Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Bij het westernrijden is het paard recht. Ook op de volte, ook in de hoek. Je buigt niet om het binnenbeen, je neemt geen stelling. En met je buitenbeen duw je hem de bocht om. Geen teugel voor nodig.
dutske schreef:ik vraag me af hoe je eigenlijk neckreining aanleert?
als je gewoon "engels" rijdt is het logisch, aan de rechterteugel trekken, paard gaat naar rechts (volgt de druk) en de druk is weg, indien hij niet draait kun je de druk verhogen.
*** AB-SO-LUUT NIET!!!! Dan heb je werkelijk geen ene moer van de dressuur begrepen! Binnenteugel vraagt stelling, BUITENTEUGEL stuurt!!!
maar met neckreining kun je toch enkel zachte druk geven?
*** Neckreining is exact hetzelfde als Engels; buitenteugel 'duwt' het paard daarneen waar je naartoe wilt. Binnenhand geeft ruimte om daar daadwerkelijk heen te gaan, binnenbeen in combi met binnenteugel vraagt stelling.
is het te doen om dat zelf aan te leren aan een paard dat engels gereden is (niet voor in de piste, voor op de weg, ik rij op de weg met lange teugel, en het is onhandig dat ik constant de teugels moet oppakken, het zou handig zijn dat ze ook wat reageert op neckreining.
*** Ik rij zo weg met willekeurig welk dressuurpaard, en een dressuurruiter die goed los kan laten, rijdt zo weg met mijn paard. Stomweg omdat ze volgens hetzelfde principe werken. "Deurtje open (binnenhand), Deurtje dicht (buitenhand)", zo leren wij het de allerkleinsten op de manege. Misschien ook handig voor op Bokt![]()

crazycactus schreef:Hoe laat jij een paard een cirkel lopen dan? Met zijn neus naar buiten?

Cassidy schreef:Er zijn verschillende rijstijlen binnen de western, en onze manier is dus niet om met stelling te rijden, je komt later geheid in de problemen met het starten op een hand.
Citaat:Even een vraagje: rij jij op een hand? Hoe wil je stelling nemen als je beide teugels in een hand hebt?

Citaat:Ik vind het gewoon geen gezicht als je op een hand extreem met je hand naar rechts op links moet voor die stelling.
).
Redneck schreef:Ik rijd altijd op één hand, dus zonder stelling op de cirkels.

Blaze schreef:Hmm blijkbaar heeft niemand benen