[WN] Hoe maak je zelf een mal voor je zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoesPleasure

Hoe maak je zelf een mal voor je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-05 07:12

Ik moet op zoek naar een ander zadel. Voordat ik iemand aan huis laat komen wil ik eerst nog even rondkijken. Iemand een idee van welk materiaal je zelf een mal kunt maken? Heb dat van Euro Horse gezien van metaal, maar zo'n ding krijg ik zelf niet in elkaar geknutseld.
Wie heeft er een idee?
Bij voorbaat dank vor jullie antwoord!

cornelie

Re: Hoe maak je zelf een mal voor je zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 07:28

Ik heb ook zo'n metalen ding. Gratis gekregen maar die zijn ook gewoon te koop. Iemand heeft dat een keer gewoon van stevig ijzerdraad nagemaakt met in het midden een metalen strip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 10:59

Je kunt die mallen idd zo kopen, op de Duitse Ebay staan ze regelmatig voor rond de Euro 20.

Natuurlijk kun je ook zelf een mal maken van ijzerdraad en stevig karton, maar je moet hiervoor toch wel enige kennis hebben wáár je precies de maat moet nemen anders gaat het passen in een zadel ook mank.

Als je de beschikking hebt over gips (je-weet-wel uit het ziekenhuis als je iets gebroken hebt) dan kun je hiervan een prima mal maken.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:08

Misschien heel simpel...
Maar ik had een zadel die goed lag. Deze heb ik op een stuk karton gezet en boven en onderzijde van voorkant afgetekend(dus de echte rand v zadel) .. en zo ook met de achterkant zadel.
Toen ik mijn zadel had gekocht, paste deze toch mooi in die tekening!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:10

Dat is 1 van de manieren, maar de voorkant is slecht 1 van de onderdelen die moeten passen. De vorm van de rug is er ook nog een Lachen

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 12:12

Volgens mijn boekje heb je in elk geval te maken met gulletbreite, rock, twist en flare dus je hebt best wat maten nodig. ( en die van jezelf natuurlijk )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:29

Op Louis z'n site staat een manier van mallen maken. Dan maak je er drie, op vaste punten van de rug. Het enige waar dit systeem mank gaat is de hoogte van de bogen ten opzichte van elkaar... Eigenlijk zou je nog iets met een waterpas moeten prutsen ofzo.
Ik heb die mallen van Dot's rug gemaakt omdat ik een leenzadel ergens kon ophalen en dan hoefde ik met het zadel heen en weer als het niet zou passen... Die mallen dus ook in mijn eigen zadel gelegd, precies op de punten waar het zou moeten. Volgens die mallen zou mijn zadel tot op zekere hoogte moeten passen, maar dat is toch echt niet zo. Je kunt ze nl. wel in het zadel leggen, maar daarmee ben je de onderlinge postitie kwijt tussen de verschillende mallen.
Zo'n visgraatding lijkt me voor de leek dus de meest betrouwbare methode.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 14:36

Probleem met de visgraat is dat je geen vast punt hebt van waaraf je begint te meten en je dus geneigd bent om de visgraat passend in het zadel te hangen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 15:06

Daarvoor kun je de singel als referentiepunt nemen. Normaal gesproken zit de singel zo'n handbreedte achter het voorbeen... als je op je mal daar een stickertje plakt ofzo kun je dat punt dus ter hoogte van de singel in het zadel leggen.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-05 21:58

Francis heeft gelijk Bloos Bloos

De uitleg was niet helemaal perfect. Ik voelde me dus "verplicht" om de zaak aan te passen (uit te breiden).

Kijk dus even op onze website (www.westernzadel.com), menu optie FAQ's.

Succes Louis

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 16:38

Ok bedankt voor al jullie reacties, heb gisteren het gips geprobeerd, maar dat werd niets. Ga nu voor het karton.

gr
Candice

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-05 22:01

Zo Candice, "jij hebt er geen gras over laten groeien". De opvallende bus reed vandaag al langs!! Haha! Dat noem ik nog eens AKTIE.

Groetjes Nancy

p.s. nog laat geworden zaterdag?? Haha! Gestoord Ziek

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 06:38

Ik heb zaterdag gelijk gebeld. Hij is gisteravond geweest. Had echter geen zadel of boom bij zich die pastte. De mal van haar rug pastte helemaal goed in de vorm van mijn zadel. Hij vond alleen dat 't wat krap op de schouders lag en het zakte toen ik erp zat. We gaan nu eerst een pad proberen met een uitsparing in het midden, waardoor de ruggegraat vrij ligt. Kan zijn dat deze pad bij jou afgegeven wordt. Ik hoop dat íe 'm snel heeft, kan ik tenminste weer aan de slag!

Zaterdag kwam het een beetje laat op gang, maar de gewone huisband was best goed. Was half 4 thuis.

Hoe waren de wedstrijden?

gr
Candice

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:07

JoesPleasure schreef:
Hij vond alleen dat 't wat krap op de schouders lag en het zakte toen ik erp zat.
Klinkt behoorlijk tegenstrijdig. Verward
Citaat:
We gaan nu eerst een pad proberen met een uitsparing in het midden, waardoor de ruggegraat vrij ligt.

De ruggegraat is meestal het probleem niet, maar de schoft.

Ik begrijp uit bovenstaande dat je je oude (te krappe) zadel -wat op de schoft drukt als je er op zit- behoudt en dat je met een speciale pad dit probleem wilt gaan oplossen Lips are sealed

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 08:38

Sugarmiss schreef:
Ik begrijp uit bovenstaande dat je je oude (te krappe) zadel -wat op de schoft drukt als je er op zit- behoudt en dat je met een speciale pad dit probleem wilt gaan oplossen Lips are sealed

Vertel eens wat nieuws }> Dat wordt zo vaak gedaan Huilen
(ik bedoel het nu algemeen overigens, dus geen 'aanval' op de TS )

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 10:42

JoesPleasure schreef:
De mal van haar rug pastte helemaal goed in de vorm van mijn zadel.

Dus het zadel is toch behoorlijk goed passend. Hopenlijk lost de pad het kleine probleemje helemaal op.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 11:16

Sugarmiss schreef:
JoesPleasure schreef:
Hij vond alleen dat 't wat krap op de schouders lag en het zakte toen ik erp zat.
Klinkt behoorlijk tegenstrijdig. Verward
[quote]

Wat hier gebeurt (tenminste, dat vermoed ik...iets dergelijks gebeurde n.l. ook bij mijn zadel op Dot) is dat het zadel niet zozeer op de schoft naar beneden komt, maar doordat het op de schoft/schouder te krap is, wordt het zadel, vooral door het lopen, door de schouders naar achter geduwt en daar zakt het dan net achter de schoft naar beneden. Het zadel komt zowat klem te zitten achter de schouders... Daardoor komt het ook aan de achterkant niet goed te liggen en is het plaatje voor een totale zere rug dus compleet. Na slechts 1 week rijden had Dot al een gevoelige rug, een bult op d'r ruggewervel en aandraven en aangaloperen wilde ze al niet meer. En dat terwijl een kenner er vantevoren naar gekeken had... Later met een kale boom werd het probleem pas duidelijk en kon je zien hoe enorm verkeerd mijn zadel ligt, terwijl het zo voor het oog wel meevalt...

Echt, ik zal nooit meer een zadel zó op m'n paard passen als ik niet weet wat voor boom er in zit en de kale boom op de rug heb gezien... je kúnt het gewoon niet zien als het zadel eenmaal in elkaar zit.

En met een pad dit probleem oplossen... vergeet het maar. Ik heb het geprobeerd met m'n Correctional Air pad, een pad met oppompbare luchtkamers die precies daar kunnen opvullen waar het nodig is, maar dat wat al te krap is, kun je niet meer corrigeren met een pad, het is en blijft te krap.

Mijn advies: Rap dat zadel er af en op zoek naar iets wat écht past.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 14:25

Zo Francis dat is interessant, zo nu en dan is het een harde leerschool, wel fijn om te weten. Leerzaam topic dit Haha!

Tis natuurlijk veel duurder een passend zadel zoeken, maar na dit praktijk voorbeeld gelezen te hebben.....ik zou het wel weten, dan zou ik idd het laatste advies gauw aannemen. Desnoods niet rijden en eerst flink doorsparen, beter dat dan alle andere eventuele gevolgen. . . (die vaak helaas niet stoppen bij een rugprobleem Huilen ).

Succes!

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-05 20:01

Misschien heb je inderdaad gelijk en geen enkele paardenrug is hetzelfde. We hebben gisteren nog wel met een stokje de ruimte gemeten onder het zadel toen ik erop zat en toen bleek dat er toch nog ruimte onder het zadel zat op de plek waar ze normaal gesproken een lichte drukking heeft na het rijden.

Wat ik alleen wel typisch vind is dat ik mijn zadel in eerste instantie gekocht heb voor een paard dat bredere schouders heeft dan mijn paard met alleen wel wat minder schoft dan die van mij.

Volgens mij gaat het nu al moeilijk worden om een goed zadel te vinden voor mijn paard, want er heeft gisteren een full quarter en een semi quarter boom opgelegen en beiden lagen ze niet goed.
Naast de kale bomen ook nog 3 zadels geprobeerd, maar dat was ook niets.

Is er ook iemand met een paard dat een aardige schoft heeft en wat voor maat cq merk zadel ligt daarop?
Mijn paard is een kruising Appaloosa/Nrps, vergelijkbaar met slank rijpaard type kwpn, rechte rug en niet al te dikke buik, stokmaat 1,60m

Wat is jullie ervaring met de Westernimport in de Madepolder en wat vinden jullie van Eurohorse, hier heb ik mijn zadel nl. vandaan.
Met Westernimport heb ik nog geen ervaring.

groet,
Candice

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 20:51

W.I.M. zit bij mij te ver weg om te gaan buurten, maar Evelien is een leuke meid Haha!

Het passen van een zadel zit hem niet alleen in de schouders, ook de vorm/lengte van de rug is bepalend voor het model boom wat je nodig hebt.

Wat heerlijk toch dat zoveel mensen (behalve ik) de zadel-ver-koopmarkt in stand houden Clown

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-05 21:10

JoesPleasure schreef:
.......We hebben gisteren nog wel met een stokje de ruimte gemeten onder het zadel toen ik erop zat en toen bleek dat er toch nog ruimte onder het zadel zat op de plek waar ze normaal gesproken een lichte drukking heeft na het rijden.

.......

Volgens mij gaat het nu al moeilijk worden om een goed zadel te vinden voor mijn paard, want er heeft gisteren een full quarter en een semi quarter boom opgelegen en beiden lagen ze niet goed.
Naast de kale bomen ook nog 3 zadels geprobeerd, maar dat was ook niets.

........

Ik heb in Duitse schoenen maat 44,5 en in Italiaanse 45 en dan zitten ze nog te krap.
En met zadelbomen is het nog veel erger: wat bij XYZ "Full Quarter" is, is bij ABC "Semi Arabian" (om er maar wat termen tegen aan te gooien).

Lees mijn artikel over passen van westernzadels en ...voila.. u begrijpt dan waar de schoen (sorry: zadel) wringt.

Kijk bij de Downloads op www.westernzadel.com en u wordt een stuk wijzer (en bespaart u daarmee waarschijnlijk veel ergernis en geld)......

MVG Louis