigens tegen de tijd dat je serieus wedstrijden gaat rijden, dan kan ik je een theoriecursus aanbevelen. Dan leer je precies waar op gelet wordt, en kun je je beter gaan concentreren op de punten waarop je WEL kunt scoren ipv op de punten waarop je minder goed bent dan op de gemiddelde quarter.
Anya noemt er al eentje in haar antwoord: in de reining ben je van nature misschien minder sterk. Maar hoeveel QPA-ruiters rijden hun circels perfect? En hebben hun speedcontrol (niet rasafhankelijk!) perfect in de hand? DAT zijn punten waar je lekker op kunt scoren. En zo heb je ze in elke discipline wel zitten.
Geeft meteen een stuk positievere benadering aan het fenomeen wedstrijdrijden, en is bovendien ontzettend leuk om te doen. Maakt scores ook begrijpelijker, en zorgt voor nog beter wedstrijdgericht trainen.

Kyran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-05 10:53

Ach, ik kan best begrijpen dat je zo gaat denken hoor. maar ik vond het niet prettig omdat ik wél serieus ben.
wij staan nog maar aan het begin van de westernsport.
we hebben een goede instructrice en we zijn lid geworden van een westernvereniging. Waarschijnlijk ga ik me bezighouden met bestuurlijke zaken en helpen bij wedstrijden. Zo kan ik me ook verdiepen zonder zelf gelijk te starten.

bels

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 20:49

wij rijden ook net western en vinden het gewoon gaaf. wij rijden enkel voor plezier en niet voor wedstrijden maar zijn wel heel seriueus er mee bezig . veel sukses er mee!!!!!!!!!!!!