[WN] wat zegt de regelgeving omtrent het zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Merel

wat zegt de regelgeving omtrent het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 22:17

De titel zegt het al, hoe zit het met het zadel?
Dat er volgens het boekje een knop op moet zitten weet ik Clown

Maar ik ben (nog) nergens lid van, en heb (dus) ook geen regelementenboekje.

Het zou gaan om WRAN wedstrijden, aangezien het paardje een welsh-pony betreft, dus geen rassenshows.

Ik ben langzamerhand op zoek naar HET zadel en vanwege endurance-ambities en de (in mijn ogen) voordelen van het endurance zadel (lichtgewicht, goede gewichtsverdeling, vaak korter dan het reguliere westernzadel... want dat is een ramp met mijn pony-beest + een betere ligging op arabisch-achtige paarden, omdat het overgrote deel van de endurance paarden arabisch bloed voerd ipv de Quarters in de western)

Veel van de westernzadels komen redelijk overéén met de endurance-zadels
(hebben ook een breder draagvlak, beugelophanging ook verder naar achteren dan bij bv dressuur, zitcomfort ruiter etc)
maar ik zit al gauw met een te lang zadel, te zwaar, of te weinig ruime bij de schouders. Frusty

Boomloze zadels ben ik niet in geïnteresseert, dus bespaar je de lange discussie waarom dat zo geweldig is Knipoog

Suggesties voor zadel/merken zijn natuurlijk ook altijd welkom!:j
net als eventuele adressen om een zadel op maat te laten maken Ja(want aangezien de aanschafprijs toch al behoorlijk gaat worden, is dat misschien ook nog een optie, dan ben ik in ieder geval verzekerd van een goede pasvorm. Moet natuurlijk wel een vakkundig iemand zijn!!)

Endurance is niet mijn hoofddoel met mijn pony, western ook niet, dat is plezier! Knipoog maar het is wel fijn als ik voor m'n plezier wat wedstrijdjes zou kunnen starten. JaEn dat bij de aanschaf van zo'n duur zadel ik wel gewoon beide disciplines kan starten. Ja

vandaar dat ik graag wil weten hoe het PRECIES zit met het zadel in de wedstrijden.. Lachen

of zou je ook zonder zadel mogen starten? Tong uitsteken
rijd ik nu nl ook al Haha!

Francis

Re: wat zegt de regelgeving omtrent het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 22:38

Je zou eens met Louis van Vaquero saddlery kunnen babbelen. Die maakt zadels precies op maat en naar jouw wensen. Zeer degelijk vakwerk voor een heel schappelijke prijs vind ik. Er is vast wel iets te verzinnen/maken wat aan jouw wensen voldoet.

Wat westernwedstrijden betreft, die knop wist je al, maar er zijn nog wat onderdelen die er op moeten zitten...

Horses shall be shown with a western stocksaddle (leather or synthetic) consisting of a horn, seat, pommel, cantle, skirt, fenders and western stirrups; silver equipment will not count over a good working outfit.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 23:01

Zonder zadel is dus geen optie Tong uitsteken

als je deze tekst heel letterlijk neemt.. dan zou een dressuurzadel met knop bijna voldoen?? (afgezien van de skirt, die ontbreekt)

ik wil geen dressuurzadel, maar bij wijze van spreken.

Ik zat te denken aan een podium..
Hiervan is er een westernuitvoering, die me wel wat lijkt, maar ook de overige podium zadels zie ik wel wat in.
Op elk model podium kan je namelijk een knop plaatsen.Lachen

Dit is de zogenaamde Barrel (niet het zadel wat ik wil overigens Lachen )
Afbeelding

De Champion en de Extra Light vond ik ook wel wat:
Afbeelding
Afbeelding
aan alle modellen kunnen ook westernfenders.
Maar voldoet bv de laatste met knop en westernfenders wel???

De Podium Endurance lijkt me ook fijn:
Afbeelding

Het zadel dat ik tot nu toe in gedachten had:
de Podium Western
Afbeelding

Dit zijn de Podiums.. ze verschillen niet veel, alleen het model.
Nu is het eerst bedtijd Knipoog
maaar ik ben benieuwd wat oa de Podium voor (western)opties bied!!

Oh en Louis had ik idd al een paar keer voorbij zien komen!
Daar zal ik zeker contact mee opnemen! Lachen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 00:42

Een dressuurzadel voldoet niet, ook niet volgens de text, want er staat dus duidelijk 'western stocksaddle'... daarnaast heeft een dressuurzadel dus niet alleen geen knop, maar ook geen skirts, fenders, pommel en western stirrups... kortom, héél wat anders.

Tja, en als alle onderdelen er aan zitten, zou het regelementair mogen. Maar je zult er toch rekening mee moeten houden dat vooral amerikaanse judges een bepaald 'plaatje' in hun hoofd hebben en over het algemeen nogal 'conservatief' zijn. M.a.w. het zou goed kunnnen zijn dat, hoewel je aan de regels voldoet, je in sommige klasses toch nadeel ondervind van een 'ander' zadel.
Als je dus westernwedstrijden wilt rijden zou ik wel proberen een zadel te kiezen wat een zo conventioneel mogelijk plaatje geeft, zoals de westernuitvoering die je onderaan plaatste dus. Met die Champion en Extra Light zul je geen hoge ogen gooien (als ze al regelementair zijn, want ik vraag me af of hier 'skirts' aan zitten zoals het regelement bedoeld). Ook allerlij kleurtjes zullen niet echt gewaardeerd worden.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 07:20

heb is aan een duitse jury gevraagd wat de eisen waren voor een westernzadel. zij jureerde de paints. Ze zei dat een knop voldoende was. Dat het western rijden in australie gedaan werd met een stockzadel en dat daar ook als extra een knop op zat en dat dat enkel de eis was. Vervolgens dus een knop gekocht en waarschijnlijk ook fenders gaan kopen eens kijken waar het schip strand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:20

Strikt volgens de regels genomen zou een Champion mét knop én westernfenders ook toegestaan zijn.

De Extra Light lijkt me iets te kleurijk voor het wat behouden westernwereldje Cool . Maar je kunt natuurlijk trendmakend bezig willen zijn Knipoog
Persoonlijk zou ik eerder voor een van de Westernmodellen gaan.

Omdat licht in gewicht weer een pré is voor endurance zou je ook eens naar de Wintec Western kunnen kijken.
Verder heb je nog merken die gekombineerd van leer en kunststof zijn.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:21

Heb je al aan een gewoon barrel race zadel gedacht?
Die heb je in verschillende prijsklasses, round skirt,
zijn lichter en over het algemeen iets korter als de
andere westernzadels en hebben meestal een diepere zit. voorbeeldje;
http://www.statelinetack.com/global/pro ... 6314263946

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:39

Is de Wintec Western niks voor je? Hij zit als een huis, is mooi, lichtgewicht en volgend Jeddah d'r "kraker" is Wintec zeer goed voor de paardenrug.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 11:57

Wat kleurrijk betreft: de Podiums zijn te verkrijgen in zowat alle kleuren van de regenboog Cool (maar ook gewoon zwart hoor Lachen )

De wintec heb ik ook naar gekeken, maar nog niet de gelegenheid gehad om 'm te passen op m'n paardje.Hij leek me alleen vrij lang.. maar ik heb hem dan ook nog niet in het echt gezien, alleen op plaatjes...
En ik had mijn twijfels bij de kwaliteit. Wel weer een groot pluspunt dat een kraker zegt dat dat zadel erg goed is voor de paardenrug Lachen
Is die dat ook nog na intensief gebruik??
En heeft Wintec verschillende maten westernbomen?
Dat heeft de Podium dan nl weer wel. Knipoog

Ik zat zelf ook aan de Podium Western te denken hoor Lachen
of een ROC zadel (dat komt redelijk overeen met de Podiums)

De Podium Endurance verschilt erg weinig van de Podium Western, de western heeft alleen meer skirt.
Het kleurrijke zadel viel voor mij al af, maar die eronder vind ik ook erg mooi. Er zit in ieder geval niets te veel aan. Haha!

Een barrel race zadel lijkt me niet zo geweldig. Dan ga ik liever voor de Podium.

Haha straks heb ik me helemaal gefixeert op die Podiums.. blijkt straks dat er geen één boom op m'n paardje past , kan ik weeeeeeeeeeeeeeer overnieuw beginnen met het uitzoeken Knipoog
Nee, dan ga ik zeker naar iemand als Louis.

Hebben jullie nog meer adressen van zadelmakers?
en ervaringen?

Ik heb Muijs wel eens langs zien komen en Sablou.
Weet iemand hier de websites van?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:01

De Wintec is Kwalitatief erg goed juist, daar staan ze ook om bekend. Helaas is hij er maar in 1 maat. Hij is juist niet erg lang, ik heb hem op mijn 3/4 arabier liggen, ook met korte rug.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 13:21

Sablou is de Boktnaam van Louis en zijn website staat bij de WWW: Vaquero Saddlery.
Ik heb je ook ge-PB't

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 13:35

Oh dus jij hebt de Wintec??
Goh, dan zou ik (alleen uit nieuwsgierigheid) wel eens willen kijken hoe die op Sjors ligt! (ik PB je wel even Knipoog )

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:22

Ik heb gelijk ff een mailtje gestuurd naar Goedhard, om te kijken of ik van mijn Podiumzadel ook een Westernzadel kan maken....

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 16:41

Ik meende dat synthetic saddles ook niet mochten, is dit onlangs veranderd?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 17:27

Waarom zou dat niet mogen? Er staat nergens dat het van leer moet zijn, alleen dat het een zadel met een westernuiterlijk moet hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:58

De Wintec (of een soortgelijk model van ander merk) is een heel fijn zadeltje volgens mij Ja

In eerste instantie wilde ik die voor Rena kopen , zat heerlijk dat zadel , zag er heel netjes en stoer uit...mooie kwaliteit !

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:17

crazycactus schreef:
Waarom zou dat niet mogen? Er staat nergens dat het van leer moet zijn, alleen dat het een zadel met een westernuiterlijk moet hebben.

Zoals je in m'n eerste post kunt lezen staat zelfs in het rulebook (van de APHA) syntetisch letterlijk genoemd. De schuingedrukte text in m'n eerste post is letterlijk gecopieerd van het on-line rulebook.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:07

dan ben ik en mijn kontje nu nog blijer Lachen

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 22:15

De Welsh waar ik wedstrijden op cros, heeft een ponyzadeltje (m'n r**t past er precies in Cool ) en daarvan is de zitting van leer en de skirts, fenders e.d. van donkergekleurd nylonmateriaal. Weegt niks, is helemaal western en zit prima Ja
Het merk is "bighorn".

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 08:55

Francis schreef:
Zoals je in m'n eerste post kunt lezen staat zelfs in het rulebook (van de APHA) syntetisch letterlijk genoemd. De schuingedrukte text in m'n eerste post is letterlijk gecopieerd van het on-line rulebook.

Sorry, niet goed gelezen. Maar volgens mij heb ik dat in het wran boekje nog nooit gelezen.

(bladert even in het regelboek......ligt standaard naast de comp) Nee idd hier wordt nergens gezegd dat het niet mag.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:52

als jullie die regelboeken toch niet lezen waarom starten jullie dan niet gewoon met wat jullie denken dat goed is.
volgens de jury is het geen probleem hoor zolang het inschrijf geld betaald is en hun dag en kilometervergoeding maar betaald is mag je van hun starten op alles en in alles wat maar lekker zit of draagt.
alleen of je dan ook beoordeeld wordt dat is een tweede, vaak wordt je dan even apart genomen en je op vriendelijke doch dringende wijzen gevraagd in vervolg met de juiste uitrusting te starten en een paar avonden te besteden aan je regelboek door lezen.
geen regelboek?: lid worden van de WRAN volgens hun of het opzoeken op internet op de site van chris knol staat het uitgebreid
regelboek kwijt? : beter op belangrijke spullen passen je verzekeringpolissen liggen toch ook in een speciale kast of map.
het klinkt heel belerend en zo is het niet bedoeld, maar dat is de eerste reactie die ik van mijn trainer en van een jury te horen kreeg, en ik vind ze hadden gelijk, ik wil western rijden dus moet ik me ook verdiepen in de regels.
als ik daarna nog vragen heb over iets wat ik niet begrijp in de regels dan kan ik rustig bij mijn trainer aan kloppen, maar hij wil wel dat ik eerst het boek goed gelezen heb

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 10:55

Piggeljay: merel (degene met de oorspronkelijke vraag) geeft duidelijk aan (nog) geen lid te zijn van de Wran. Desondanks kan ze toch wel al zo'n vraag stellen? Zodat ze straks niet blijkt een zadel te hebben waar ze niet mee mag starten...

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-05 14:39

piggeljay schreef:
als jullie die regelboeken toch niet lezen waarom starten jullie dan niet gewoon met wat jullie denken dat goed is.
volgens de jury is het geen probleem hoor zolang het inschrijf geld betaald is en hun dag en kilometervergoeding maar betaald is mag je van hun starten op alles en in alles wat maar lekker zit of draagt.
alleen of je dan ook beoordeeld wordt dat is een tweede, vaak wordt je dan even apart genomen en je op vriendelijke doch dringende wijzen gevraagd in vervolg met de juiste uitrusting te starten en een paar avonden te besteden aan je regelboek door lezen.
geen regelboek?: lid worden van de WRAN volgens hun of het opzoeken op internet op de site van chris knol staat het uitgebreid
regelboek kwijt? : beter op belangrijke spullen passen je verzekeringpolissen liggen toch ook in een speciale kast of map.
het klinkt heel belerend en zo is het niet bedoeld, maar dat is de eerste reactie die ik van mijn trainer en van een jury te horen kreeg, en ik vind ze hadden gelijk, ik wil western rijden dus moet ik me ook verdiepen in de regels.
als ik daarna nog vragen heb over iets wat ik niet begrijp in de regels dan kan ik rustig bij mijn trainer aan kloppen, maar hij wil wel dat ik eerst het boek goed gelezen heb

Anya verwoord precies wat ik bedoel.
Ik ben niet te beroerd me te verdiepen in de regels van de betreffende organistatie. Absoluut niet. Als ik start ga ik voor de hoogste score (die voor mij en paard te behalen zijn) en houd daarbij dus ook rekening met mijn harnachement/kleding. Ja

Juist daarom vraag ik het nu hier op bokt. Dat het regelboek ook op de site van Chris Knol staat, wist ik niet. Bloos

Ik vind het geldverspilling om nu lid te worden, terwijl ik misschien pas volgend jaar of nog wat jaren later wil gaan starten. Waarom wil ik dan wel nu weten wat er in het boekje staat over je zadel? Heel simpel: ik ga nu een hele grote aanschaf doen. En wil dan ook een goede aanschaf doen Lachen

Ik weet dat vele bokkers wel lid zijn, en hen hebben dus zo'n regelboek, degenen die zich aangesproken voelen zullen mijn vraag beantwoorden, degenen die daar geen zin in hebben doen dat toch lekker niet ?! Clown

Bovendien ga ik er vanuit dat de regelgeving niet binnen een paar jaar enorm drastisch gaat veranderen en ik dus rustig nog een zadel kan kopen comform de regels van dit jaar.

Ook houd ik het graag een beetje gezellig, een grapje hier en daar moet iedereen toch tegen kunnen dacht ik zo Knipoog

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 20:23

Leuk leuk leuk al die verhalen! Ikzelf rijd op het paard van "Monsje" en dus heb ik ook wel ervaring met de Podium Endurance. Ik moest er de eerste keer enorm aan wennen, maar ik moet zeggen, het zit heerlijk! Het zadel is ook erg goed voor je evenwicht, en de singel is wat vriendelijker dan een standaard western singel. Ik vind het prettig dat je niet echt fenders aan dit zadel hebt zitten, waardoor je benen makkerlijker contact maken met het paard.