[WN] Wie rijdt er met tapaderos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarie

Wie rijdt er met tapaderos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 13:09

Tapaderos (schrijf ik het goed?) zijn van die kappen voor op je stijgbeugels. Aangezien ik ook wil kunnen rijden met mijn wandelschoenen met een grof profiel en kleine hak wil (en moet volgens de regels van de endurance) gesloten beugels hebben. Ik heb een barefoot-zadel en zag op de site daar mooie eenvoudige tapaderos staan die ik wel wil kopen.

Maar hoe zijn de ervaringen met tapederos? Zijn ze echt veiliger of is blijft bij een onverhoopte val je voet tussen beugel en kap steken met alle gevolgen vandien. Ze zijn juist bedoeld om niet in de beugel te kunnen blijven hangen, dat je voet er niet doorschiet.

Ik rij geen western, maar volgens mij kunnen tapaderos alleen op westernbeugels worden geplaatst. Vandaar mijn vraag op deze plek.

Groetjes, Rosemarie

crazycactus

Re: Wie rijdt er met tapaderos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 13:53

Volgens mij zijn tapaderos bedoelt om de voeten te beschermen tegen bijv. cactusnaalden die op de prairie rijkelijk aanwezig waren vroeger. Je voet kan nog steeds in de beugel schieten.
Begrijp me niet verkeerd hoor, maar waarom wil je met wandelschoenen rijden (of moet je bij de endurance veel lopen?? Heb niet zo heel veel verstand van endurance)terwijl er hele goede rijschoenen gemaakt worden die wel veilig zijn.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 14:08

Bij endurance loop je ook wel veel en ik heb extreem smalle voeten. Alle rijschoenen die ik heb geprobeerd zijn gewoon te breed! En die wandelschoenen kan ik erg lekker op lopen en mee rijden. Ze zijn voldoende stevigheid rond mijn enkels, want zelfs in het zadel heb ik de neiging met m'n enkels te knikken. Vooral als ik een beetje moe begin te worden bij een lange rit.

Op de site van barefoot worden ze ook voor veiligheid aangeboden en ook op diverse Amerikaanse sites worden ze geadviseerd voor veiligheid vooral voor kinderen (alsof een volwassene niet met z'n voet door de beugel kan schieten).

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:14

Je kunt ook endurance beugels kopen, met zo'n korfje. Is een beetje hetzelfde idee.
Maar als jij al een klein hakje onder je schoenen hebt is het al goed en kun je met gewone beugels rijden hoor!

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 15:38

In nederland eisen ze geen hoogte van de hak, maar in België wel en daar eisen ze 1 cm. Ik doe het niet alleen voor de regels, maar vooral voor m'n eigen veiligheid.

Die beugels met een korf vind ik minder mooi en ze zijn veel duurder! (Beugels met korf ca. 95 euro, leren tapaderos van Barefoot (incl. beugel) ca. 35 euro).

Ik wil ervaringen weten met de tapaderos en niet de discussie aangaan of het nodig is en met wat voor schoenen ik rij. Die beslissingen heb ik al gemaakt. Ook dat ik een gesloten beugel wil.

Sorry als ik een beetje kribbig overkom hoor! Is niet zo bedoeld Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 15:41

Ik denk dat tapaderos wel degelijk veiliger zijn, omdat je met je voet nooit zover in de beugel kan komen dat hij erin vast blijft zitten. Door de tapaderos stoot je teen tegen het gesloten stuk aan tenslotte.

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-05 16:01

Dat is precies de reden dat ik er aan zit te denken die dingen aan te schaffen of te (laten) maken. Ik krijg alleen de indruk dat tapaderos aan de onderzijde open zijn en dat lijkt me juist weer gevaarlijk. Maar als ik ze zelf ontwerp dan kan ik dat natuurlijk wel oplossen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-05 16:31

Je hebt verschillende soorten.

Deze zijn gesloten:
Afbeelding

Deze zijn open:
Afbeelding

En anderen zijn ware kunstwerkjes Lachen

Rosemarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-05 07:38

Nou, gesloten lijkt me dan wel wat. Die van Barefoot zijn duidelijk open en dat lijkt me dan dus toch te riskant. Stel je toch voor dat je in een val met je tenen onder de tapadero door schiet! Ik moet er niet aan denken. Ik ben 1x meegesleurd door een paard (niet aan de beugels trouwens, ten minste dat concludeer ik uit de verwondingen die ik had: met m'n hoofd naar voren ben ik meegesleurd). Gelukkig was ik totaal buitenwesten anders was ik waarschijnlijk nooit meer op een paard gestapt! Het stomme was dat ik aan het uitstappen was in de bak en het paard struikelde. Dus niet echt iets raars. Verder weet ik dus helemaal niets meer en niemand heeft het zien gebeuren. Maar goed, ik denk dat dat wel meespeelt in mijn redenen om in dit geval gesloten tapaderos te kiezen indien ik met schoenen rij die niet optimaal zijn.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-05 10:21

Ik heb ook tapaderos aan mijn zadel zitten ik heb het zadel al jaren en nooit problemen mee gehad.
Die van mij zijn van onder open wat moet ik er meer over vertellen ze bevallen me goed ze zaten al aan het zadel toen ik het kocht.