[WN] zo werken sliding plates??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

zo werken sliding plates??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-05 11:29

Voor op mijn site: een uitleg over hoe sliding plates nu precies werken, Het was erg lastig zoeken, omdat iedereen op internet het nodig vindt er een persoonlijke mening bij te moeten zetten en ik dus de feiten van de veronderstellingen moest onderscheiden.

let op: het gaat hier dus niet om of je voor of tegen sliding plates bent, maar alleen om de werking ervan. Ik ben manege-ruiter en heb er dus weining ervaring mee, ik wil graag feiten horen die ik gemist heb.
==========================================
Sliding Plates zijn hoefijzers die alleen op de achterhoeven gedragen worden. Ze worden gebruikt bij reining paarden en helpen bij het maken van de sliding stop.

Bij het uitvoeren van de manoeuvres in de reining (spins, rollbacks, sliding stops) is het belangrijk dat het paard een goede balans heeft. Het is dus van groot belang dat de hoeven goed bekapt en beslagen zijn. De hoefsmid weet hier uiteraard alles van. De sliding stop is een belangrijk onderdeel van de reining proef, en een hulp voor het paard om goed te kunnen ‘sliden’ is de sliding plate.

Sliding plates zijn gemaakt van getemperd plat ijzer, minimaal 2,5 cm breed. Een breder ijzer zal minder grip op de grond hebben en dus een langere slide mogelijk maken. De voorkant van het ijzer is een klein stukje (kwart inch) naar boven gebogen. Dit voorkomt dat de voorkant in de grond vast komt te zitten tijden het glijden. De achterkant van de ijzers is bijna recht zodat het zand en stof makkelijk onder de hoef vandaan kan ‘stromen’. De achterkant van het ijzer lopen door tot voorbij de achterzijde van de hoef, en vaak is daarbij de voorkant van de hoef zelf iets langer gelaten bij het bekappen. Dit creëert een groter oppervlak en resulteert in een effectievere glij-beweging. Het spreekt voor zich dat hier grenzen aan zitten, het paard moet wel gewoon kunnen blijven lopen en de andere oefeningen uitvoeren.
====================================