[WN] Aanvragen Paspoort met DNA registratie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Aanvragen Paspoort met DNA registratie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 20:14

Ik wil graag weten wie ik moet benaderen voor het aanvragen van een paspoort voor een QH merrie met DNA registratie (Dus GEEN Chip!!) De merrie heeft net haar AQHA stamboek papieren gekregen en moet nu dus nog een Paspoort, maar we willen geen chip! Kan iemand me een naam en telefoonnummer pb-en??

crazycactus

Re: Aanvragen Paspoort met DNA registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-05 20:45

Paspoort aanvragen bij Holstud in Stroe. En vrijwaring voor het chippen aanvragen bij het PVE in zoetermeer. Kijk even op http://www.doriennannings.nl/antichip/. Daar staan alle voorbeeldbrieven.

Succes!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 10:29

Nadat je ontheffing hebt aangevraagd bij het PVE krijg je een brief terug van hen met monsterzakjes voor de DNA. Een paspoortconsulent of DNA moet komen om de haren te trekken (mag je niet zelf doen) en de monsters moeten naar het van Haeringen Laboratorium gestuurd worden.

Zelf moet je even bellen met Holstud (zal het nr. even PB-en) die het paspoort gaan verzorgen. Zij sturen je het paspoort op. Van het van Haeringen laboratorium krijg je de uitslag van de DNA bepaling, en paspoort en uitslag DNA bepaling stuur je weer terug naar Holstud, die de sticker in het paspoort plakken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 11:38

Cassidy schreef:
een brief terug van hen met monsterzakjes voor de DNA. Een paspoortconsulent of DNA moet komen om de haren te trekken (mag je niet zelf doen) en de monsters moeten naar het van Haeringen Laboratorium gestuurd worden.

Is dit sinds kort veranderd dan, want ik mocht het wel gewoon zelf doen ??

Citaat:
Zelf moet je even bellen met Holstud (zal het nr. even PB-en) die het paspoort gaan verzorgen. Zij sturen je het paspoort op. Van het van Haeringen laboratorium krijg je de uitslag van de DNA bepaling, en paspoort en uitslag DNA bepaling stuur je weer terug naar Holstud, die de sticker in het paspoort plakken.
En daar betaal je dan ook nog eens voor, want zelf een sticker plakken mag blijkbaar niet.

Al met al proberen ze het behoorlijk oninteressant te maken.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:21

Sjonge, wat een omslachtig gedoe allemaal zeg. Maar goped, ga in elk geval maar eens even bellen en dan horen hoe of wat verder. En wordt er dan ook meteen een sticker op het AQHA papier geplakt "DNA verified" ???? (of zoiets) heeft de andere merrie wel namelijk...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:26

Nee, de DNA test voor DNA verificatie moet in de States worden gedaan, daar is dit niet geschikt voor.
Dus heb je daar iig dubbele kosten aan.

En Sugarmiss: ik mocht het niet zelf trekken, de DA moest tekenen en er een stempel op zetten. Was al met al een compleet consult. Hij vond het ook onzin, dus is me niet tegenmoet gekomen met de kosten.
Voor het plakken van de sticker in het paspoort betaal je niets. Alleen de verzendkosten. Je krijgt wel te maken met extra kosten van 12.50 Euro (eenmalig) voor het maken van een DNA protocol.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:33

wat zullen de totale kosten hiervoor ongeveer zijn dan? Enig idee?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:40

DNA test...jee, was geloof ik 43 Euro (uit mijn blote hoofd)
Consult voor het trekken van de manen voor twee paarden iets van 67 Euro
DNA Protocol 12,50 Euro per paard
Paspoort 38,50 Euro per paard
En dan verzendkosten.

Je bent meer kwijt voor DNA dan bij gewoon chippen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 12:41

Dat bedoel ik met ontmoedigen.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 12:49

Sjonge jonge, nou ja het is dat het moet en er echt geen chip in komt... Ga maar eens bellen en dan zullen we wel zien waar we op uitkomen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:09

Ja, het is erg fijn dat ze je ertoe verplichten.
En wees gewaarschuwd, als je wedstrijden wilt gaan rijden en ze DNA laten bepalen om echt na te gaan of je paard ook echt je paard is, zijn de kosten voor die bepaling ook voor jou.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 13:14

En dat kan dus op elke wedstrijd opnieuw gebeuren

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:01

Cassidy schreef:
Ja, het is erg fijn dat ze je ertoe verplichten.
En wees gewaarschuwd, als je wedstrijden wilt gaan rijden en ze DNA laten bepalen om echt na te gaan of je paard ook echt je paard is, zijn de kosten voor die bepaling ook voor jou.

Wat is dat nu weer voor onzin Nou ja hoe het ook zijn mag, een chip komt er niet in.. Maar is dat al eens in de praktijk zo gebeurd dan dat ze echt een DNA test gingen doen om te zien of het echt dat paard is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-05 15:05

Op dit moment geloof ik dat er bij westernwedstrijden nog niet zo wordt gecontroleerd. Maar bij de dressuurwedstrijden wordt wel gekeken (steeksproefgewijs) , en dan ben je wel de pineut.

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-05 15:10

Het zij zo... TE belachelijk eigenlijk, maar goed.. daar ging dit topic niet over Bedankt in elk geval voor alle info!! Zolang we maar een paspoort kunnen krijgen via de NQHA en ze DNA geregistreerd staat