[WN] Hoe meten/weten welke lengte westernsingel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Firepatty

Hoe meten/weten welke lengte westernsingel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 13:50

Hoe weet (meet) je welke lengte van westernsingel je nodig hebt?
Op welke hoogte horen de singelgespen bijvoorbeeld te zitten? Ellebooghoogte ongeveer?
Ik ben dus een redelijke beginner qua uitrusting en weet alle (westernnamen) van de onderdelen nog niet.

Mijn probleem is dat het zadel bij een zeer plotselinge rollback (lees er tussenuit peeren ) de neiging heeft opzij te glijden, nu denk ik dat een neopreen singel dit wat meer tegengaat dan de touwsingel die ik nu heb. En volgens mij is deze te lang, die komt nu tot halverwege de flank van het paard, dus zeker hoger dan de elleboog.

Alle tips zijn welkom... Groetjes Patricia

Cassidy

Re: Hoe meten/weten welke lengte westernsingel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:11

De ringen van de singel horen boven de elleboog te zitten, anders belemmert de ring de beweging van het paard. Het ligt ook aan de vorm van de rug (wel/geen schoft) of een zadel opzij schuift) maar in principe hoort het niet te schuiven. Een neopreen singel aanschaffen omdat het zadel dan stevige ligt is niet de oplossing. Kijk eerst even kritisch naar je zadel.

Wat betreft de singel: ik geef persoonlijk de voorkeur aan de neopreensingel, maar dan meer voor het gemak van schoonmaken.

De neopreen singels worden in verschillende lengtematen geleverd, en de maat is in inches. Afhankelijk van de omvang van je paard heb je een langere of minder lange singel nodig. Ik zou even kijken met een cm wat je nu ongeveer hebt, en dan naar inches terugrekenen, en dan moet je een paar maatjes minder hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:14

Dit is ongeveer de hoogte waar de ring hoort te zitten:

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 14:16

Mischien is het gebruik van een achtersingel bij jouw paard wel de oplossing tegen het verschuiven van het zadel.
De achtersingel wordt ook bij de koeienonderdelen vaak gebruikt.

Afbeelding

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-05 14:25

Dank je, ik weet nu in ieder geval waar ik op moet letten bij het opmeten van de singel. Die van mij zijn dus inderdaag iets te lang. Ik ga vanmiddedag meteen even meten.
Wat het zadel betreft heb je gelijk, ik probeer mijn zadel op dit moment ook te verkopen en ben op zoek naar een ander (een roundskirt) zadel.
Ik ben achter dat voor mijn paard met zijn korte (holle) rug dit soort zadels beter geschikt is. Tot die tijd....helaas nog even met deze.

Groeten Patricia

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 16:27

Hai Firepatty, als je wilt weten waar je op moet letten als je een ander zadel wilt aanschaffen, zeker gelet op de korte & holle rug van je paardje, dan raad ik je aan de volgende site eens te bestuderen: http://home.planet.nl/~kerkh087/vaquero/indexn.html.

Een round skirt betekent nl. niet automatisch dat het zadel op ieder paard met een korte rug past, zoals een zgn 'kenner' [met een stand op het NK reining] mij afgelopen zaterdag wijs probeerde te maken.... Die hoeft bij ons dus al niet langs te komen!

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-05 08:57

Hoi,

Nou ik ben ervan overtuigd dat mijn zadel echt niet past, ik had hem nog niet zolang en nog maar een paar keer op gehad.
Hij leek redelijk te passen, niet dus. Hij is gisteren in galop gaan schuiven, mijn knollie kan aardig schuin ondertreden en maakt nog de ene vliegende galopwissel na de andere . Als gevolg dat ik ook heen en weer ging (met zadel), dit vond hij niet leuk en dan gaat hij dus naar mij kijken, hoofd links, hoofd rechts wel te snappen eigenlijk. Uiteindelijk geeft hij dus een hik en ja hoor, niet leuk meer, wil dus ook niet stoppen. Uiteindelijk ben ik er in galop maar afgesprongen (en gevallen natuurlijk, aauuww). Zadel hing aan zijn zij . Hij stopte gelukkig toen ik eraf was en hem riep om stil te staan, de schat Het spulletje maar weer recht gedaan en het laatste stuk maar naar huis gereden.
Maar ik ben nu echt overtuigd dat ik een ander zadel noodzakelijk is, dankzij de site(s) heb ik ook al een beeld van waar hij aan moet voldoen. Maar wat is en blijft het een PASSEND zadel vinden moeilijk zeg.

Maar ik ben gelukkig niet de enige met dit probleem

Groetjes Patricia

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 10:29

Een goed passend zadel vinden is idd een hele klus, temeer ook de rug van je paard door de jaren heen aan het veranderen is.
Ik ben inmiddels toe aan zadel nummer drie voor mijn ouder merrie. Ik heb haar nu 7 jaar....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:07

Ik heb mijn ene merrie nu 10 jaar (met 4 gekocht) en doe nog steeds met hetzelfde goedpassende zadel.

Dit zelfde zadel past ook op mijn oude 19 jarige merrie met ingezakte rug.

Verder heb ik ook nog een boomloos zadel, wat ook op allebeide de zeer verschillend gebouwde dames past.

Het kan dus wel

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:20

Je boft maar. Ik kocht een zadel voor een paard met weinig schoft, en na een paar jaar en een dracht was de rug toch zo veranderd dat ik wat anders moest.

Ook gaan je eisen aan een zadel veranderen, ook al zit je zadel nog zo goed. Ik kon met mijn eerste zadel (Tex Tan roper van 20 jaar oud) ) met mijn benen maar moeilijk bij mijn paard komen, dan ga je eens zitten op een close - contact Ladies Allround, en hebt ineens meer contact met je paard. En dan ga je zitten op een echte reiner, en voel je weer meer contact met je paard. Net zoals de ontwikkeling in zadels niet stil blijft staan, blijf je jezelf in je ruitercarriere ook ontwikkelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 11:38

Ja daar heb ik dus als heihobbelaar ook geen last van