de omschrijving ga ik vanavond uploaden, maar dit wordt het:
=============================
Een echte western rubriek (en dus geen spelletje) voor de jeugd is leadline. De leeftijdgrens is afhankelijk van de organisator, maar over het algemeen mag een deelnemer niet ouder zijn dan 7 jaar.
Bij leadline zit de jonge ruiter in vol western-ornaat op de pony, die volledig is opgetuigd met western hoofdstel en zadel, en loopt er met de pony een volwassene mee. Meestal heeft de volwassene de pony vast aan een halstertouw (deze is dan aan het bit vastgemaakt), maar soms is het ook toegestaan dat de pony ‘los’ loopt en de volwassene er alleen naast meeloopt.
Over het algemeen wordt er in de leadline alleen walk (stap) gevraagd, maar een overgangetje naar de jog (rustige draf) is ook mogelijk. De jury let op de houding en zit van de jonge ruiter en de manier waarop de ruiter de hulpen aan de pony geeft. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de soms zeer jonge leeftijd van de ruitertjes, en het feit dat ze niet altijd met hun voeten bij de stirr-ups kunnen.
Naast gewoon leadline bestaat er ook trail-leadline, pleasure-leadline en andere soorten leadline-klassen. Alle mogelijk soorten western rijden die kinderen op een pony aan een halstertouw kunnen uitvoeren kunnen als leadline worden als wedstrijd worden uitgeschreven. Het is een mooie manier om kinderen ook ‘echt’ mee te laten doen met een wedstrijd en ze er helemaal bij te laten horen.
============================
(als er fouten in zitten hoor ik het graag)
nu wilde ik dus weten: wordt dit ook in nederland gedaan?
)

).