[WN] Ze komen er aan de "smart little lenas"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freerider

Ze komen er aan de "smart little lenas"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 18:44

http://www.mywesternportal.de

Nach Berichten wird bereits in den USA im Cuttingsport eifrig am Klonen der Supervererber gebastelt. So wurden Empfängerstuten neun Klone von Smart Little Lena eingepflanzt. Fünf der Klone sollen wahrscheinlich ausgetragen werden. Ziel ist es später diese Klone als Deckhengste einzusetzen. Damit soll das Erbgut von Smart Little Lena länger zur Verfügung stehen.

An eine sportliche Karriere der Klone ist laut dem Smart Little Lena Clone Syndicate nicht gedacht, da hier zuviele Faktoren eine Rolle spielen und dem Ansehen des Hengstes geschadet werden könnte. Auch Taris Catalyst soll geklont werden und die Besitzer von High Brow Cat denken darüber nach.

Es gibt aber auch bedenken in den USA Klon-Hengste in der Zucht einzusetzen. Viele sind der Meinung, dass es längst an der Zeit ist einen Outcross zu finden, der der Zucht wieder mehr Gesundheit, Fundament und Größe zuführt, statt immer auf den gleichen Gen-Pool zu setzen.

David Plummer von der Buffalo Ranch wagt ein Expermiment in dem er einen Vollbluthengst seine Cuttingstuten decken läßt. Durch die Möglichkeiten des Embryo Transfers sieht er mehr Chancen als Risiken für seine Cutting Horse Zucht.

Der Hengst Miss N Cash zeigt, dass so ein Vorhaben gelingen kann. Miss N Cash ist ein Top Vererber in der USA stamm aus dem Vollblüter Dash For Cash und der Cuttingstute Doc N Missy. Der bekannteste Sohn dieses Hengstes bei uns dürfte wohl Dox Cash N Hand sein.

DubbelFun

Re: Ze komen er aan de "smart little lenas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 18:58

Citaat:
First Horse Cloned Successfully in North America

America has its first cloned horse.

Texas A&M University researchers, who teamed up with French scientist Eric Palmer, Ph.D., of Cryozootech, announced this week that a 6-week-old colt was successfully cloned using skin cells from a performance horse in Europe. The colt, named "Paris Texas," is active, healthy and steadily growing at TAMU.

"He's bay with a big white blaze, beautiful eyes, and four white stockings. He's real forward, a real nice foal. Everything is completely normal about him,” said Katrin Hinrichs, D.V.M., Ph.D., professor in the College of Veterinary Medicine at TAMU, who led the cloning team on the project.

"Dr. Palmer took a small piece of skin from the donor animal and grew the cells up in culture and froze them, and he shipped them to us. We did the cloning procedure here, cultured the embryo, and transferred it to one of our recipient mares, who foaled here in the hospital."

Paris Texas is the fourth equine clone to be born in North America, but he is the first horse foal (the other three were mules) and the first to be cloned from adult cells in North America. The mule clones were produced from cells from a fetus.

The TAMU team does all of its cloning work in vitro, or in the laboratory. Rather than getting oocytes (eggs) from mares right before they ovulate (the procedure used to produce the mule clones), TAMU researchers harvest oocytes from mares at other points in the cycle and mature them in an incubator. The scientists then perform nuclear transfers, in which they remove the nucleus from an egg cell (containing the cell's genetic material) and place a donor cell into the enucleated egg. The eggs are then activated, or stimulated to start dividing to form an embryo. Resulting cloned embryos are cultured in the laboratory for seven days, and once they are deemed ready, the scientists transfer them nonsurgically into the recipient mare's uterus just as they would in normal embryo transfer procedures.

About 400 oocytes were cultured during the TAMU project, and the cloning process produced six embryos. Only one pregnancy resulted, and this was carried to term. The grade mare that carried the clone (Greta) has been a part of the reproduction herd at TAMU for about four years.

The colt will be used as breeding stock in Europe, but is unlikely to be a competitor.

"We're looking for a way to save valuable genetics," Hinrichs said. "This horse, genetics-wise, should produce exactly the same sperm and should be able to sire foals with the same genetic makeup as the donor animal."

TAMU has several pregnancies from cloned embryos that are currently gestating and due for arrival in 2006. All were produced using donor cells from American horses.

"We're so excited about what we're learning about the horse oocyte,” Hinrichs said. “We're looking at different methods for treating the donor cells before the nuclear transfer procedure and activating the egg afterward, looking at more ways to build on our results of the study that produced Paris Texas."

Dat men een paar SLL's op de plank had liggen was al eerder bekend, maar men was er huiverig voor om daar idd mee verder te gaan aangezien SLL een drager is van het HERDA/HC.
Dat er ook Europese hengsten 'genomineerd' waren is nieuw voor me, maar verbaasd me niets.

Het is een technologie die in de kinderschoenen staat.
Ik weet niet of ik er blij mee ben, van mij hoeft dat allemaal niet zo. Ik vind het allemaal iets té onnatuurlijk. Persoonlijk zag ik liever dat men meer tijd stak in het fokken van Quarters zonder genetische aandoeningen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:00

Oei! Aan de ene kant wel heel interessant, maar tegelijkertijd ook heel erg eng.

De vraag is natuurlijk ook of er werkelijk geen nakomelingen rondlopen die al wat nieuwe genen in zich dragen en daarmee dezelfde of zelfs meer kwaliteit te bieden hebben ...

Ik ben hoe dan ook wel benieuwd naar het resultaat!

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 19:09

He mijn bericht is maar voor de helft verzonden?

Ik dacht dat we na "Dolly" (het gekloonde schaap) lang niks meer zouden horen over kloonen. Dolly werd namenlijk wel heel erg snel oud!

Amerikanen denken hier heel anders over dan Europeanen!

Over hormonen in de bioindustrie en genetisch gemanipuleerde gewassen hoor je daar ook niemand over.

Vandaar dat lelijke woord "cuttingindustrie"

Sorry als je boos bent ga je gemakkelijk generaliseren

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 19:47

Dolly is op een andere manier gekloond dan ze tegenwoordig doen, vandaar dat het verouderingsgebeuren niet meer op gaat.

Overigens doen de Amerikanen er heel bla-bla over, maar de Italianen zijn ze toch mooi voor geweest. De eerste Halflingerkloon loopt al een tijdje in Italia rond.

Ik weet niet of je generaliserend kunt zeggen dat Amerikanen er anders/makkelijke over denken dan de Europeanen: money has no language
Het blijft iets voor de happy few, die met geld meer geld maken.

Voor ons arme sloebers is zoiets niet weggelegd, al zou ik het dan nog niet willen.
Geef mij maar gewoon een hengst en een merrie en zet die lekker samen in een weitje en als de natuur het wil komt daar iets moois uit

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 20:08

Er zal vast wel wat vooruitgang geboekt zijn en misschien is het verouderings verschijnsel opgelost.

Maar garanties kunnen ze vast niet geven.
Wie weet wat voor ellende hier van komt

Een paard is geen proefdier !

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 20:42

Klonen is stilstand, je komt er niet mee vooruit. Dus ik zie niet direkt voordeel.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:13

Steaming schreef:
Klonen is stilstand, je komt er niet mee vooruit. Dus ik zie niet direkt voordeel

Precies;we krijgen er geen betere paarden door. Alleen meer van het zelfde. En dat is nu precies het probleem, te veel van het zelfde, te nauwe bloedvoering met erfelijke deffecten(voorzover ze al niet door het klonen zelf worden veroorzaakt) tot gevolg.

En waarom, als het is om mensen van een ziekte af te helpen!
Nee het gaat om cutting, een spelletje met paarden en koeien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-05 21:26

Op zich had ik de klonen ook wel in de sport willen zien verschijnen, kun je mooi zien in hoeverre het echt genetisch potentieel is, opvoeding, of een samenloop van omstandigheden die een hengst naar de top hebben gebracht.

Nu lopen er van SLL de nodige nakomelingen rond die wel presteren, maar hadden ze de weg in de goede en ontwikkelende handen ook gevonden als de hengst een Mr. Noname was geweest?

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-05 21:50

Interessante stelling Cassidy, de mensen achter het "Smart Little Lena Clone Syndicate"zijn daar blijkbaar niet zo zeker van!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:27

Als men dergelijke paarden gaat clonen, dan wordt dat de nekslag voor de cutting paarden genen pool. Dan wordt de markt nog meer overspoeld met meer van hetzelfde.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 08:40

Ik vind het helemaal niks, ik hou er niet van om dergelijke dingen te doen. Voor je het weet rennen er vijf exacte kopieen op de renbaan om te kijken welke clone het beste presteerd. Ik vind het waanzin in elk geval, ik hoop dat dit grandioos gaat mislukken! Het is imo een achteruitgang van alles wat met fokkerij te maken heeft.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-05 09:03

Brrr..... Ik krijg daar altijd van die nare ideeën bij. Waarom klonen???? Ik zie het nut er niet van in. Stort je onderzoek op het overwinnen van andere ziektes, dat is veel belangrijker.