[WN] Problemen passende zadels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sablou

Problemen passende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-05 08:42

De laatste weken zijn er weer tal van topics met als rode draad "niet passende zadels".

Wat me in al die topics op valt, is dat we pagina's vol vragen en replyen, maar dat er al vanaf de eerste regel onduidelijkheid is over wat er nu eigenlijk aan de hand is. M.a.w. de ruiter met het probleem, heeft in veel gevallen het probleem niet juist weten te analyseren (of verwoorden)

"is het zadel nu te ruim of juist te klein - te lang of te kort - en waar is ie dan te smal ".

Op deze vaagheden gaat men vervolgens naar oplossingen vragen.

In geen van de gevallen heeft er iemand naar gekeken, die op zijn minst duidelijk kon maken wat nu eigenlijk het probleem was.

Nu is dit forum (zoals vele andere) een aardige manier om je problemen (gratis) de wereld in te sturen en daarop vele antwoorden te krijgen. Maar als de signalering al fout is, hoe kan een Bokt lezer dan de juiste oplossing aandragen? (als dat al zou kunnen)

Als je een niet passend zadel hebt, heb je een probleem, dat je in 99% van de gevallen niet opgelost krijgt door op Internet naar de oplossing te gaan zoeken, want niemand kan hier de smaak van je taart beoordelen (nog niet).

De reden van mijn betoog is heel eenvoudig; als je een probleem met een westernzadel hebt, laat er dan iemand naar kijken die daar op zijn minst aardig wat kennis van heeft. Dat mis ik tot nu toe in al de topics, waardoor het geheel een soort bingo is geworden.

Om te voorkomen dat je niet nog een keer de fout in gaat, moet je het nu dus goed aanpakken. Dat doe je in veel gevallen niet door build-up's te kopen (moet het pad niet juist minder zijn?) maar door er -eerst- iemand met enige notie naar te laten kijken. Daartoe kun je info via (bijv.) bokt inwinnen.

Bedenk wel dat je paard een nog groter probleem heeft, want die moet iedere keer weer in een harnas dat knelt, prikt of klappert, met als gevolg brandblaren, rugproblemen, verstoring van de balans en motoriek, etc. etc.

MVG Louis

Anoniem

Re: Problemen passende zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:37

Tja Louis, dat is een waarheid als een koe. Maar ga je nu dan ook een bericht plaatsen op Medisch en Rijtechnisch? Voor alles wat daar geschreven wordt is het beste antwoord immers ook dat er een VA danwel goede instructie bij gehaald moet worden...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:55

sablou schreef:
De reden van mijn betoog is heel eenvoudig; als je een probleem met een westernzadel hebt,
laat er dan iemand naar kijken die daar op zijn minst aardig wat kennis van heeft

. Dat mis ik tot nu toe in al de topics, waardoor het geheel een soort bingo is geworden.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk, maar als leek is in het land der blinden éénoog al koning. Maw hoe weet de leek wie 'aardig wat kennis heeft'.
Zelfs mensen met kennis gaan weleens de mist in hebben we nog niet zo lang geleden kunnen lezen.
Of mensen die menen kenner te zijn, maar de pasmal verkeerd om op het paard leggen.

Ook de leek kun je met een paar simpele handreikingen 'leren kijken' naar hoe een zadel ligt c.q. hoort te liggen. Van wat ze er verder mee doen kun je alleen maar het beste hopen.

Uit eerdere uitlatingen van zadelmakers is onderhand wel duidelijk geworden dat er maar weinig mensen zijn die daadwerkelijk de moeite én de kosten nemen om iemand 'met kennis' langs te laten komen of die op clinics braaf 'ja en amen' knikken maar vervolgens toch hun eigen weg ingaan.

Vechten tegen de bierkaai is dan zo'n mooi oud Nederlands spreekwoord.
Ondanks dat blijf ik toch van mening dat je mensen die daar serieus om vragen bij moet willen staan met die antwoorden die op hún situatie een oplossing zou kunnen brengen.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 12:22

Ik ben het er mee eens dat je niet alles met pads oid op kan lossen maar Laukje heeft het probleem breed maar niet extreem breed en ook niet smal nauwelijks schoft en klein en korte rug volgens mijn intstructrice (pb evt voor de naam) kan ik zadels blijven kopen want een breed zadel zal niet goed blijven zitten omdat deze over dat beetje schoft heen zal vallen en een normaal zadel klemt weer op haar schouders

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:45

Je kan natuurlijk 1 op maat laten maken

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 13:55

@romkabouter ik ben niet de eigenaar ik ben 17 jaar en ben nog zowiezo 5 jaar studente de eigenaar wilde wel een zadel kopen maar neemt helaas niet veel van mij aan. Ik kan vertellen dat ze te dik is maar dan zegt ze dat ikmaar meer moet rijden maar als ik haar een keer in het zweet rijd krijg ik commentaar dat het zielig enz. De eigenaar neemt nooit iets van mij aan en nu kwam mijn instructrice er mee dat ze ook het idee had dat dit zadel niet paste en hun meteen ag dangooit ze er tog een ander zadel op maar het moet niet te veel kosten hoor! Laukje had een drukking van die stomme neonpreem singel maar ze vonden het onzin om een bont singel te kopen ik dus weer mijn rijbewijs lessen laten staan en heb nu weer 1,5 rijles uitgegeven aan een fatzoenlijke bontsingel...
Een zadel op maat laten maken leek mij ook wle wat als ik meer geld had maar helaas heb ik dat niet en mijn ouders ook niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:14

Ik zou een ander paard zoeken als ik jou was, maar denk niet dat die discussie in dit topic hoort. Graag even alleen over het topic dus

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 14:41

Is het niet slim om hier ook een sticky van te maken? Er zijn zovaak van dit soort vragen.