[WN] westernzadel rijden zonder pad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

westernzadel rijden zonder pad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:13

Ik dacht dat ik de afgelopen jaren alles wel gezien had, maar laatst zag ik wel iets heel bijzonders. Een westernruiter zonder pad, op een westernzadel. Ik dacht (misschien heel naief?) dat er altijd wel een pad (dik of minder dik) onder hoorde?
Uiteraard hoort een zadel goed te passen, maar of dit ook zonder pad kan?

Mijn vraag: Kan dit? Misschien met een heel goed passend zadel?

DubbelFun

Re: westernzadel rijden zonder pad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:21

Was het toevallig geen boomloos zadel, want dat is (buiten mijn OF) ongeveer het enige zadel waar ik het bij zou doen.
Maw: ik zou er zeker geen voorstander van zijn, want een WN-zadel heeft geen kussens, dus is enige demping toch wel aan te bevelen.

Zagen ruiter en zadel er 'western' uit of kan dit ook een niet-beter-wetende 'western'-ruiter geweest zijn Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:22

Nou het lijkt me toch heel onplezierig voor het paard moet ik zeggen, hoe goed het zadel ook past. Een pad zorgt ervoor dat de druk gelijkmatig verdeeld wordt en zonder pad dus niet....Auw auw auw.....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:25

Het was geen boomloos zadel, het zag er een beetje uit als een wat ouder westernzadel, op een niet QPA (niet dat dat wat uitmaakt...)

De ruiter en het paard reden in een (beginners?)westernles, op westernstal..met instructie. En ik stond erbij en keek ernaar zeg maar. Maar ik dacht 'voordat ik nou iets stoms zeg, ga ik ff checken hoe anderen daarover denken...

Kan het zo zijn dat de rug van dat paard een zodanige vorm heeft dat ie misschien niet met pad gereden kan worden (ja, ik verzin ook maar wat....??)

oh, ik heb niet van dichtbij gekeken of het allemaal wel goed aansloot enzo....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:26

Als het zadel niet met een pad past past ie ook niet zonder. Als instructeur heb je toch de taak om je leerlingen te informeren en advieseren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:28

Sorry CC: de bars van een zadel zorgen er voor dat de druk gelijkmatig verdeeld wordt.
De pad zorgt voor enige demping, zweetopname of -afvoer en om de setjesfreaks een plezier te doen Haha!

@Cer: kan het zjn dat de pad zo klein was dat hij totaal onder het zadel verdween ??

Als een paardenrug een 'zodanige vorm' zou hebben kan hij beter zonder zadel gereden worden Knipoog

Was dit een manegepaard of een privé-paard ??

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 21:30

Sugarmiss schreef:
@Cer: kan het zjn dat de pad zo klein was dat hij totaal onder het zadel verdween ??

Nope, dat kon ik wel zien... het lag op zn blote velletje... Ik dacht zelf een beetje strak op de schouder, maar dat kan ik eerlijk gezegd niet zien bij een lopend paard..

Citaat:

Maakt t uit? Ik denk een manegepaard....?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:40

Citaat:

Cer schreef:
Maakt t uit? Ik denk een manegepaard....?

Voor het paard niet Verdrietig , maar voor de omstandigheden wel.

Van iemand die onbekend is op Western-gebied kan ik me indenken dat ie niet weet dat er een pad onder moet.
Ook dan blijft het de taak van een lesgever om de ruiter daarop te wijzen, maar de ruiter kan dit naast zich neerleggen en eigenwijs zijn gang gaan.
Je zou als lesgever hooguit uit principe zo iemand geen les willen geven, maar 'money talks' Cool

Is dit een manegepaard dan is het een zeer trieste zaak als dit dus dagelijks gebeurd. Persoonlijk zou ik (als innocent bystander) dan op de lesgever afstappen en vragen wat dit als reden heeft.
Als lesklant zou ik weigeren op dit paard te rijden Stoom uit je oren

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-05 09:45

Sugarmiss schreef:
Is dit een manegepaard dan is het een zeer trieste zaak als dit dus dagelijks gebeurd.

Het gekke is dat de andere paarden in dezelfde les wel kleedjes hadden....

Citaat:
Persoonlijk zou ik (als innocent bystander) dan op de lesgever afstappen en vragen wat dit als reden heeft.

Dat ga ik ook nog wel doen, ik had alleen geen tijd meer om te wachten tot de les klaar was.... Ik ben iig erg benieuwd naar de uitleg Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 09:52

Die hoor ik dan graag van je Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:18

Even een vraagje van een niet-ingewijdde: onder een boomloos zadel hoort toch ook iets? Een pad of een schabrakje? Of moet dat standaard direct op de blote rug gelegd worden?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 15:29

Ja daar hoort ook iets onder, zeker als je paard een duidelijk zichtbare ruggegraat heeft, maar het is minder schadelijk voor het paard als je het niet doet.

Je zadel blijft er wel langer mooi door Lachen

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-05 17:05

Ieder zadel heeft zijn vorm. Bij een zadel met boom zal die vorm "steviger" zijn dan bij een zadel zonder boom, maar feit is en blijft dat er tussen de flexibele paardenrug en het statische zadel een wrijving (druk) zal ontstaan. Door nu een aantal lagen "materiaal" tussen zadel en rug te plaatsen kan de wrijving op de rug tot een minimum beperkt worden.

Daarom heeft een zadel, gevoerd met schapenvacht een pré : niet alleen staat schapenvacht een natuurlijke lucht circulatie toe, maar het is een perfecte schokbreker (in ruimte schepen en vliegtuigen werden schokgevoelige meters lange tijd in schapenvacht gemonteerd). Verder staat het "plaatselijk" schuiven toe: ideaal voor onder een westernzadel. Maar ook dat is niet voldoende, want een paard kan veel meer buigen dan een laagje schapenvacht toestaat en dus een pad.

Hier een kritische noot richting pads die gemaakt zijn van een vast matariaal, zoals neopreen of andere kunststof. Een pad van vele lagen stof kan veel beter "intern schuiven".

Ik zal iedereen het rijden zonder pad ten sterkste afraden. Het staat m.i. los van goed passen.

MVG Louis

nodig om de wrijving op de paardenrug beneden wrijvingslagen noodzakelijk die

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-05 21:01

Nou, ik heb het gevraagd, er liep een ander paard, ook zonder kleedje (eerst goed gekeken natuurlijk of er echt geen kleedje onder zat).

Het antwoord:
Het paard wordt net ingereden, dus dan hoeft het 'even' niet..

Jullie begrijpen dat ik 'even' met stomheid geslagen was....??
Misschien moet het diertje eelt kweken? *flabbergasted*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 21:49

Ik snap het helemaal. Ze doen mee aan het beeld dat QPA's rond hun 9e 'op' moeten zijn. Die basis moet je al vroeg leggen natuurlijk Misselijk

Nou ja weer een star die ik iig niet zal aanbevelen Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:43

Duh, volgens mij hebben we iets gemist Sugermiss....... Al die dure pads allemaal voor niets gekocht.....Grrr wat hebben mensen toch rare ideeën.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-05 22:47

Aha, nu snap ik het.
Het paard moet nu even 'ingereden' worden, oftewel, de rug moet zich wat aanpassen aan het zadel. Als dat voor elkaar is en alles naadloos past kan er weer een pad onder, anders past die niet...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 09:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 10:42

Ja maar dat is geen echt westernzadel op die foto's dus dan is het niet nodig...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:43

cornelie schreef:
Aha, nu snap ik het.
Het paard moet nu even 'ingereden' worden, oftewel, de rug moet zich wat aanpassen aan het zadel. Als dat voor elkaar is en alles naadloos past kan er weer een pad onder, anders past die niet...

Zou Sablou dan toch gelijk hebben met zijn scheerapparaat voor blanken

Al met al te triest voor woorden; een slecht 'professioneel' voorbeeld wat duidelijk niet bijdraagt aan een goed beeld van het westernrijden.

laverite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:47

stef schreef:
viewtopic.php?f=53&t=427374&p=9022455#9022455

"dat hoeft toch niet"
nee, ze hebben pads voor jan met de korte achternaam uitgevonden....

ach hey gut ga je nou zo beginnen ?
Wat heerlijk van je

Moet ik het 100 X zeggen ?

Ik weet niet veel van zadels , dus ik wist niet dat dit moest. Met mijn paard ( pacha ) zoals je kan zien op de foto's rijd ik met een gewoon zadel en een gewoon zadeldoek. Dat meisje op die haflinger is een goeie vriendin van mijn vriendin en kwam eens op bezoek. Zij rijdt met een westernzadel en wist ik veel dat er daar een pad onder moest. Wordt ik meteen afgebroken door jullie dankuwel hoor !!
Ben ik nou de dierenbeul ....

Ik ga haar er op attent maken , als jullie er zo op aandringen maar ik zeg het dat ik niet de ideale persoon ben om dat te doen.

Ik hoop dat zo al die misverstanden weg zijn en stef stopt met op mij te pikken. Want dit heb ik echt niet verdient , ik heb toch niets verkeerd gedaan ???

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-05 11:52

Nou, dat iemand die er geen verstand van heeft, en een paard (of zadel, dat weet ik even niet) leent van een vriendin, niet weet hoe het allemaal in elkaar zit, kan ik me nog iets bij voorstellen. Plus, dat verschil is er wel, er ligt iig een engels kleedje tussen.
Dat neemt niet weg dat je je wel een beetje mag informeren over spullen waar je wat mee gaat doen.

Bij de stal waar ik geweest ben, een western stal met bijbehorende instructie (die ook wedstrijden rijd, blijkbaar), zat er helemaal niks tussen het zadel en de rug. En dit is dus niet incidenteel, maar standaard.

Ik vind het niet raar dat westernrijden een slechte naam krijgt op deze manier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 13:56

bonitobol, stel je niet zo aan. Ik breek niemand af, en al zeker jou niet, gezien het jou paard niet is

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:00

Cer schreef:
Nou, dat iemand die er geen verstand van heeft, en een paard (of zadel, dat weet ik even niet)
leent van een vriendin
, niet weet hoe het allemaal in elkaar zit, kan ik me nog iets bij voorstellen. Plus, dat verschil is er wel, er ligt iig een engels kleedje tussen.
Dat neemt niet weg dat je je wel een beetje mag informeren over spullen waar je wat mee gaat doen.

Bij de stal waar ik geweest ben, een western stal met bijbehorende instructie (die ook wedstrijden rijd, blijkbaar), zat er helemaal niks tussen het zadel en de rug. En dit is dus niet incidenteel, maar standaard.

Ik vind het niet raar dat westernrijden een slechte naam krijgt op deze manier.

er kwam een meisje bij bonitobol langs en die had dat zadeltje op. bonitobol had hem niet geleent. ik kan het ook verkeerd gelezen hebben maar wat ik zeg klopt volgens mij wel een beetje...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:12

Volgens mij is dit nu wel duidelijk en dwalen we van het beginonderwerp af