[WN] We kunnen het dus WEL... (lesverslag; waarschuwing, lang...)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

We kunnen het dus WEL... (lesverslag; waarschuwing, lang...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 19:48

Vanmiddag had ik een mazzeltje: Chris Knol was op doorreis door Nederland en had wel zin om even een snufje Sallandse Heuvelruglucht op te snuiven in onze buitenbak Haha!

Een aantal weken geleden ben ik met Milena in Papenburg wezen trainen, en heeft Chris me aan het werk gezet met een (voor mij) nieuwe manier van m'n hulpen geven. Ik liep tegen een aantal dingen aan, en had de indruk dat de manier van rijden van mijn (Engels rijdende) bijrijdster en mij elkaar begonnen te bijten. Mileen en ik lagen overhoop; het teamwork was even kwijt.

Chris heeft zelf een degelijke Engelse achtergrond (vind ik toch onontbeerlijk bij een goede westerninstructeur; op een of andere manier ben ik altijd snel klaar met instructeurs die geen Engels achtergrond hebben danwel me proberen wijs te maken dat ik de mijne maar beter snel kan vergeten), en dat maakt dat ik hem makkelijk 'versta'.
Ik blijf erbij dat dressuur en western elkaar in principe niet bijten, maar ik begon toch te merken dat Mileen moeite kreeg met de verschillen in rijden. Na dat lange weekeinde Duitsland heb ik dan ook besloten om m'n bijrijdster teleur te stellen en haar te vertellen dat ik in m'n eentje verder zou gaan met Milena.
(Of dat nou echt te maken heeft met het verschil tussen dressuur en western, daar ben ik nog steeds niet uit Verward )

Vandaag was het dus zover dat Chris kwam 'controleren' of we op het juiste paadje beland waren, of dat ik weer eens één van m'n beruchte omzwervinkjes aan het maken was Haha!
En gelukkig zaten we nog op het goede paadje Cool maar we zijn er nog lange niet... Tong uitsteken

Wie ons de laatste wedstrijden heeft zien starten, heeft kunnen zien dat Mileen en ik zowel in de westernriding als in de reining (en laatste keer zelfs in de horsemanship) een paar keer punten hebben laten liggen door steeds weer een bok in het changement van links naar rechts.
Het gebeurt niet altijd, maar zeer regelmatig wel... Huilen
Dus vandaag zijn we daar uitgebreid mee bezig geweest, en met het resultaat, jawel, dat we zeker een keer of tien zonder bokkeritus onze huppel van links naar rechts hebben gemaakt! OK dan!

Op het einde nog even gewerkt aan het hoofdstuk 'bijzondere verrichtingen' door een dubbele L zoals we laatst op de wedstrijd in Dersum (D) voor onze kiezen kregen, en zowaar, als IK maar rustig blijf, wil Mileen dat ook best doen en gingen we best aardig er doorheen...

Al met al weer een flinke spiegel voorgehouden gekregen, want....

1. De nageeflijkheid op de binnenteugel in de lengtebuiging op de circel gaat WEL goed als IK maar genoeg binnenbeen geef...
2. De nageeflijkheid op de rechte lijnen kan ik praktisch onzichtbaar herstellen als er iets gebeurt, als IK maar voorzichtig genoeg en met voldoende been reageer...
3. De changementen kunnen WEL zonder bok als IK maar niet m'n zit verlies, wat ga staan in m'n beugels in de pas voor het changement, dus de voorhand belast, en DUS Milena wel bijna DWING om te bokken... Frusty
4. Zo'n figuur achteruit kan veeeeeeeeel rustiger dan we meestal laten zien, als IK m'n rust maar bewaar en niet teveel met m'n benen ga liggen klooien en dus veeeeel te hard corrigeer als er iets mis gaat....

Ziek

Afijn, laten we het er maar op houden dat we nog een verrekte lange weg te gaan hebben.... Maar gelukkig heb ik zo'n fantastisch paard dat ze me al m'n stomme fouten weer vergeeft, en de volgende dag altijd weer met de oortjes naar voren op me staat te wachten Lovers

Overigens had ik zo'n enorme energy-boost van de les gekregen, dat ik eind vd middag nogmaals gezadeld heb en nog even een half uurtje in het zadel gekropen ben. En geloof het of niet, als ik zo eens in de zoveel tijd maar genoeg aangepakt word, kan ik het dus ook zonder dat er iemand in de bak staat....

Even trouwens om misverstanden te voorkomen: Chris geeft normaal gesproken niet aan huis les, maar je kunt naar Papenburg om daar te lessen. Ik heb trouwens ook meteen nog maar even een bijspijkerweekeindje in augustus gepland voor het NK (voor wie dat nog meer van plan was met deze of een andere instructeur: let op je 1 maand-termijn voor het NK want deze geldt OOK voor ringstewards!!!) en ingeschreven voor de Kaffee und Kuchenclinic op zondag 14 augustus (thema basic, horsemanship en reining).

Maar afijn, voor wie me de komende weken tegenkomt en vindt dat ik wat zurig kijk; ik heb mezelf veroordeeld tot minimaal 2x per week ZITLES voor de komende weken, dus ik zou wel eens een zere kont en/of spierpijn kunnen hebben. Zonder teugels en beugels aan de longe. Want ik ben weer veeeeeel te slordig geworden. "Een goede rijhouding is een gewoonte" zeg ik zelf altijd. Maar de praktijk...... Haha!

Chris, bedankt weer!

Anya

Re: We kunnen het dus WEL... (lesverslag; waarschuwing, lang

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 20:31

Wat tof Sonja. En wat leuk dat je gewoon opschrijft wat je wel en niet 'goed' doet. Die combi is altijd heel leerzaam, ook voor anderen. Om over te lezen dus. Zet mij ook weer aan het denken. Thanks dus. En natuurlijk succes!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 21:16

Heey Sonja!
zo te horen is cris voor jou wat jij voor mij bent Haha!
haha maargoed jammer voor je bijrijdster dat ze niet meer op mileen kan rijden ik ben wel benieuwd of het nu de `goede` kant op gaat.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:13

Ja Son zo werkt het, af en toe heb je een duwtje (zeg maar rustig een rotschop) nodig in de juiste richting.
Ik heb ook van die dingetjes met rijden die heel moeilijk af te leren zijn. Maar zo langzamerhand verdwijnen ze wel, heel soms komen ze even weer om de hoek gluren, maar ik probeer ze te weerstaan.
Gelukkig heb ik het voordeel dat ik zeker 2 keer per week les krijg, en momenteel met Bo nog wel vaker.

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 23:33

Zo te lezen kom jij wel waar je wilt wezen met Milena. Ik vind het trouwens erg leerzaam om te lezen waar je problemen zitten. Sommige dingen zijn wel herkenbaar. Vooral dat klooien met je benen als het nu juist rustig moet. Ik geef dan ook nog eens veel te veel been, waardoor Seven dus geen stap doet, maar er gelijk 5 of zo zet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 08:24

Dat was dus 1 van de problemen waarvoor ik graag even tussentijds (voor de volgende keer dat we naar Papenburg gaan) gecontroleerd wilde worden Jip. Ik had vorige keer dus in de lessen tips gekregen over hoe ik beter stelling kon vragen met m'n binnenbeen, ZONDER dat Mileen harder ging. Je weet dat dat een steeds terugkomend struikelblok is voor ons tweetjes. Als ik been geef, denkt Mileen dat de turbostand aan moet.
Daarom heeft Chris me er flink op aangepakt dat ik 2 verschillende hulpen moet gebruiken. De ene manier voor harder, de andere manier voor wijken voor druk. Of dat nou voor het sluiten van het frame, stelling vragen, of wijken voor een been is.

Dus toen kwam ik thuis van dat weekeinde, helemaal vol inspiratie en rijzin, en begon ik thuis TE fanatiek met het geleerde. Je weet hoe dat gaat bij mij: ik ben net een klein kind dat een nieuw speeltje heeft gehad, al het andere wordt vergeten en ik wil meteen volop met het nieuwe speeltje spelen. Tja, en dat werkt natuurlijk niet.
Rationeel weet ik dat natuurlijk wel, maar altijd weer die rottige praktijk he... Haha!
Dus ik zat veel te veel met m'n benen te klooien, zachte bumpjes werden klapperkuiten, en wederom ging ik OF met 180 kilometer per uur door de bak, OF ik kreeg voor het aanspringen in galop een prachtige maar totaal onbedoelde travers...

Als dat een week zo gaat dan krab je jezelf wel op je koppie en weet je wel wat er mis gaat, maar toch wilde ik graag even vanaf de grond horen of ik wel goed bezig was zoals we nu aan het rijden zijn.

Over het algemeen heb ik het idee dat we wederom een stapje verder zijn gekomen. Ik vecht veel minder met Milena en we blijven allebei wat rustiger. Dat rottige staartzwiepen blijft, maar ze peert er minder vaak tussenuit. Bleek ook weer met mijn manier van 'remmen' te maken te hebben. Bij mijn vorige instructeur heb ik geleerd om ook in galop 'vast te houden' tot ik kreeg wat ik hebben wilde. En dat werkt op heel veel paarden wel, maar op Mileen niet (meer Verward )

@Laukjefreak; Ja, iedereen heeft soms een eyeopener nodig, en soms ook even een voorbeeldje van waar je eigenlijk heen wilt.
Ik heb dat eigenlijk altijd in mijn instructie gezocht, maar ben dat een hele tijd kwijt geweest toen ik aan deze kant van het land ging wonen.
Ik ben van plan om gewoon lekker eens in de paar maanden een weekeindje naar Duitsland af te zakken om dan heel intensief te lessen, en dan daar thuis weer een tijdje mee verder te werken.
Behalve dat het idee van de Together Ranch (de samenwerking met het paard) me erg aanspreekt, is de manier van lesgeven ook prettig. Best confronterend soms, maar altijd vriendelijk. En wat voor mij heel belangrijk is; ik versta de taal (door de dressuurachtergrond). Ik snap sommige westerninstructeurs soms gewoon niet. Krijg je een lap tekst van hier tot Jericho, en bedoelen ze uiteindelijk gewoon dat ik ergens een stukje schouderbinnenwaarts in had moeten zetten ofzo Lachen
EN wat ik ook erg belangrijk vind: ik durf m'n fouten te maken en te zeggen waar het bij mij zelf aan schort. En ook dat kan ik niet bij iedereen. Er zijn van die instructeurs waarbij ik het idee krijg dat ik dusdanig had moeten oefenen dat ik geen fout meer had gemaakt tijdens de les. Maar DAAR heb ik geen les voor... Ik maak m'n fouten liever met de instructeur erbij, dan dat hij thuis zit en ik in m'n eentje aan het klooien ben.
Gelukkig kan ik ook altijd terugvallen op onze stalhoudster voor m'n basisprobleempjes, maar ik hou het nog liever gewoon op 1 persoon. Is duidelijker, ook voor Mileen.

Pffff wat een lap tekst weer....

Ik ga d'r gauw vandoor; straks een trailclinic bij Johanna, en Faiz gaat vandaag voor het eerst mee Tong uitsteken

jeanette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 09:20

Het klinkt heel aanstekelijk zo als jij met je rijproblemen omgaat. Krijg gelijk zin om ook zo iets te doen. Wie weet misschien dat ik in de toekomst ook eens wat vaker naar een clinic of zoiets kan gaan.

Laat je nog even weten hoe het met Faiz ging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 14:48

Erg leuk verslag om te lezen heb ook helemaal niks nieuws toe te voegen gezien het al gezegd is, maar ik wou je laten weten dat ik t leuk vond om te lezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 17:28

Ik heb ook echt weer zo'n enorme boost gekregen Jip, ik ben bijna niet uit m'n zadel te meppen hahaha. Heerlijk, die inspiratie die goede les je kan geven!

Hoe het met Faiz ging, kun je lezen in viewtopic.php?f=4&t=430733

Ik heb een TOPweekeinde gehad!!!!!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 18:41

Super dat je toch heel wat kunt leren en je hebt geleerd.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-05 21:22

zo sonja dta klinkt als een goed besteede middag
als je dat nu wer hebt mag je best ff inseinen ben erg benieuwd naar de lesgeef methode en als het zo dichtbij is zal ik graag eens komen kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 06:46

Chris geeft normaal gesproken geen les aan huis, dus dit was echt zo'n voorbijkomend mazzeltje dat je dan meteen met 2 handjes aangrijpt dus ik ben bang dat als je in 'm geinteresseerd bent, je naar Papenburg toe zal moeten Suus. (Theorieweekeinde niks voor jou?)

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:19

in hem geïntresseerd? dat zet het wel opeens in een ander daglicht

maar zal eens kijken als marco en ik wat verder zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:09

susan schreef:
in hem geïntresseerd? dat zet het wel opeens in een ander daglicht

Kijk maar uit, Kitty leest ook mee

Doet me wel ineens denken aan m'n stalhoudster. Die kwam zondag een soort van verbaasd naar me toe met de mededeling "Goh, dat was eigenlijk wel een heel aardige vent. Ik zie 'm op foto's altijd alleen met een pet of een hoed op en dan kijkt hij altijd zo verrekte streng"

Dus Chris, je hebt weer punten gescoord je blijkt gewoon een mens te zijn en geen anderen op te vreten als ze wat tegen je zeggen