[WN] schroefspijker of spijkerschroef..om zadel mee te repareren!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indra2001

schroefspijker of spijkerschroef..om zadel mee te repareren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-05 22:59

Help..mijn zadel valt uit elkaar (Simco). Niet ernstig maar tussen skirt en boom zitten spijkers en die vallen eruit (nog maar een m aar de rest gaat dan ook wel komen ben ik bang). Het zijn spijkers van ca. 2-3 cm lang met een platte kop maar ze zijn gegroefd en lijken dus ook weer op schroeven. Ik heb ze er nu maar uitgetrokken maar volgens mij kan ik er zelf weer een inslaan (schroeven gaat niet, de kop is helemaal plat) maar waar vind ik zoiets?? de plaatselijke ijzerwarenhandel en landelijk spijkerwarenhuis Gamma en friends hebben dit niet. Kunnen jullie me helpen? (desnoods aan een goede westernzadelmaker in de regio Den Haag/Leiden?)

DubbelFun

Re: schroefspijker of spijkerschroef..om zadel mee te repare

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-05 08:36

Dit zijn zgn. Amerikaanse spijkerschroeven, oftewel spijkers met een soort schroefdraad. Dat is een one-way systeem; tenminste dat hoort het te zijn Verdrietig
Best repareer je het met een gewone schroef die iets breder is als wat er uitkwam, anders heb je waarschijlijk geen grip genoeg. Neem een plaatschroef die heeft een mooie brede schroefdraad voor voldoende grip. Licht afgeronde kruiskop lijkt me de beste optie.

Je kunt je zadel natuurlijk ook wegbrengen en goed na laten kijken c.q. repareren waar nodig.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-05 23:25

Dank je wel Sugarmiss..hij is voor de rest nog goed, alleen die ene schroef is er uit en de rest moet ik in de gaten houden..1 way system is leuk bedacht maar in mijn geval is het eerder 2 richtingsverkeer (helaas). Kan je die dingen niet ergens kopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 08:37

In een normale ijzerwinkel zouden ze ze wel moeten hebben, ze heten gewoon spijkerschroeven Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-05 09:20

Welke bedoel je precies:
Afbeelding
Afbeelding

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-05 20:56

Het is duidelijk type 1..ik ga op zoek naar een spijkerschroef, heel erg bedankt (of meerdere..) heb nu een schroef erin geschroefd, die houdt het aardig maar de rest begint ook al los te gaan..ik dacht dat simco een goed merk was, maar dit is toch wel matig en hij is niet eens echt oud..grrr...BEDANKT!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 07:12

Vroeger was Simco een heel goed merk. Mijn buren hebben er 1 die is al 30 jaar! oud en nog steeds een supergoed zadel. Hoe het tegenwoordig is weet ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-05 08:20

Simco is nog steeds een goed merk, maar net als alle merken heeft ook Simco meerdere kwaliteiten afhankelijk van de prijs.

Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in een goede schroef dan in een spijkerschroef Knipoog

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-05 21:00

ik ben zo bang dat die schroef er weer uit komt zetten, ha ha..zit elke keer te voelen of hij eraan kom tmaar tot alsnog houdt die zich prima..wellicht toch beter dan. Dit is geen goedkoop Simco zadel en de rest is prima in orde, goede kwaliteit leer ook en heerlijke zit (oud zadel van Majo hier op bokt) en deze schroeven zijn ook meer voor de "sier"dan dat ze echt iets vasthouden, want het zadel valt niet uit elkaar alleen komen de skirts beetje los"ser" van elkaar..ik hou nog steeds van dat zadel en ga dus zelf maar zadelmakertje spelen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-05 11:08

Een schroef van de juiste dikte en schroefdraadsoort zal er minder snel uitkomen dan een spijker. Ook kun je een schroef er makkelijker op kontroleren en evt. weer iets aandraaien.
Niemand slaat voor de lol spijkers in een zadel, dus een funktie hebben ze wel degelijk. Misschien dat er wat meer bij elkaar zitten als strikt noodzakelijk is, maar dat is dan al een ingebouwde veiligheid vwb het losraken.

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 17:20

nou ja stranger is toch weer kreupel..voor de zoveelste keer en kan nu toch niet rijden, kan ik het allemaal rustig bestuderen, repareren of laten maken..

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 17:55

En ik heb nog altijd een zadel liggen die strangie past voor nood Lachen .....

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 18:11

JA maar hoe ga jij dan rijden? zonder zadel...?? ben je online?

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-05 18:48

Sorry Boos! Daarom deed ik m niet weg hoor Knipoog Haha!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-05 22:58

Nee, Majo zo was het niet bedoeld..ik ben nog steeds dolblij met het zadel (het gaat beter met het zadel dan met het paard ..helaas) maar hij vertoont wat kleine slijtageverschijnselen door intensief gebruik! Ik geniet er nog elke dag van (als ik kan rijden , tenminste!!) Toch maar sparen voor zoiets wat jij hebt, ben ik bang..over een jaar of 10 moet dat lukken Lachen