[WN] Hoe zien we 'western' ....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Hoe zien we 'western' ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-05 19:08

Nav een aantal andere topics en/of hier en daar geplaatste opmerkingen vraag ik me af wat de gangbare mening is over 'western'.

Je hoort vaak dat het 'behoudend' is, dat je de traditie in stand moet houden, dat het tenslotte een soort eerbetoon is aan de cowboy's.

Natuurlijk heeft iedereen recht op die mening, maar stel je de sport hiermee niet voor als een achtergebleven gebied ??

Natuurlijk is western rijden geënt op wat het ooit was, maar is dat niet allang achterhaald.
Wat heeft het werk van een cowboy nog te maken met de shows zoals die er nu zijn (de koeien-onderdelen daargelaten).
OK er zit nog steeds een knop aan het zadel en brede fenders, maar daarmee is verder dan ook alle vergelijking gezegd.
Cowboys reden veelal op korte zadels, want die waren beter voor de korte ruggetjes van de paarden. Die lange flappen leer zijn pas 'uitgevonden' door de showmensen, dat zilver moest ergens op Knipoog . Overigens zijn die ruggen net zo kort gebleven Cool
En een armoedig uitziend geklede ruige man wil je toch niet vergelijken met het zeer modieus en kleurig uitgedoste dametje in de pleasure.

Moeten we alle innovatie die er op rij- en veiligheidsgebied is geweest dan maar langs ons heen laten gaan.
Wat is er mis met vernieuwing.

cornelie

Re: Hoe zien we 'western' ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:22

Ik denk dat dat geldt voor vrijwel alle takken van paardensport. Alle andere sporten zijn vaak toch vrij vernieuwend maar ook bv dingen zoals mental coaches etc. Het komt wel iets op in de paardensport maar ik vind het over het algemeen toch vrij conservatief. Zadels die al tijden hetzelfde zijn, kleding ook etc etc. Maar ach, het heeft ook wel weer zijn charmes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 19:34

Cornelie heeft wel gelijk. Kijk je naar de engelse sport dan stikt het daar eveneens van de tradities. Altijd aan dezelfde kant opstijgen bijvoorbeeld: komt toch echt voort uit de wijze waarop een sabel gedragen werd. Witte broek, witte bloes, plastron voor de dames en stikwarm wollen jasje: toch behoorlijk traditioneel. Net als die strikjes in de manen, de opgeschoren staarten met vlechtje erin. Traditie.

Zo is het bij de westernsport (en andere sporten) ook een beetje. Er zijn regels die te snappen zijn en regels die dateren uit een verleden dat ik alleen van oude films ken. Is ook een beetje de charme van de sport.

Het wordt alleen vervelend als die regels en tradities de boel zo gaan verstoppen dat vernieuwing, groei o.i.d. niet meer mogelijk is. Dan zitten we met zijn allen alleen iets van drie eeuwen geleden in stand te houden. En daar heb je natuurlijk musea voor.

Dat is volgens mij niet aan de orde. Er is op zijn minst de wens om naar de toekomst te kijken als ik bijvoorbeeld de stukjes op bokt zo lees. Het moeilijke is altijd wat je dan precies gaat doen. Wat is belangrijk om te houden omdat het de basis van de sport is? Wat zou eigenlijk aangepast moeten worden omdat het geen basis is maar zo gegroeid (bijvoorbeeld tot op de laatste dag inschrijven bij wedstrijden, terwijl we lezen dat dat voor organisaties heel vervelend is). Sommige zaken hebben niets met traditie te maken en kunnen dus best wel anders. Andere zaken hebben heel veel met traditie te maken en als je er goed naar kijkt, kan dat ook best wel anders zonder de kern te raken.

Het moeilijke is daar 'wijs' mee om te gaan omdat je anders het risico loopt het kind met het badwater weg te gooien. En daar zit niemand op te wachten. Dus wat mij betreft liever een hele lange besluitvorming, waarin alle voors en tegens goed bekeken worden, dan overhaast veranderen wat niet meer terug te draaien is.

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:48

Ik denk dat je "ons " kunt onderbrengen in twee groepen mensen.
Degenen die de optoming en de shows hebben gezien, en die aan de hand daarvan western zijn gaan rijden, en de mensen die de manier van rijden aanspreekt.
De eerste groep zal meer vasthouden aan de tradities.
De tweede groep zal meer openstaan voor modernisering en aanpassingen.

Daaronder bevinden zich vast wel een aantal wat geen wedstrijden gaat rijden, omdat ze zich niet op hun gemak voelen in de westernoutfit.
En zich andere materialen zoals een boomloos zadel en bitloos hoofdstel aanschaft.

Maar goed, dit is dus mijn mening.........

Leuk topic!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 20:54

Dit is iets waar je wel even over na moet denken..... Ik ben misschien wel wat behoudend. Van mij hoeven al die fancy dingen zoals veel zilver en van die glimslinky's allemaal niet. Voor mij gaat het puur om het echte werk.Natuurlijk zijn er dingen die tegenwoordig beter zijn, zoals bijv. bitten die anatomisch gevormd zijn waardoor het voor het paard beter is, en er wordt tegenwoordig veel meer naar pasvorm van het zadel gekeken. Vroeger had een cowboy 1 zadel en dat moest op alle paarden liggen puur omdat ze niet genoeg geld verdiende om een nieuwe te kopen. Maar ik vind dat soms het echte idee van waaruit het westernrijden ontstaan is een beetje vervaagd. Dat kleding modegevoeliger is dan 10 jaar geleden dat hoort erbij, dat is in amerika ook zo. Maar bij de koeienonderdelen zijn ze toch wat consevatiever, daar zie je geen glimmende jasjes, blouses en zilver op het zadel?? Nou hooguit een paar concho's maar dan houdt het op. Het gaat er allereerst toch om de prestaties die je met je paard neerzet, en of je dat nu met veel of weinig zilver aan je zadel doet is niet van belang.
Maar ik denk ook dat het komt omdat er veel mensen zijn die gewoon westernruiter zijn. Die hebben niet zo heel erg veel met het cowboyleven en de tradities die daaruit voorvloeien. Voor mij persoonlijk is dat anders, ik ben een cowgirl, ik werk met paarden en koeien, en leef daarvoor. Niet dat ik alle dagen met een hoed op loop, maar toch is mijn stijl van kleden anders dan de gemiddelde nederlander.
Iedereen heeft zijn eigen ideeën over het westernrijden, voor de een een levenstijl, voor de ander een leuke manier van paardrijden. Zolang we iedereen maar in hun eigen waarde laten denk ik dat we het best gaan redden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:18

Vernieuwing, groei...? Waarom zou een sport niet kunnen groeien zonder tradities en gebruiken over boord te gooien... Ik snap eerlijk gezegd niet wat er zo nodig 'vernieuwd' moet worden...'tuurlijk, nieuwe materialen, meer comfort voor paard en ruiter, een beetje extra veiligheid (die wel binnen het 'traditionele' plaatje past...) is prima allemaal, dat is een natuurlijke ontwikkeling.
Maar het westernrijden 'an sich'...waarom zou dat moeten veranderen? Ik zie westernrijden niet als een 'eerbetoon' aan de cowboys, ik zie het als een prettige manier van rijden die door een beroepsgroep ontwikkeld is en uitgegroeid is tot een tak van sport. Ook puur een natuurlijke ontwikkeling.
Als ik in een bepaalde rijstijl aan wedstrijden mee wil doen, hoort daar een bepaald 'plaatje' bij... Dat weet je. Wil je niet aan dat plaatje voldoen, moet je niet aan wedstrijden mee doen. Dat geld voor western net zo goed als voor dressuur, springen, ijslandershows...enz. enz...
Waarom zou je bijvoorbeeld die knop zo nodig af moeten schaffen...wat heeft dat voor meerwaarde... Die knop hoort op het zadel wat bij de rijstijl hoort. Als ik een dressuurwedstrijd rijd wordt van mij verwacht dat ik een engels type zadel gebruik. Als je westernwedstrijden rijdt, wordt van je verwacht dat je een westernzadel gebruikt.
D'r wordt in de wereld al genoeg (veel te veel?) vernieuwd... alles moet sneller, beter, groter, nieuwer...het houdt nooit op.
Wat is er mis met een beetje traditie en 'oude' gebruiken?
Als het overigens om de 'professionalisering' gaat van een sport, reken maar dat dat in Amerika zeker gaande is. Mental coaches, een team van 'begeleiders' enz. enz.... te toppers in de westernsport hebben dat soort zaken echt wel. Wat dat betreft gaat de 'vernieuwing' ook in de westernsport wel door.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-05 21:24

Nou als voorbeeld wil ik de oude eigen paard regel aanhalen. Die regel was anno nu niet meer zo handig. Terwijl die regel wel met een goede reden tot stand is gekomen indertijd. Maar diezelfde regel belemmerde sommige mensen te kunnen starten. Zo'n regel heeft volgens mij ook niet specifiek wat met traditie te maken, maar meer met een eerdere situatie. Het veranderen van die regel zoals onlangs is gebeurt, heeft m.i. weinig impact op de traditie van het western rijden. Die blijft gewoon in stand.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:08

Sugarmiss schreef:
OK er zit nog steeds een knop aan het zadel en brede fenders, maar daarmee is verder dan ook alle vergelijking gezegd.

armoedig uitziend geklede ruige man

Moeten we alle innovatie die er op rij- en veiligheidsgebied is geweest dan maar langs ons heen laten gaan.
Wat is er mis met vernieuwing.

ik ben zelf ook niet zo van al dat shiny spul hoor, ik rij reining en ik vind het mooi als er een mooie zilveren concho op zit maar van mij hoeft al dat zilverwerk om op te vallen niet, als je goed rijd en een goed paard hebt dan val je imo al genoeg op om opgemerkt te worden door de jury.

ik vind de knop en de brede fenders een vorm van traditie die erbij hoort, anders kan je net zo goed op een gewoon engels zadel gaan zitten.

die man valt onder de trappers dacht ik, dat is imo weer een sub groep van mensen die er graag zo bij lopen omdat ze het mooi/stoer/leuk vinden om er zo bij te lopen en niet zo zeer om de traditie in stand te houden, denk ik.... kijk maar op de western experience, daar stikt het ervan...

innovatie moeten we helemaal niet langs ons heen laten gaan maar je kunt het ook in een "oude" look verwerken lijkt me en dan blijft de traditie toch een beetje behouden maar je bent wel helemaal up-to-date met rij- en veilgheidsgebied...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:09

Het gekke is eigenlijk dat we paarden"sport" beoefenen maar geen "sport" kleding dragen.
Zeker in de de dressuuroutfits zijn toch verre van comfortabele sportkleding; hoge leren laarzen, colbert, stropdas/plastron en een hoed.

Maar ook heeft de westernkleding weinig met sport te maken.
Weinig vernieuwend in die zin. De vernieuwing zit met name in de glitters e.d. maar niet in de materiaalkeuze van de kleding.
Voor ons geen Goretex en ademend materiaal.
Vreemd genoeg is het wedstrijdseizoen in de zomer en stappen we rond met warme hoeden op ons hoofd, dikke Wranglers, hete laarzen en hoog gesloten boorden aan onze langmouwige blouses.

Ik denk dat endurance en eventing een van de weinige sporten zijn die iets vooruitstrevender in hun kledij zijn.

Maar beeld je nu eens in dat een westernruiter op sportschoenen met dito broek, goretex shirt en lichtgewicht ventilerende helm aan de start komt..... Haha! Mwah, ik weet het niet Clown
Ben toch bang dat ik de traditionele ruiter en leuker uit vind zien!

Maar de vernieuwing is wel te zoeken in materiaalkeuze voor de kleding gebasseerd op traditionele ontwerpen, lijkt mij?!?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 10:21

Anya schreef:
Nou als voorbeeld wil ik de oude eigen paard regel aanhalen. Die regel was anno nu niet meer zo handig. Terwijl die regel wel met een goede reden tot stand is gekomen indertijd. Maar diezelfde regel belemmerde sommige mensen te kunnen starten. Zo'n regel heeft volgens mij ook niet specifiek wat met traditie te maken, maar meer met een eerdere situatie. Het veranderen van die regel zoals onlangs is gebeurt, heeft m.i. weinig impact op de traditie van het western rijden. Die blijft gewoon in stand.

Jij doelt dan natuurlijk op de WRAN regels... bij deze organisatie vind ik zowiezo dat veel regels beter aangepast zouden kunnen worden op de situatie hier in Europa/Nederland. Bij Amerikaanse organisaties zijn die regels niet voor niets, omdat het daar een weetikveelhoeveelmiljoendollarbussiness is en er dus dit soort regels nodig zijn om de gemiddelde amateur enigzins te beschermen. Hier in Nederland liggen dat soort dingen gewoon heel anders en dan vind ik het inderdaad niet meer dan normaal dat je de regels daar op aanpast.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-05 14:12

@Vera: bij de endurance hebben ze ook heel leuk gekleurde lichtgevende hoofdstellen. Hihi ik zie het voor me. Maar inderdaad het moet toch mogelijk zijn om op gebied van kleding met modernere materialen te werken die dezelfde look opleveren. Ze doen het wel met pakweg singels...vroeger hadden ze vast geen luchtdoorlatende latex-singels met rolgespen o.i.d.

@Francis: klopt.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 08:30

Hahaha! BlingBling in de westernsport! We hebben trendsetters in deze tak van paardensport! Haha!

Over het tradities vasthouden; Thank God Not!! In de geschiedenisboeken staan de zg. echte cowboys, over het algemeen zwarte slaven die toevallig konden blijven zitten!
Vasthouden aan de 'tradities' van de Cowboys? Ja, en dan je paard naar de slacht brengen als het een jaar of 8 is, als we het over de rijstijl gaan hebben!
Wat we nu in stand houden is het geromantiseerde Hollywood Cowboy gedoe, Roy Rogers ed. Elvis vond de blingbling fantastisch op z,n palomino!!

Gelukkig zijn er nu veel trainers die steeds meer op een andere (soms zelfs op een vriendelijke manier) hun paarden rijden, en ook hun lessers daarvan bewust maken. Western zoals de meeste het van ons nu kennen is een manier van paardensport uitoefenen die van zowel paard als ruiter veel inspanning vergt!
Ik persoonlijk ben blij dat er steeds meer 'paardtechnische' aspecten uit de dressuurwereld gebruikt worden (nee, ik bedoel niet het prikken en wat allemaal kan tegenstaan uit de 'engelse' tak) ipv vasthouden aan de (zg.) tradities van eeuwen terug!
Tenslotte hebben wij, Europeanen, de paarden (en rijstijl) naar de nieuwe wereld gebracht dus is het eigenlijk een soort ouderwetse dressuur... Haha!
Dus doen we onszelf na... ? Verward

Hoe zien we (welke we? 'we' hier op forum of 'we' buiten forum ) 'western'.... ? Tja, voor een deel zie ik de 'echte' no nonsense paardenmens die graag z,n paard(en) naar een spin traint of naar de koe, barrel, hek whatever.
En 80% van Nederland zien 'western' als cowboybillieboems die linedancen en klappertjespistolen dragen en bij hoge uitzondering op een paard kunnen klimmen...

Zolang je zelf maar weet waar je mee bezig bent, denk ik maar... Nerd

Groetjes, Biek!

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-05 16:43

Ik heb heel vroeger engels gereden simpelweg omdat er ca 30 jaar geleden nog geen western gereden werd bij ons in de buurt maar als ik mijn moeder hoor over vroeger ,ben ik zeker in in een vorig leven cowboy geweest zei ze , ik zat als 3 jarige op de leuning van de bank met een lasso in mn hand naar bonanza te kijken hahahaha