Waar op te letten bij koop endurance paard... Arabo-fries??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Waar op te letten bij koop endurance paard... Arabo-fries??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 22:00

Later -over een paar jaartjes dus- wil ik aan een helemaal eigen paard beginnen. Wat velen niet weten is dat ik nu mede-eigenaar ben geworden van een fries, dus voorlopgi begin ik nog niet aan een eigen paard, maar tegen de tijd dat wil ik endurance-ritten gaan rijden en ter afwisseling ook aan crosswedstrijden mee gaan doen.
Wat betreft endurance bedoel ik niet ritten van 160 km hoor, ik heb daar ook niet de tijd voor om het paard te trainen, maar meer ritten van 80 km.
Zoals in mijn onderwerp al te lezen is zit ik te denken aan een arabo fries. velen zullen nu denken van "ja wat wil je nou, je kwam hier voor het eerst en toen wilde je een fries, toen ineens een anda, en nu een arabo fries!!"
Nou, ik moet ze ook gelijk geven, maar ik had voor Wiebe (m'n paard) nog nooit een fries gereden en ik ben toch helemaal gevallen voor het ras, echter is het niet geschikt voor endurance en cross, vandaar dat ik aan een arabo-fries wil beginnen omdat ik daar toch goede verhalen over heb gehoord.

Nou vroeg ik mij af, wat vinden jullie hievan, zijn er mensen met ervaring met arabo-friezen?

En verder, waar moet je op letten bij de aankoop van een endurance/cross paard?
De volgende dingen weet ik al:
Sterke droge benen.
Korte, ronde rug, beter voor wendingen en is sterker.
Hals niet al te hoogdragend (wat je dus wel veel bij friezen ziet)
En een schuine schouder.

Ik weet dat men voor deze twee sporten niet al te hoge eisen hoeft te stellen voor paarden, maar desondanks wil ik als ik aan een paard begin toch aan een goed paard beginnen, je hebt een paard notabene voor het leven en wie weet wat er op mijn pad komt en wat voor kansen mij nog te wachten staat. Wie weet trouw ik wel met een rijke vent en kan ik al mijn tijd stoppen in het trainen van het paard Gestoord

Andere tips zijn ook zeer welkom!

carola

Re: Waar op te letten bij koop endurance paard... Arabo-frie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:19

Als jij 80 km wilt rijden, én wilt crossen (wat totaal niet lijkt op endurance) denk ik dat je toch wel eisen moet stellen aan een paard, en dat je met een arabo-fries niet ver komt. Het kan wel met een arabo-fries, maar een wedstrijd van 80 km moet je niet als 'beginners'klasse zien, en je bent dan beter af met een arabier of een dravertje. En om crossen en endurance nou te doen met een en hetzelfde paard is ook vrij lastig.
En hoe kom je aan het argument 'schuine schouder'???

Match

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 18:43

Ik ben het helemaal met Carola eens. Cross en endurance is absoluut niet hetzelfde en 80 km is niet echt een beginnersklasse (klasse I is 25 - 40)...

Ik zou over deze combinatie voor de endurance nog eens nadenken......... wat vinden anderen?

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 19:07

lunatje schreef:
Ik weet dat men voor deze twee sporten niet al te hoge eisen hoeft te stellen voor paarden

Mag ik even HEEL hard lachen??? Endurance en cross zijn beiden ONTZETTEND intensief. Dat is echt hard werken. Je komt niet ver met "zo maar een paardje". Zeker niet als je deze twee sporten wilt combineren!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:08

Nee dat begrijp ik, cross is ook echt voor afwisseling gewoon omdat mij dat ook leuk lijkt, niet op hoog nivo, en endurance doe ik meer voor de rit als voor het winnen, grote kans dat ik nooit aan de 80 km kom hoor, maar ik stel liever te hoge als te lage eisen aan het paard. En ik stel niet voor niks de vragen hier want wie weet zit ik er wel helemaal naast. Wat betreft endurance met arabo-friezen, ik heb van tevoren al geinformeerd of ze geschikt zijn hiervoor, natuurlijk begrijp ik dat ze niet zo goed zijn als arabieren of paarden met meer bloed, maar ik heb wel vanuit een aantal hoeken gehoord dat ze wel aardig goed presteren op endurance gebied. Ik wil gewoon jullie mening horen en een juiste keuze maken, daarom wil ik weten waar ik op moet letten, en met schuine schouder doel ik specifiek op arabo friezen, friezen hebben over het algemeen een vrij rechte schouder waardoor ze een opwaartse actie hebben, als de schouder wat meer schuin is dan hebben ze meer voorwaartse actie wat meer geschikt is qua o.a. energieverbruik.
Laat dus duidelijk zijn dat cross voor mij niet bedoeld is om hogerop te komen, endurance misschien maar ik zou het meer voor de lol doen.
Ook weet ik dat endurance van 80+ km jarenlange training vereist dus dat ligt echt op de lange baan, áls dat al gebreurt.
Ik hoop dat ik zo wat duidelijker ben?

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:21

Endurance voor het winnen? Dat is de meest foute instelling. Meid, ga je nog eens flink verdiepen in (beide) sporten, en ga eerst eens op wedstrijden kijken en groomen.

Navy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:27

Carola; ze zegt juist dat ze dat niet wilt Lachen
en endurance doe ik meer voor de rit als voor het winnen

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:31

oke, dan neem ik m'n woorden terug!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 20:33

Knipoog maakt niet uit, en het duurt nog een flinke tijd voor ik aan een eigen paard begin tegen die tijd zal ik meer dan genoeg weten.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 20:54

Even over die combinatie: endurance en SGW kan best samengaan, zolang je in de lagere klassen rijdt. Of bijvoorbeeld af en toe een klasse 1 of korte klasse 2 naast het crossen, of een oefencrossje naast de endurance. Wil je beide takken van sport beoefenen, dan zul je naarmate je hoger komt uiteindelijk toch een keuze moeten maken: het wordt steeds intensiever, langere herstelperiodes zijn nodig en je training moet speciaal zijn toegespitst op die ene tak van sport. Ons paard loopt inmiddels klasse 3 endurance en L-SGW. Hij is destijds begonnen als crosspaard, is daarnaast endurance gaan doen, maar dit wordt zijn laatste seizoen in de cross. Voor volgend jaar staat klasse 4 endurance op de planning (als alles goed blijft gaan) en dan kun je er idd geen andere, minstens net zo intensieve tak van sport naast blijven doen.

Wat de Arabo-Fries betreft: ik weet dat ze specifiek zijn gefokt voor de aangespannen marathonsport. Wat niet wil zeggen dat je ze niet onder het zadel kunt rijden, maar om nu te zeggen 'ik wil endurance en SGW rijden DUS koop ik daarvoor een Arabo-Fries' - het zou mijn eerste keus niet zijn, dan zou ik eerder denken aan bijvoorbeeld een Anglo-Arabier.

Ik denk dat je je beter even kunt verdiepen in de achtergronden van zowel de Arabo-Fries als de endurance en SGW, en dat je het beste pas dan beslist wat voor paard je aanschaft.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:09

bedankt voor jullie info tot nu toe, ik zal bij deze ook even herhalen wat ik tegen Navy heb gezegd in een PB bericht.
Ik zit nog druk in dubio over welk ras ik nou wil en welke het meest geschikt is. Ik ben helemaal weg van Friezen en Arabo Friezen, maar of ze inderdaad nou zo geschikt zijn weet ik niet.
Ik heb ook aan een draver gedacht, maar mijn ervaring en vele verhalen zeggen dat ze vaak blessures en mankementen hebben die ik wat riskant vind, al sluit ik ze desondanks nog steeds niet uit.
Ik heb ook gedacht aan de russische arabier, de stevigere arabieren al zal ik mij daar nog meer in moeten verdiepen want daar weet ik nog erg weinig van.
Ik ben zelf vrij groot en ik ben niet zo weg van de woestijnarabieren. En van daaruit spreek ik wel uit eigen ervaring, mij net iets te veel vuur.
Naar ik begrepen heb zijn de russische arabieren iets koelbloediger en wat groter en steviger.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:11

En trouwens, cross wil ik dus op laag nivo rijden he, gewoon omdat ik er af en toe ook wel van houd even iets anders te doen en mij dat geweldig lijkt. Maar ik ben meer van de rustige maar wel pittige ritten door de natuur.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:26

waarom je toeleggen op een bepaald ras? als je met hele hoge eisen op zoek gaat naar een paard, wordt het erg lastig om een paardje te vinden dat bij jou past. als ik jou was zou ik meer op zoek gaan naar een bepaald type, en dat kan bestaan in zeer uiteenlopende rassen. mijn pony is een kruising russische arabier x van alles en nog wat, maar dit wist ik niet eens toen ik hem kocht. hij is heel veelzijdig (L1 dressuur, B springen, klasse 1 endurance), en dat houd het leuk voor hem. niet alle russische arabieren zijn koelbloedig (of houden van springen), dit kan per paard heel erg verschillen. en de vader van mijn pony (dus ook russisch) is een dressuurtopper (dubbel Z) maar heeft echt geen gangen voor endurance, hij heeft echte "ponygangen".

kijk ook bijvoorbeeld eens op de startlijsten bij endurance (www.deronline.nl), hier staan altijd de rassen van de deelnemende paarden op. Ik weet niet hoe het bij SGW is, maar ga anders een kijken op een wedstrijd. Voor meer info over russische arabieren kun je kijken op www.kossack.com, maar nogmaals, ik zou me niet fixeren op één bepaald ras, maar gewoon eens kijken wat er nog meer is.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-05 21:37

Thanks, ik ben vorig jaar pasen naar de hengstenshow geweest, ben sindsdien helemaal verliefd op nougatin Knipoog.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 21:38

Als je naar endurance kijkt - tja, thee kan, koffie kan, alles kan.

Er lopen ook Fjorden en IJslanders in klasse 2 en 3.

Maar Friezen hebben niet het stamina en de economische beweging voor lange afstanden, wat dat betreft zijn ze naar mijn idee nog minder 'gebouwd' op endurance als Fjorden en IJslanders - dat zijn wel wat zware en kortbenige types, het zijn wel dieselpaarden. Een Fries is echt gebouwd op show. Met veel vertoon door de ring denderen - daar worden ze onderhand op gefokt.

Het kan dus wel, maar als je een paard zoekt om lekker endurance mee te rijden dan zou ik er niet voor gaan. Zelfde geld voor cross. Je hebt in beide sporten meer nadeel als voordeel van die Friese helft.

Zelf ben ik helemaal niet gecharmeerd van de Arabo-friezen maar dat is persoonlijke voorkeur. Voor de sporten waar jij naar kijkt zou ik eerder zoeken naar een warmbloed/volbloed kruising of iets KWPNigs dat hoog in het bloed staat.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 06:11

Ik heb jaren geleden in de friezen gezeten en ook de arabo-friezen. Ervaring leert dat deze rassen te weinig longinhoud hebben waardoor conditie trainen voor de lange afstanden erg moeizaam gaat.

In princiepe kan iedere paard endurance lopen, maar niet ieder paard kan sgw rijden, ook iets om mee te nemen in je overweging.
Denk dat je dan idd eerder bij een warmbloed uitkomt (EV zijn erg geschikt voor beide sporten en zijn lekker koel in de kop).

Maar je hebt gelukkig nog een paar jaar om erover na te denken.

Ik zou zeggen om eens gezellie kijken bij de wedstrijden dan zie je een beetje wat er allemaal rondloopt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 09:21

Ben geen ervaringsdeskundige in endurance en SGW, maar kom wel veel met Friezen in aanraking. Voor de endurance zeker niet erg geschikt. Friezen gaan niet snel, maar trekken hun benen hoger op wat dus voor lange afstanden erg moeilijk wordt.

Arabo Fries heb ik geen idee van hoe die het doen, heb verschillende types gezien. Aangezien je combinatie SGW endurance zou ik gaan voor een warmbloed met veel arabisch bloed (ox?)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 12:30

Wat is er mis met een KWPNer? Die zijn ook zeer veelzijdig.
Een gemiddeld KWPNer kan springen, dressuren, endurance en crossen. Zeker omdat je zegt dat je een paard voor het leven wil (en je dus niet weet wat je voor de rest nog allemaal vor interesse gaat ontwikkelen).
Ik heb een heel normale KWPNer en hij loopt M2 dressuur, zou een B parcours moeten kunnen springen als ik er zelf iets van zou bakken, en heeft voldoende uithoudingsvermogen om 3,5 uur stevig door te rijden in de bossen (geschatte afstand 30 to 40 km). Hij moet dus ook meer kunnen want ik train hem hier niet op. En ik heb eerder het ouderwetse type dan eentje met veel volbloed.

En inderdaad, pin je niet vast op 1 paard. Koop een paard met normale fatsoenlijke gangen en bouw en een goed karakter. Naar mijn idee kom je daar al een heel eind mee.

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-05 13:15

Arabo-friezen zijn gefokt omdat ze dan nét wat feller zijn dan gewone friezen, en vooral gebruikt worden in de marathonsport. Als je SGW en endurance wilt rijden denk ik alleen wel dat het erg moeilijk voor een arabo-fries wordt. In de marathonsport moeten ze dan ook wel veel doen, maar geen 80 km! Ik zou er maar eens heel goed over nadenken voordat je een keuze maakt!