[WN] Meningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yorel

Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 15:56

Ik was laatst een stuk film van een wedstrijd die ik heb gereden over aan het zetten van de camera op een band. Op de achtergrond hoorde ik iemand praten over de instructeur van een van de ruiters. Degene had de volgende mening:

"Deze instructeur heeft zelf nog nooit deel genomen aan een wedstrijd, dus kan deze persoon geen les geven"

Wat is jullie mening hierover?

DragonFlame

Re: Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 15:59

Ben ik het totaal niet mee eens. Waarom moet je wedstrijden hebben gereden om les te kunnen geven? Ervaring en rijkunst leer je niet op wedstrijden maar in de jaren dat je zelf les hebt gehad. Als je de goede techniek op een duidelijke manier uit kunt leggen zodat anderen hiervan kunnen leren, ben je een goede instructeur. Daar hebben wedstrijden weinig mee te maken.

Natuurlijk doe je op wedstrijden wel de nodige ervaring op ook voor de dingen waar op gelet wordt tijdens wedstrijden. Maar van zoiets hangt niet af of je wel of geen les kan geven.

[edit:] als blijkt dat dit in de western anders is dan in de andere takken zoals dressuur en springen, lees ik het snel genoeg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:05

ja ....? en dus.... ? iemand die wedstrijden rijdt zou dus les kunnen geven beweert die persoon?

is allebei b*llsh*it!
kennelijk wist die persoon dus heel duidelijk waar ie het over had....NOT!

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:13

Ik ben het er zelf ook helemaal niet mee eens, moest dus ook heel hard lachen toen ik dit hoorde zeggen. Ik denk er hetzelfde over als DragonFlame

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:22

DragonFlame schreef:
Ben ik het totaal niet mee eens. Waarom moet je wedstrijden hebben gereden om les te kunnen geven? Ervaring en rijkunst leer je niet op wedstrijden maar in de jaren dat je zelf les hebt gehad. Als je de goede techniek op een duidelijke manier uit kunt leggen zodat anderen hiervan kunnen leren, ben je een goede instructeur. Daar hebben wedstrijden weinig mee te maken.

Natuurlijk doe je op wedstrijden wel de nodige ervaring op ook voor de dingen waar op gelet wordt tijdens wedstrijden. Maar van zoiets hangt niet af of je wel of geen les kan geven.

[edit:] als blijkt dat dit in de western anders is dan in de andere takken zoals dressuur en springen, lees ik het snel genoeg

hear, hear...
precies mijn idee.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 16:38

Misschien had deze ruiter nog veel wedstrijdgerichte training nodig en dan kan ik het me heel goed voorstellen.

Een proef in de wedstrijd rijden is heel anders en wedstrijdspecifieke training kan moeilijk gegeven worden door iemand die nooit een wedstrijd heeft gereden

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 16:51

Maar dat deze persoon nooit wedstrijden heeft gereden wil niet zeggen dat deze persoon zich daar niet in heeft verdiept en niet weet wat er tijdens wedstrijden gevraagd wordt en waar op wordt gelet. Ik denk dat ook goede wedstrijdtraining best door iemand gegeven kan worden die nog nooit een wedstrijd gereden heeft, mits deze persoon zich er dus in heeft verdiept.

Verder ging het hier over de instructeur van iemand die onder de categorie beginners valt, is er dan al echt zulke wedstrijdgerichte training nodig dat die training niet gegeven kan worden door iemand die zelf nooit wedstrijden heeft gereden?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 17:41

Ik vind dat je niet eens persee goed hoeft te rijden als instructeur (is wel handig natuurlijk) Iedereen die goed kan rijden of veel wedstrijden rijdt is toch niet per definitie een goede instructeur.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:06

ik denk dat het moeilijk is om hier een oordeel over te geven.

op zich hoef je als instructeur niet zelf wedstrijden te rijden om les te kunnen geven.

maar , je komt helaas in western land ook instructeurs tegen die , zelf totaal geen weet hebben van wedstrijd regels, nog nooit van een wran regelboek hebben gehoord, enz..............
dus het is wel handig als je instructeur in ieder geval verstand heeft van wedstrijden. zodat ze hun beginnende wedstrijd lessers goed kunnen voorbereiden op hun wedstrijd.

om wat voor instructeur het in dit geval gaat is dus een ?
Laatst bijgewerkt door Jos op 08-07-05 18:09, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:08

Misschien heeft de instructeur wel heel veel wedstrijden gezien Daar leer je ook heel veel van, misschien soms wel meer dan het rijden ervan.

Ik ben het er dus ook niet mee eens. Ik vind het wel fijn om ervaringen uit te wisselen. Mijn instructrice rijdt dus wel wedstrijden en ook de kleine tips, zoals het alles op tijd af hebben (denk aan irritante startnummers e.d.) zijn zeer behulpzaam. Dat ziet een bakrandridder niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 18:11

Duidelijk een kruizing tussen 1.a en 4.b, waarbij ik dan sterk aan het 'a'-gedeelte ga twijfelen

Yorel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-05 19:19

Ik weet toevallig dat deze instructeur zeker verstand heeft van wedstrijden

RoxanneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:25

Ik ken een instructeur die als een zoutzak op zn paard zit, maar fantastisch les kan geven. En er echt wel wat van weet.
Of een instructeur wedstrijd ervaring heeft vind ik niet belangrijk. Het is wel handig als je wedstrijdgericht les wilt.

Ginger15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 20:36

Ik ben het hier ook totaal niet mee eens. Als de instructeur zich verdiept in wat er op wedstrijden word gevraagd en waar er op word gelet en dit duidelijk aan zijn/haar lessers kan uitleggen, zodat deze het snappen maakt het helemaal niet uit of deze persoon ooit wedstrijden heeft gereden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:01

Ligt een beetje aan de omstandigheden. Omdat ik nu weer wedstrijden rijd gaat mijn voorkeur niet alleen uit naar iemand die wedstrijden rijdt, maar het liefst ook iemand die jury is. Juist voor die kleine afwerkingen/tips etc. Dus het fijne werk zeg maar Voor de gewone dingen maakt het mij niet uit, zolang ik en mijn paard ons er fijn bij voelen is het prima.

patriciavg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:54

Ik denk dat je wel moet kunnen rijden als instructeur zijnde. Je moet naar jezelf kunnen vertalen wat de ruiter voelt, zodat je je in kunt beelden in de situatie en een passend advies geven op dat moment. Dan kun je ver komen...

Ik doe zelf aan stijldansen en vergelijk het daar nu een beetje mee. Mijn dansleraar heeft natuurlijk wel een hele tijd gedanst maar zelf nog nooit echt wedstrijden gedanst. Nu is er in Groot Brittannië een wedstrijd wat echt DE wedstrijd is voor Stijldansers all over the world, Blackpool genaamd. Nou... mijn dansleraar heeft al 3 paren zo ver weten te trainen dat ze in de finale van de Blackpoolcompetie hebben gestaan... Dan sta je dus tussen de top... het beste van het beste... Toch pretty smooth voor iemand zonder wedstrijdervaring...

bigbenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 21:57

DragonFlame schreef:

ik gefe totaal gelijk

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:29

Ik ben ook van mening dat iemand niet perse wedstrijden gereden moet hebben om iemand naar de top te kunnen brengen. Wat iemand wel goed moet kunnen is kunnen overbrengen wat een persoon moet voelen en wat een persoon moet doen, zelfs al is dat puur theoretisch. Hij moet kunnen analyseren, hoeft nog nieteens zelf zo goed te rijden. Maar moet wel kunnen herkennen waar de problemen zitten en hoe je daar mee omgaat.

Wedstrijdregelementen uit je hoofd kennen is helemaal niet nodig, daar zijn bronnen voor. En als je je niet goed hebt voorgelicht en je neus een paar keer stoot kan dat ook heel leerzaam zijn.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 23:04

Die gene die mij les heeft gegeven rijd hardstikke goed en geeft ook goed les.
En ik weet er nog een die goed rijd en die goed les kan geven

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 21:30

hmmm een moeilijke zaak. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand jaren lang getraind heeft voor anderen en nooit zelf is gestart.... kan je dan niet rijden? het lijkt me wel handig om de spanning een keer mee te hebben gemaakt. Maar ik weet niet of het noodzakelijk is. de meningen blijven waarschijnlijk uiteenlopend

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 11:45

Een goede instructeur hoeft imo geen wedstrijden te rijden, hoewel ik het persoonlijk wel prettig vindt. Er lopen er (ZEKER in Westernland) een beetje teveel rond met een hoop bladiebla dat ze alles weten en alles kunnen, maar die altijd wel een of andere prutsmoes hebben om maar nooit en plein public te starten. Van mij mogen dergelijke blazers zich wel een keertje bewijzen. Maar da's meer op de persoon gericht dan trainingtechnisch.
Wat ik WEL belangrijk vind, is dat een instructeur zich goed op de hoogte houdt van wat er in de ring allemaal speelt. Regels, maar ook showtips en adviezen vind ik noodzakelijk, ALS je als lesnemer wedstrijdambities hebt tenminste.

berty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 14:18

Als de lesnemer wedstrijdambities heeft is het
beter om van een instructeur les te nemen die
zelf ook wedstrijden rijd. Zodat hij ook kan helpen
met de voorbereiding hiervan.
Wilt de lesnemer geen wedstrijden starten en
is hij tevreden over de instructeur dan zie ik
geen problemen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 17:41

Van mij hoeft mijn instructeur zelf nooit een wedstrijd te hebben gereden. Als het maar een goeie instructeur is.
Wedstrijden rijden kan -volgens mij- geen enkele instructeur je leren. Dat leer je alleen maar door het zelf te doen.

WendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 19:26

Sjongejonje, die persoon weet het zeker zelf heel goed hé, Ils!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:44

berty schreef:
Als de lesnemer wedstrijdambities heeft is het
beter om van een instructeur les te nemen die
zelf ook wedstrijden rijd. Zodat hij ook kan helpen
met de voorbereiding hiervan.
Wilt de lesnemer geen wedstrijden starten en
is hij tevreden over de instructeur dan zie ik
geen problemen.

Aha.