Endurance-wedstrijd met wintervacht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bella24

Endurance-wedstrijd met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 14:02

Wellicht dat de enduranceruiters hier op bokt mij advies kunnen geven?

Ik denk erover om in 2006 in de kennismakingsklasse te starten en dan waarschijnlijk in Austerlitz. Ik begreep uit eerdere topics dat Austerlitz meestal in maart is en dan zit mijn arabier waarschijnlijk nog behoorlijk in zijn wintervacht (ik gebruik niet/nauwelijks dekens in de winter).

Scheren jullie je paarden dan of rijden jullie gewoon met wintervacht?

wreckh

Re: Endurance-wedstrijd met wintervacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:39

Ik heb mijn eerste wedstrijd ook gereden in Austerlitz en ook met wintervacht. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je paard dik in de vacht zit, dus dat hij het wat warmer heeft, maar verder heb ik er geen nadelen van gehad. Gewoon extra zweetdekentje mee en zorgen dat je nog wel ff stapt nadat je bent gefinished (moet natuurlijk sowieso) Misschien kom ik je volgend jaar nog wel tegen in Austerlitz, ben ook van plan die wedstrijd te rijden.

Groetjes

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-05 13:43

Aan het begin van het seizoen (maar ook aan het eind) kan het voorkomen dat je endurancewedstrijden rijdt als je paard nog (of al) wintervacht heeft. Je kunt daar natuurlijk je manier van rijden op aanpassen, tot op zekere hoogte kan dat. Er zijn echter ook manier van scheren waarbij je het paard niet helemaal van zijn wintervacht ontdoet, maar alleen het haar wegscheert op cruciale plaatsen, zoals aan de onderkant van de hals en bij de buik, de zgn. 'racestreep'. Deze methode wordt met name toegepast door mensen met sobere rassen zoals IJslanders, Fjorden en Haflingers. Maar je kunt het uiteraard ook bij een Arabier doen.

Zweetdekentje en goed uitstappen is sowieso aan te raden, ook bij paarden die al uit hun wintervacht zijn.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-05 14:21

Ha leuk, toch nog reacties op mijn vraag!

Ik was niet van plan om mijn paard te gaan scheren omdat ik daarna dan alsnog met dekens in de weer moet (en daar heb ik een hekel aan ). Maar ik begrijp uit jullie reacties dat het niet zo'n probleem is om met een wintervacht endurancewedstrijden te rijden.

Karin, als je het hebt over je manier van rijden aanpassen, bedoel je dan dat je minder vraagt van je paard = rustiger aan doet?

Wrechk schreef:
Citaat:
Misschien kom ik je volgend jaar nog wel tegen in Austerlitz, ben ook van plan die wedstrijd te rijden.

Haha, lijkt me leuk alleen hebben we natuurlijk geen idee hoe we elkaar herkennen!! Ga trouwens ook weer groomen in KWB...

Jammer trouwens dat er nu (bijna) alleen nog maar in de huiskamer over endurance gekletst wordt...ik mag daar namelijk nog niet aan meedoen!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-05 22:24

Klopt, je kunt natuurlijk rustiger gaan rijden. Maar als je een paard hebt dat zich snel druk maakt in een wedstrijd, dan helpt dat natuurlijk ook niet altijd.

Bij scheren hoef je niet per se met dekens in de weer. De endurance-IJslanders die ik ken, staan gewoon met racestreep en zonder dekens dag en nacht in de wei. Gaat prima en zo heel veel scheer je nou ook weer niet weg, alleen op de cruciale plaatsen en zeker niet meer.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:54

Ja, das een goede. Hoe herkennen we elkaar! Ik weet nu nog niet wat voor kleur jas/trui ik aan doe. hihi. Misschien maar gewoon contact houden. Vaak krijg je ook een lijst met alle deelnemers en hun rugnummer (geloof ik) dus kunnen we elkaar daar dan ook aan herkennen. Mijn naam is Laura Janson en de naam van mijn paard is Gita (of Guanita S).

Maar contact houden is wel slim denk ik.

Gr.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 06:30

Tjo wordt altijd geschoren in het naseizoen, we hebben 1x met wintervacht doorgereden (ze stond nog op het land enik had geen zin in dekens) maar dat was een slecht idee, ze bleek (ondanks dat we rustig aan deden) halverwege oververhit en werd afgekeurd.
Voor ons dus nooit geen wintervacht meer en ze gaat volgende week ook weer vrolijk met blote billen door het leven in Holten.

Overigens klooien wij niet met dekens hoor, ik heb er maar 2 ze krijgt straks een 0 grams op tot het rond de 5 graden wordt, dan pas gaat dr dikke deken erop en die blijft erop tot het weer boven de 5 graden is, dan gaat dr 0 grams er weer op. isse simpel.

Of idd zoals Ka zegt een racestreep (persoonlijk vind ik dat geen porum maargoed )