[WN] leadline?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NotNice

leadline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 09:43

Voor mijn westernsite probeer ik alle disciplines te beschrijven (ja, da's erg veel werk...) en nu had ik eindelijk tijd om leadline op te zoeken:
Afbeelding
de omschrijving ga ik vanavond uploaden, maar dit wordt het:
=============================
Een echte western rubriek (en dus geen spelletje) voor de jeugd is leadline. De leeftijdgrens is afhankelijk van de organisator, maar over het algemeen mag een deelnemer niet ouder zijn dan 7 jaar.

Bij leadline zit de jonge ruiter in vol western-ornaat op de pony, die volledig is opgetuigd met western hoofdstel en zadel, en loopt er met de pony een volwassene mee. Meestal heeft de volwassene de pony vast aan een halstertouw (deze is dan aan het bit vastgemaakt), maar soms is het ook toegestaan dat de pony ‘los’ loopt en de volwassene er alleen naast meeloopt.

Over het algemeen wordt er in de leadline alleen walk (stap) gevraagd, maar een overgangetje naar de jog (rustige draf) is ook mogelijk. De jury let op de houding en zit van de jonge ruiter en de manier waarop de ruiter de hulpen aan de pony geeft. Uiteraard wordt er rekening gehouden met de soms zeer jonge leeftijd van de ruitertjes, en het feit dat ze niet altijd met hun voeten bij de stirr-ups kunnen.

Naast gewoon leadline bestaat er ook trail-leadline, pleasure-leadline en andere soorten leadline-klassen. Alle mogelijk soorten western rijden die kinderen op een pony aan een halstertouw kunnen uitvoeren kunnen als leadline worden als wedstrijd worden uitgeschreven. Het is een mooie manier om kinderen ook ‘echt’ mee te laten doen met een wedstrijd en ze er helemaal bij te laten horen.
============================
(als er fouten in zitten hoor ik het graag)

nu wilde ik dus weten: wordt dit ook in nederland gedaan?

BlackWych

Re: leadline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 09:53

Kijk maar op het programma van de wedstrijd in Panningen 23 juli. De DPHC probeert regelmatig nieuwe rubrieken uit en dat vind ik zo OK dan!

=^.,.^=

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 12:13

Ik vind het wel leuk, maar je moet niet gaan overdrijven qua leeftijd. Met mijn zoon van 5 zou ik dit wel eens willen doen, maar die van 2,5 zou ik het echt nog niet doen.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 13:52

nee, mijn dochter van 3 mag ook nog niet hoor! Al was het alleen maar dat ik dan mee moet rennen en zij er de rest van de dag absoluut niet meer af wil (ja, ze is al goed opgevoed! Haha! )

Maar een kind van 5 kan zich al wel vasthouden (er loopt niet voor niets iemand naast) en vaak zijn de beugels dan toch een stuk te lang (of het zadel te groot, dat kan ook).

de omschrijving is een "samenraapsel" van wat ik er op internet over heb kunnen vinden. Dat was in dit geval wat lastig, omdat ik niet bekend ben met leadline, en er geen regeltjes bestaan.

het staat op mijn site ook niet tussen de 'echte' disciplines, ik heb een apart "voor de allerkleinsten" rubriekje, daar staat mutton-busting ook bij, en dat mag mijn dochter dus absoluut nooit doen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 14:02

Whaha ik wist niet wat mutton busting was.... ff gekeken. Nou dat mogen die van mij ook niet hoor. VInd het zielig voor het schaap. Dat zijn toch al zulke stressgevoelige dieren.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-05 14:08

voor wie het ook niet weet:
Afbeelding Afbeelding
Het is een jeugd-rodeo onderdeel in amerika, en ouders moeten vooraf wel even hun handtekening zetten dat het mag en dat de organisatie niet aansprakelijk is voor ongevallen....

maar het ging om leadline Knipoog
Overigens moet ik ook nog walk & trot gaan beschrijven, en dat is wel leuk.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:22

Bij de Welshponie (en vast wel meer) keuringen doen ze dit ook (dan meestal wel met engelse tuigage. Vind het altijd heel leuk om naar te kijken!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 16:48

Dat schapenrijden is een stap naar het echte rodeo toe (de wat oudere kinderen mogen op kalveren, voordat ze echt overstappen op de stieren. Is in mijn ogen ook een discipline die niet perse hoeft.

Mikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-05 19:53

Mutton busting kende ik nog niet (hoeft voor eigenlijk ook niet zo Clown ).
Ik heb wel ooit een onderdeel gezien waarbij kinderen een lint van de staart van een kalf moesten zien te pakken in een arena.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:43

Ik weet niet welke regelboeken je er op nageslagen hebt, maar bij de APHA is het wel zo dat het kind zélf de hulpen moet geven en moet sturen. Achterwaards kan ook gevraagd worden en ook dat moeten de kinderen dus zelf doen.
Wat de stijgbeugels betreft, bij de APHA is het verplicht dat het kind met de voeten in stijgbeugels zit. Dat mogen ook van die losse kinderbeugels zijn de je om de knop kunt doen, maar ze moeten dus wel met hun voetjes in stijgbeugels.
Bij de APHA mogen ze ook in western óf engelse optoming, maar kleding moet dan overeenkomstig zijn.
Leeftijd bij de APHA is 3 tot 8 jaar en degene die het paard leidt moet 18 jaar of ouder zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 15:59

Zou die helm van het paard of het kind zijn Cool
Afbeelding

Amerikanen hebben duidelijk een heel ander idee hoe met dieren om te gaan dan wij of gaan ouders anders om met hun kinderen Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-05 22:15

Het meisje heeft er zo te zien veel lol in, maar ik vind dit wel dierenkwellerij.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 00:21

crazycactus schreef:
Het meisje heeft er zo te zien veel lol in, maar ik vind dit wel dierenkwellerij.

Dat ben ik helemaal met crazycactus eens.
Dat behoor je niet met schapen te doen.
Daar voor hebben wij paarden.

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 14:28

@ Francis, dank je! ik heb mijn info via google bij elkaar verzameld, ik ga het aanvullen