[WN] Sugarmiss (en andere edenaren) maar even niet de hei op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Sugarmiss (en andere edenaren) maar even niet de hei op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 14:59

Maar even niet over de Ginkelse hei vandaag! Er loopt daar ergens een poema los zie ik net op het nieuws!
Wild kijken is leuk, maar horseback-safari zonder 'ranger' met verdovingsgeweer is weer minder...

DubbelFun

Re: Sugarmiss (en andere edenaren) maar even niet de hei op!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:06

Ik volg het item op Algemeen ook al Lachen.

Gisteravond belandde ik dus midden in het jachtgebeuren Bloos Ik vond al dat er zoveel politie op de hei was, die komen daar normaliter nooit. Wel de militairen en de boswachter natuurlijk.

Het spul liep strak in het 'pak' met grote foudralen over de schouder Cool
Erg aardig van die jongens dat er dus niemand zijn mond open deed tegen me Frusty en ik het vanochtend op het nieuws moest horen.

Ik ga maar een belletje aan mijn zadel doen, naar goed Amerikaan gebruik in het jachtseizoen, zodat ze Missy iig niet voor een grote poema aanzien Clown
De kat zelf maak ik me minder druk om, herten/zwijnen genoeg voor het grijpen. Hooguit dat ik nu meer op de brede overzichtelijke zandpaden blijf ipv op de smalle bosweggetjes.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:56

Haha ja ik heb het ook al gehoord. Nou Sugarmiss, dat wordt ropen! Haha!

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:17

ach een beetje cowboy weet toch wel hoe je met een poema omgaat? }>
nee geintje, ik vraag met toch af hoe dat beest daar komt, en wie het zich in zijn bolle kop heeft gehaald om zo'n dier als huisdier aan te schaven Boos! of woont Emiel ratelband bij jullie in de buurt, dat zou wel een hoop verklaren naast een leeuw en poema in de tuin Clown

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:57

Panthera wilde niet eens een poging doen om hem te vangen het schijnt dat deze poema ook al in een ander deel van Nederland rondliep en ze hebben toen geprobeerd het dier te vangen maar hij schijnt zich niet te laten pakken.
Nieuw inheems dier over 100 jaar?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 16:58

here kitty kitty kitty Tong uitsteken

Cilian

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:03

Moeten ze politie op poema jacht zetten? Volgens mij kun je daar beter jagers voor nemen, die zijn gewend om raak te schieten. De politie zei op tv ook al dat ze hem meteen dood schieten omdat ze er niet zeker van zijn dat ze hem kunnen raken met een verdovingspistool. Kan de politie dat dan wel met een gewoon pistool?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:18

Citaat:
De politie zei op tv ook al dat ze hem meteen dood schieten omdat ze er niet zeker van zijn dat ze hem kunnen raken met een verdovingspistool. Kan de politie dat dan wel met een gewoon pistool?

Politie gebruikt ook gewoon een verdovingsgeweer, hoor Knipoog
Ik heb ze wel eens aan het werk gezien om een dolle stier in de bebouwde kom uit te schakelen. Schieten met een verdovingsgeweer moet wel op kortere afstand dan met een 'gewoon' geweer, want is gewoon minder accuraat. Het risico bestaat ook dat áls je het beest al weet te raken, de verdovingsspuit afketst op het schouderblad of een rib, zodat de spuit niet goed werkt. Dan loopt die poema weer het bos in en ben je weer terug bij af Haha!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:23

dat is nog geen rede om zo'n beest maar gewoon dood te maken.
ze mochen best wel wat moeite doen hoor.
houd ze ook weer bezig Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:30

Kunnen ze dan niet eerst gaan oefenen op voetbal supporters Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:56

piggeljay schreef:
ach een beetje cowboy weet toch wel hoe je met een poema omgaat? }>
Ik met mijn verleden als tijgeraaister bedoel je Cool Clown
Deze kat is niet voor de poes hoor Lachen
Zou ik toestemming krijgen om deze op mijn zadel vast te maken Cool

Hoe het beest daar komt is voor iedereen de vraag, maar zoals op het andere forum al geopperd kan het maar zo ook uit Duitsland komen. Ze kunnen nl behoorlijke afstanden afleggen.

Eigenlijk zijn wij in Nederland maar verwend wat wilde beesten aan gaat. Het enige wat hier van nature aan gevaarlijk 'wild' nog leeft is de adder en zelfs die zal eerder wegkruipen dan moedwillig bijten.

Herten/reëen zijn sowieso vluchtdieren en zwijnen zijn alleen verkeerd als ze jongen hebben, of een mannetje moet zijn dag niet hebben Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:57

Romkabouter schreef:
Kunnen ze dan niet eerst gaan oefenen op voetbal supporters Tong uitsteken

Pling Wat een wereld-idee!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 17:57

ik ben pissed off dat ze hem gaan afschieten. zouden ze moeten doen met die (**&&% die paarden doodsteken. niet met een dier dat alleen maar zichzelf kan zijn. Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:07

@phoenix4ever: ik ben niet voor het afschieten van welk dier dan ook, maar in dit geval is het gewooon te onduidelijk wat de achtergrond is.
Als dit dier niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien door reëen en zwijnen te pakken zal hij voor een makkelijker prooi gaan en dat is de mens of de dieren in de wei.

Vanuit Amerika zijn veel gevallen van aanvallen door cougar's die zeer slecht afliepen voor de mensen die het betrof, veelal omdat daar in sommige gebieden te veel gejaagd wordt op zijn normale 'eten'.

Nederland is niet gewend aan dit soort wild wat vrij rondloopt en men houdt er dus ook geen rekening mee. Verder is de Veluwe een vakantieplek bij uitstek en is het ook uit economisch oogpunt niet aan te raden dit beest te laten lopen; ik denk dat het ramptourisme niet opweegt tegen de 'normale' vakantiegangers.

Als het dier zich in stand weet te houden door puur herten e.d. te eten en mensen met rust laat mag hij van mij blijven leven, maar ik vrees dat hij die garantie niet gaat geven Knipoog

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:14

Hmmm...ik was gisteren voor de verandering een keertje niet naar de ginkelse hei gegaan. Mis ik dus weer eens wat actie......

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 18:45

Heeft hij dan al iets uitgespookt?
Over al die moordende vossen maakt men zich minder druk en dat zijn er toch honderden teveel op het moment.
Eerst wil men de wolf terug, dan eigenlijk ook wel de beren, krijgen ze een poema, weer niet goed......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:02

Er is 1 aangevreten hert gevonden, maar of dat onderzocht is op specifieke tandafdrukken van een poema is nog maar de vraag.

Mensen die denken dat er ooit nog wolven en beren los over de Veluwe gaan lopen zijn niet-serieuse dromers.
Ik vrees dat zodra de wolven vanuit Duitsland te dicht bij onze grens komen dat er wel snel een wet aangenomen gaat worden om die migratie de kop in te drukken Cool

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:13

Ik hoorde net dat je niet meer op de hei mag komen, doe je dat wel kun je een boete krijgen. Dacht dat ze allemaal achter de poema aanzaten Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:20

Vanmiddag was het idd afgezet op de meest bekende punten, maar er zijn nog zat 'reguliere' ingangen waar niets staat aangegeven Lachen

Kobus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 19:27

Verboden de hei op te gaan? Eigenaardig. Dan hebben ze buiten de jacht op dat arme beest al wel veel mensen hiermee aan het werk. Zucht al die heisa om zo'n beest. Waarschijnlijk is die al lang ver weg. 2 jaar geleden is hier ook al een lynx gezien. Werd gelukkig niet zo'n heisa om gemaakt. Trouwens de overige dieren (zwijnen, herten reën hebben allemaal jonkies (maandag nog leuk kunnen waarnemen). Leuk al die mensen die de boel gaan opjagen...... Boos! Boos!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 22:06

Ach ik zal morgen eens kijken of de hei nog op slot zit Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-05 00:31

Hij schijnt vanmiddag nog in de buurt van Otterlo gezien te zijn, hele dorp in rep en roer...
Overigens is een lynx nog wel iets anders dan een poema... een poema is een van de grootste katachtigen, de lynx een van de kleinste. Een lynx jaagt op klein wild en is voor de mens ongevaarlijk (veel te schuw ook). Lynxen kwamen hier trouwens ook van nature voor vroeger. Een poema draait voor een volwassen edelhert z'n poot niet om en is dus voor een mens ook geen partij.
De Veluwe is trouwens groot genoeg voor al dat wild om een wat rustiger plekje op te zoeken, ik denk dat er op een mooie zondagmiddag meer volk in het bos is dan nu met alleen de politie en een enkele boswachter.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:03

De keuze; een loslopende poema of een TBS-er... Die TBS-er is dus toch gevaarlijker, gister gebleken.
Ik ben dan ook heerlijk door het bos gaan rijden en ben twee (intacte) herten tegen gekomen.

Die poema maakt het juist weer spannend! Er is genoeg te eten voor 'm.. En makkelijk te vangen prooien nu er ook witte gestippelde zwijntjes lopen... Knipoog

En is het echt waar....? Als ik nu eens een telefoontje zou plegen dat ik een giraffe heb gezien? Met de groeten van D. Dap Haha!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 06:13

Sugarmiss schreef:
...Als het dier zich in stand weet te houden door puur herten e.d. te eten en mensen met rust laat mag hij van mij blijven leven, maar ik vrees dat hij die garantie niet gaat geven Knipoog

Misschien moeten ze hem of haar even een contractje onder de neus duwen als ze hem zien... *LOL* Mocht er dan wat mis gaan in de toekomst, kunnen ze roepen: 'hee, dat stond niet in het contract!'.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 07:31

Zucht, wat een commotie om een poema......
Ik weet zeker dat dit exemplaar zich prima gaat redden op de Veluwe, genoeg te vreten!!! Wel 6000 varkens momenteel!!! Hij kan nog rustig 5200 opvreten, want er mogen uiteindelijk toch maar 800 blijven leven, Tong uitsteken .