[WN] 10de keer op zijn rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Seppe

10de keer op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-05 22:02

Hoi allemaal,

Flyer is in april 3 jaar geworden. Door het vele grondwerk en zadelmak maken op jonge leeftijd, was het eerste contact tussen mijn zitvlak en zijn rug kinderspel...

Tijdens de eerste sessie(tjes) was hij enorm braaf; hoofdje laag, bocht nr links en rechts, WHO, ... Kortom alles ging vanzelf. Na enkele keren gereden te hebben, deden we ook kleine drafjes. Toen hield hij zijn hoofd wel erg hoog.

Mijn inziens 2 mogelijke oorzaken:
1. Pijn
2. paard is niet relaxed, vindt het akelig, is nog wat onwennig.

De eerste mogelijke oorzaak heb ik proberen uit te sluiten door een Air Ride pad te gebruiken.

De 2 laatste sessies probeert hij mij echt uit het zadel te krijgen. Op een elegante manier probeert hij met z'n 4 voetjes tegelijk zo hoog mogelijk in de lucht te springen. Clown

Mijn reactie:
- op het moment dat hij neer komt, plooi ik zijn hals (ik rijd met halster) en laat ik hem kleine cirkeltjes stappen (heel kleine; met zijn neus bijna tegen m'n knie) tot hij terug relaxed is.
- vervolgens rijd ik nog enkele cirkels in draf totdat ik minimum 3 cirkels kan rijden zonder dat hij opnieuw bokt. Daarna stop ik, laat ik hem enkele minuten stilstaan en stijg ik af.

Ik rij hem nu gemiddeld 3x per week. Elke keer max 20 min.

Hoe denken de ervaren ruiters onder jullie hierover? Hebben jullie dit zelf al meegemaakt (de eerste ritjes zijn OK en daarna groot feest Slapen ze voelen zich waarschijnlijk wat zekerder na die eerte stapjes)? Hoe reageren jullie en wat vinden jullie van mijn reactie? Tips etc... alles is welkom.

PS Hoe gaat het met Digger Vera? Ik heb jullie verhaal gevolgd tot aan zijn eerste sessies. Ik herinner me nog dat ook hij toen zo enorm relaxed was. Is dit gebleven of heeft hij je ook uitgeprobeerd?

alvast bedankt!

Jos

Re: 10de keer op zijn rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 22:11

je hebt gote kans, dat met 2 weken is dit gedrag weer voorbij is.
in het begin is alles nieuwe en zijn ze een beetje overdonderd, en vinden alles goed
daarna krijg je vaak een beetje protest.
als je daar niet heftig op reageert , is dat zo weer over.

goh.........wat lijken mensen toch eigenlijk veel op paarden Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-05 23:12

gewoon puberen. Cirkels verkleinen is prima!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:44

Wees wel voorzichtig met die neus naar je knie trekken, er kunnen hierdoor kraakbeenproblemen ontstaan en stijfheid op latere leeftijd.

Een Air-Ride pad is een prima ding, maar een goed passend zadel is beter Lachen

Verder zijn veel cirkels niet goed, veel rechtuit rijden is beter voor de balans en de juiste belasting van de botten.

Het paard probeert je iets te vertellen, dat kun je als 'puberen' zien, maar ik zou zeker ook verder kijken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 11:47

Seppe schreef:
PS Hoe gaat het met Digger Vera? Ik heb jullie verhaal gevolgd tot aan zijn eerste sessies. Ik herinner me nog dat ook hij toen zo enorm relaxed was. Is dit gebleven of heeft hij je ook uitgeprobeerd?

Nee, Digger heeft me nooit uitgeprobeerd, de enige bok die ik een paar keer heb mogen krijgen was in de duinen en dat was louter uit vrolijkheid Clown

Moeilijk te zeggen wat het is als je het paard niet ziet lopen. Maar ik ben het wel met Jos eens, gewoon rustig doorgaan.
Persoonlijk heb ik altijd goede ervaring om samen met een betrouwbaar paard te rijden en er een beetje achteraan gaan. Daardoor houden ze zich meestal veel rustiger dan in hun eentje.

Als je zelf maar rustig blijft en het negeert dan gaat het wel over..
Als het zadel niet goed past dan moet je dat meestal merken in niet voorwaarts zijn en al bij het opstappen of aansingelen een reactie krijgen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:03

Bij Dot lag het dus wel aan het zadel...
De eerste week deed ze alles braaf, stap draf galop... Begin deze week begon ze te staken... dinsdag kreeg ik haar niet meer in draf of galop. Ik ben afgestapt omdat ik al wist dat mijn zadel niet perfect pastte en ik wilde haar niet straffen of pushen terwijl ze misschien aangaf dat het zadel haar zeer deed. Overigens liet zij zich braaf zadelen en kan ik al vanaf dag 3 alleen opstappen en blijft ze stilstaan tot ik zeg dat ze mag wegstappen. (Ja, ik ben zó trots op d'r! Haha! Gebruik nog wel een opstapblok, om het voor haar én mij makkelijker te maken, maar toch...)

Woensdags is Louis geweest om haar rug op te meten voor een nieuw zadel en toen bleek dus inderdaad dat mijn oude zadel serieus niet past. Ik ben dus blij dat ik haar niet gepushed heb door te gaan... ze gaf wel degelijk aan dat er iets niet goed was.
Vandaag met een beetje geluk SM's BM een keer uitproberen en als het goed is loopt ze dan dus weer braaf... staakt ze dan ook weer, dán weet ik dat het niet aan het zadel ligt en kan ik haar er doorheen rijden...

Ik zou dus toch eerst goed (laten) checken of alles past en goed zit voor je hem gaat pushen of straffen. En dan ook écht goed checken...
Ik had vantevoren een zadelpas/verkooppersoon naar m'n zadel en Dot laten kijken en die had gezegd dat het nog wel een poosje goed zou gaan voordat ik echt iets anders moest, maar dat bleek dus niet zo... Even de tijd nemen om mallen van de rug te maken kan je een boel ellende besparen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:10

Francis schreef:
Vandaag met een beetje geluk SM's BM een keer uitproberen en als het goed is loopt ze dan dus weer braaf... staakt ze dan ook weer, dán weet ik dat het niet aan het zadel ligt en kan ik haar er doorheen rijden....
Die vlieger gaat natuurlijk alleen op als haar rug nu weer in orde is Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 12:15

Uiteraard... maar vreselijk ernstig zal het nog niet geweest zijn na pas een week rijden (max 15 á 20 minuten per keer).. Ze was iets gevoellig vlak voor haar lendenen, maar ben lekker aan't masseren geweest en wat MyoCure er in en ze heeft dus vanaf dinsdag niemand meer op d'r rug gehad... Ik ga er van uit dat het in ieder geval een stuk beter is. Aan de longe deed ze alles in ieder geval weer braaf.
Mocht het nog niet helemaal soepel gaan, maar wel beter dan met m'n oude zadel, dan weet ik in ieder geval genoeg... zal ik haar niet pushen, maar weet ik in ieder geval wel zeker dat het aan het zadel lag en niet aan 'puber'gedrag ofzo.