[WN] neckreining, hoe "aanleren?"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

neckreining, hoe "aanleren?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 12:38

ik vraag me af hoe je eigenlijk neckreining aanleert?
als je gewoon "engels" rijdt is het logisch, aan de rechterteugel trekken, paard gaat naar rechts (volgt de druk) en de druk is weg, indien hij niet draait kun je de druk verhogen.
maar met neckreining kun je toch enkel zachte druk geven?

is het te doen om dat zelf aan te leren aan een paard dat engels gereden is (niet voor in de piste, voor op de weg, ik rij op de weg met lange teugel, en het is onhandig dat ik constant de teugels moet oppakken, het zou handig zijn dat ze ook wat reageert op neckreining.

_Vanes_

Re: neckreining, hoe "aanleren?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 12:46

eerst buitenteugel tegen de hals,...geen reactie dan buitenbeen erbij,...geen reactie ,dan binnenteugel gebruiken ,niet echt naar "achter" trekken"maar meer de "richting" wijzen ,zoals je je arm uitsteekt als je op de fiets de richting wilt aangeven.Dit doe je ,nou ja,duizend keer ofzo,en dan zal je zien dat hij/zij bij de eerste hulp (buitenteugel tegen de hals) al goed begint te reageren.
Bij sturen ALTIJD beginnen met buitenteugel.
Kan hij dit,dan kan je het ook met 1 hand proberen(te verbeteren).
(zo goed experts?)

De teugels moeten hierbij niet te lang zijn,dat komt pas in verdergevorderd stadium.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 13:39

oke, bedankt
maar kun je dan ook nog gewoon sturen?
ik wil ook nog dressuurmatig verder rijden,lukt dat dan ook nog?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:45

Een westernruiter begint doorgaans op twee handen en met een snaffle, en weinig mensen doen meteen vanaf dag een aan neck reining.

Als je verder nog dressuurmatig verder gaat rijden denk ik dat je je paard er alleen maar door verward. Het is voor een westernpaard en een westernruiter al moeilijk om de overstap te maken van twee handen naar een hand, je moet niet meteen teveel willen. De andere hulpen op zich al kunnen soms al compleet tegenstrijdig zijn met die van de dressuur, dan zou ik niet met de neckreining ook nog beginnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 15:34

oke, wel jammer, het leek me makkelijk en prettiger voor het paard om op wandeling constant aan lange teugel te kunnen rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:40

Ook zonder teugelcontact of neckreining kun je je paard daar krijgen waar je wilt. Leg een knoop in de teugels, en probeer in de rijbak daar te komen waar je heen wilt. Kijk naar de kant waar je heen wilt, desnoods wijs je met je vinger. Door het kijken waar je heen wilt verplaats je je gewicht, en als je met je buitenbeen het paard naar binnen duwt (bijvoorbeeld als je een hoek door wilt) dan kun jij komen waar je komen wilt.

Bij het westernrijden is het paard recht. Ook op de volte, ook in de hoek. Je buigt niet om het binnenbeen, je neemt geen stelling. En met je buitenbeen duw je hem de bocht om. Geen teugel voor nodig.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:51

Wat ik altijd doe als ze niet op alleen de buitenteugel reageert, is gewoon beide handen verplaatsen in de richting waar je heen wilt, in combinatie met druk van het buitenbeen en natuurlijk gewicht verplaatsen. Dus wil je naar links niet alleen de rechterhand naar links zodat de buitenteugel tegen de half komt, maar ook de linkerteugel, niet naar achteren of naar boven, alleen maar naar links..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:55

Overigens is het ook met een westernpaard gevaarlijk om alles los te gooien. Als ze wel schrikken en de benen nemen moet je ze net als bij de dressuur snel weer onder controle hebben. Het is heus niet zo dat door het zadel en het hoofdstel de paarden ineens koeler zijn. Er zitten genoeg hete Quarters bij, en een paard is buiten heel anders dan in vertrouwde omgeving.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 17:15

uiteraard hou ik de teugels vast Haha!
mijn paard is erg braaf (belgisch trekpaard, kan heet zijn, maar ze schrikt niet vlug) maar zelfs als ze schrikt heb ik haar binnen de kortste tijd onder controle, ook met langere teugel.
het jammere is enkel dat er regelmatig auto's passeren, dus dan moet ik iedere keer teugels opnemen, opzij zetten, terug teugels geven, en constant achter elkaar is dit wel irritant

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 17:52

Cassidy schreef:
Bij het westernrijden is het paard recht. Ook op de volte, ook in de hoek. Je buigt niet om het binnenbeen, je neemt geen stelling. En met je buitenbeen duw je hem de bocht om. Geen teugel voor nodig.

Hoe laat jij een paard een cirkel lopen dan? Met zijn neus naar buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 19:39

dutske schreef:
ik vraag me af hoe je eigenlijk neckreining aanleert?
als je gewoon "engels" rijdt is het logisch, aan de rechterteugel trekken, paard gaat naar rechts (volgt de druk) en de druk is weg, indien hij niet draait kun je de druk verhogen.

*** AB-SO-LUUT NIET!!!! Dan heb je werkelijk geen ene moer van de dressuur begrepen! Binnenteugel vraagt stelling, BUITENTEUGEL stuurt!!!

maar met neckreining kun je toch enkel zachte druk geven?

*** Neckreining is exact hetzelfde als Engels; buitenteugel 'duwt' het paard daarneen waar je naartoe wilt. Binnenhand geeft ruimte om daar daadwerkelijk heen te gaan, binnenbeen in combi met binnenteugel vraagt stelling.

is het te doen om dat zelf aan te leren aan een paard dat engels gereden is (niet voor in de piste, voor op de weg, ik rij op de weg met lange teugel, en het is onhandig dat ik constant de teugels moet oppakken, het zou handig zijn dat ze ook wat reageert op neckreining.

*** Ik rij zo weg met willekeurig welk dressuurpaard, en een dressuurruiter die goed los kan laten, rijdt zo weg met mijn paard. Stomweg omdat ze volgens hetzelfde principe werken. "Deurtje open (binnenhand), Deurtje dicht (buitenhand)", zo leren wij het de allerkleinsten op de manege. Misschien ook handig voor op Bokt Cool

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 00:01

crazycactus schreef:
Hoe laat jij een paard een cirkel lopen dan? Met zijn neus naar buiten?

Paard is recht, ook op de (grote) cirkel. Maakt het changeren op X later op 1 hand zoveel makkelijker.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 08:25

Ik rijd mijn paard anders wel met zijn neus naar binnen hoor... En volgens mij doen heel veel ruiters dat. Of bedoel jij wat anders?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:08

Er zijn verschillende rijstijlen binnen de western, en onze manier is dus niet om met stelling te rijden, je komt later geheid in de problemen met het starten op een hand. Even een vraagje: rij jij op een hand? Hoe wil je stelling nemen als je beide teugels in een hand hebt? Ik vind het gewoon geen gezicht als je op een hand extreem met je hand naar rechts op links moet voor die stelling.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:18

Mijn paard neemt automatisch stelling. Ze is inmiddels 15 en loopt prima op 1 hand met romal. Dit is natuurlijk een kwestie van trainen.
Kijk maar eens naar reiningruiters (natuurlijk heel hoog niveau) zoals Krohsteiner, zijn paarden lopen ook op 1 hand in de goede stelling. Anders kan je toch nooit mooie cirkels rijden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:23

Ik heb les van een reiningruiter van het allerhoogste niveau, die deze stijl dus niet mooi vindt. Hij rijdt perfecte cirkels zonder stelling, met teugels als waslijnen. Daar is Kronsteiner helemaal niets bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 09:26

Cassidy schreef:
Er zijn verschillende rijstijlen binnen de western, en onze manier is dus niet om met stelling te rijden, je komt later geheid in de problemen met het starten op een hand.

Mwah....

Citaat:
Even een vraagje: rij jij op een hand? Hoe wil je stelling nemen als je beide teugels in een hand hebt?

Vragen aan je binnenteugel... Knipoog

Citaat:
Ik vind het gewoon geen gezicht als je op een hand extreem met je hand naar rechts op links moet voor die stelling.

Dat gaat ook niet. Als je op de cirkel naar rechts rijd, en je doet je hand overdreven naar rechts, gaat je paard naar links kijken (omdat die teugel korter wordt). Dat zijn ook de paarden die de cirkel 'uitbreken' (maar wat natuurlijk nooooit aan de ruiter ligt Cool ).
Ik rij met mn hand in het midden boven mn paard, en leer mn paard een hele lichte mate van stelling op de cirkel, zodat zn lijf net de lijn van de cirkel volgt.

Maar wat je al zegt, er zijn veel verschillende wegen die naar Rome leiden uiteraard!

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:21

ik heb ook geleerd dat mijn paardje recht moet lopen op de circel en geen stelling aan mag nemen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:24

ik moet juist op een volte (cirkel) het neusje naar binnen vragen van mijn instructeur..... heeft dit te maken met dat we nog echt aan de basis bezig zijn?

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:35

Neusje naar binnen en naar buiten op de cirkel doe ik in het begin om mijn paardje los te werken, maar in principe zijn mijn cirkels zonder stelling. En als ik heel eerlijk ben zie ik op wedstrijden ook geen hoofdjes naar binnen op de cirkel

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 11:45

Ik rijd altijd op één hand, dus zonder stelling op de cirkels. Alleen als het paard extreem naar buiten loopt te kijken, til ik even de hand op zodat hij weer recht wordt. Helpt dat niet, of loopt hij uit de cirkel, dan stuur ik hem door het midden van de cirkel en laat hem vervolgens weer uit zichzelf op de cirkel terugkomen.
(Dit laatste is gebaseerd op de trainingsmethode van Dell Hendricks en werkt perfect. Op een gegeven moment loopt je paard vanzelf recht op de cirkels en hoef je niet meer te sturen!)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:21

Hmm blijkbaar heeft niemand benen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:37

Redneck schreef:
Ik rijd altijd op één hand, dus zonder stelling op de cirkels.

Snap ik niet Verward
Hoezo DUS zonder stelling?
Ik rij mijn merrie ook op 1 hand maar heb gewoon stelling en buiging op een circel hoor. Mijn hand gaat iets naar binnen, waardoor ik ruimte geef aan de binnenkant (en de schouder beheers aan de buitenkant), en dmv mijn BINNENBEEN vraag ik stelling en buiging.

Ben ik nou zo raar aan het sturen Verward

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:39

eh je vraagt stelling met je binnenbeen. Ik tenminste wel. Ik snap niet wat wel of geen stelling vragen met op één hand rijden te maken heeft. Eventueel zorg ik voor een wakend buitenbeen waardoor de kont niet uitzwaait naar buiten...

Sonja jij stuurt natuurlijk raar... maar dat ligt aan je ponnie:)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-05 12:40

Blaze schreef:
Hmm blijkbaar heeft niemand benen Cool

ja... moet dat OOOOK nog????? Clown