[WN] wat voor zadels zijn dit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woldhoeve

wat voor zadels zijn dit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 18:02

Een vriendin van mij wil ook western rijden maar zoekt een zadel voor op haar Fjord. Nu had zij een zadel van Uncle Tom en een zadel van Mustang America gezien en vroeg of dit iets wat maar ik heb er niet zoveel verstand van. Of weet iemand een beter zadel. Het is voor Recreatief gebruik mag tweede hands zijn Haha!

cavaletti

Re: wat voor zadels zijn dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:03

volgens mij zijn die merken die je opnoemt gewoon die zadelmarkt zadels, weet niet of je daar nou zo blij mee moet zijn, maar ik kan er natuurlijk naast zitten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:21

Klinkt idd als namen die ZM gebruikt. Ik zou ook even verder zoeken.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:30

Uncle Tom is zowieso zadelmarkt.
Zou ik niet doen, tenzij voor decoratie in de kamer en/of kantine.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:39

Mustang is ook zadelmarkt!!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:48

ik kan wel voor je BR royal westernzadels aankomen, zijn gewoon goed en niet te duur, kan ik je leveren voor 160 euro maar das dan goedkoop, verkoopprijs is veel meer, maar ja, is altijd beter dan de zadelmarkt zadels

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:02

Voor dat geld kan ik haast niet geloven dat dit wel kwaliteit kan zijn.
Maar als je een foto kunt plaatsen kun je me misschien overtuigen Lachen

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:10

Sugarmiss schreef:
Voor dat geld kan ik haast niet geloven dat dit wel kwaliteit kan zijn.
Maar als je een foto kunt plaatsen kun je me misschien overtuigen Lachen

haha nee normaal kosten deze zadels ook meer dan het dubbele maar dat is de inkoopprijs, ik kan ze rechtstreeks van BR halen en als ik er iets op verdien vind ik het prima,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:09

Bij mij gaan er al alarmbelletjes rinkelen bij die twee namen Üncle Tom en Mustang"

En westernzadels van BR? Nooit van gehoord!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 20:31

Cassidy schreef:
Bij mij gaan er al alarmbelletjes rinkelen bij die twee namen Üncle Tom en Mustang"

En westernzadels van BR? Nooit van gehoord!

BR gids aanvragen, 2 pagina`s vol westernzadels van premiere en royal

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:30

Ik ken BR ook niet, waar staat dat voor. Hebben ze een website ??

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:35

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:37

'Uncle Tom' en 'Mustang' zijn inderdaad zadels van Zadelmarkt. In het kader van je eigen veiligheid en die van je paard, zou ik zoiets niet aanschaffen als ik jou was.

Van westernzadels van het merk BR had ik nog nooit gehoord, maar ik heb een tweetal BR zadels op Marktplaats gevonden:

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/dieren/zadels/67740.jpg
en
http://static.marktplaats.nl/fotos/dieren/zadels/67739.jpg

Niet om vervelend te doen, maar dat lijkt me geen topkwaliteit.
Ter vergelijking, een 2e handse van een goed merk:

http://fotos.marktplaats.nl/fotos/dieren/zadels/66841.jpg

*edit: Sadie had BR ook al op Marktplaats gevonden, zie ik! Haha!

abukir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:51

Die BR zadels zien er echt niet uit. Dan kan je beter een iets duurder zadel met betere kwaliteit aanschaffen dan weet je zeker dat je iets hebt wat voor jou en je paard fijn is om mee te rijden.
En die Zadelmarkt zadels zijn echt niks. Want een meisje bij mij op stal had er 1 en ik ging effe 10 min. op dat paard rijden.
Nou k wilde bijna vragen of ik ook zonder zadel erop mocht?! Zo hard was dat ding!!!!!!!!
Dus k zou idd even verder zoeken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 09:40

Ik kan ook niet echt weg zijn van die BR, broertje van de ZM's IMO.

Overigens heeft 'hard zitten' niets te maken met de kwaliteit van een zadel, maar alleen met de hoeveelheid vulling die in de seat gebruikt is.
Ik ken zadels van enkele duizenden euro's die net zo hard zitten, maar waarvan de makelij van uitstekende kwaliteit is.

Dit parade-zadel is van Olsen-Nolte en ondanks dat ik het ook afschuwelijk vind is het wel een waar kunstwerk wat gewoon te gebruiken is als zadel, van uitstekende kwaliteit en een prijskaartje van $14.000 (jawel veertienduizend Clown )

Afbeelding

Kijk eens rustig uit naar een goed/bekend merk 2e hands.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-05 09:55

Oke oke ik weet genoeg het dus bagger! Huilen We gaan verder zoeken. Zadels van zadelmarkt zijn idd niet echt wat. Mijn broer had er ook een gekocht volgens mij zat dit zadel met secondenlijm in elkaar

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 08:59

Worldhoeve, ik zat met hetzelfde probleem als jij. Ik zocht ook een westernzadel voor recreatief gebruik en had geen grote gevulde geldzak.
Ik heb dus wel een zadel van zadelmarkt, een Mustang om precies te zijn. De uncletom zadels waren te smal voor mijn Haflinger.
Nu zijn er al diverse discussies geweest over de kwaliteit van zadelmarkt zadels. Ja inderdaad, ik zie bij sommige hippo-shops inderdaad van die samengeperste kartonnen zadels.
Die zijn zo scherp dat je je handen er zowat aan open haalt.
Ik heb dus een mustang zadel. Niet scherp, geen samengeperst karton, maar gewoon echt leder. (met suede zit) Hier op stal zijn er diverse mensen met (dure) westernzadels. Ik lach me rot, zodra ze op die van mij hebben gezeten roepen ze steeds, wat zit het toch lekker, lekker stevig en zacht! En dat doen ze echt niet om mij een plezier te doen, geloof me! Knipoog Verder wordt er beweerd dat het zadel in elkaar is gelijmd en geniet. Nou, ik heb die van mij eens goed bekeken, maar de fenders (waar altijd zo op afgegeven wordt) zitten goed vast met een soort schroeven en zijn dus niet gelijmd of geniet. Ook het bontje aan de onderzijde van het zadel zitten zit gestikt en niet geniet.
Bij mij was de totale schade 500 euro. Hiervoor had ik een hoofdstel (zonder bit), teugels, westernpad en het zadel. Ik kreeg er nog een fles zadelolie bij. Kijk, natuurlijk gaan deze zadels niet zo lang mee als die echte dure. Maar goed, je moet ook geen Rolls Royce met een Fiat 500 vergelijken natuurlijk, want dan valt er altijd wel wat af te zeiken.
Af en toe krijg ik een beetje het gevoel dat mensen met dure spullen,
de goedkopere zadels afkraken omdat het natuurlijk banketstaaf voor hen zou zijn als die goedkopere zadels even goed dienst doen,.....
Ik vind dat je naar je eigen idee en portemonee moet luisteren.
Daarmee zeg ik niet dat je een mustang moet kopen natuurlijk.
Een duur zadel zal zeker goed zijn (al hoeft dat ook niet altijd), maar hoe lang wil je het gaan gebruiken. Heb je al eerder op een westernzadel gereden. Vind je het wel wat of is het maar om uit te proberen? Wat wel is bij de zadelmarkt zadels: de boom is erg smal, daar moet je bij het passen wel heel goed op letten, anders krijg je drukplekken en dat kan niet de bedoeling zijn!

Veel succes met je keuze!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:36

Valina, je roept nu wel dat mensen die duurdere zadels gewend zijn die van jou zo lekker vinden zitten. Heb je het wel eens omgekeerd gehad? Ik heb gisteren even op het zadel van mijn instructrice mogen zitten, en dat is al een heel verschil met de zadels van mij, die toch ook echt niet goedkoop waren. En wat bedoel je met recreatief gebruik? Ook een recreatieruiter kan veel van zijn paard vragen, en net zo hard aan het werk zijn als een wedstrijdruiter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 09:49

Valina schreef:
Wat wel is bij de zadelmarkt zadels: de boom is erg smal, daar moet je bij het passen wel heel goed op letten, anders krijg je drukplekken en dat kan niet de bedoeling zijn!
En hier ligt dus al meteen het grote probleem, want veel mensen rijden óf op westernrassen die meestal redelijk breed zijn óf op Haflingers, Tinkers, Fjorden etc. die meestal ook aardig aan de maat zijn.

Voor mensen die op smallere paarden rijden zou een zadel van ZM best redelijk kunnen passen, maar dan nog vraag ik me af; kijk nog eens na een jaar van goed gebruik (dus váák gebruik) hoe een goed kwaliteitzadel er uit ziet en een ZM.
Want goedkoop kan op langere termijn écht wel duurkoop zijn.
Een degelijk westernzadel kan makkelijk 20 jaar mee, waar ik een ZM-zadel geen 3 jaar geef !! (bij gelijk gebruik).

Ik moet de eerste ruiter nog horen die al langer dan 10 jaar op hetzelfde ZM-zadel rijd.

Dat heeft niets met afkraken te maken, maar met logisch verstand. En natuurlijk kun je niet meer uitgeven aan een zadel als je hebt te besteden. Maar vaak is even doorsparen voor iets goeds beter als een snelle aankoop, waar je misschien ook weer snel spijt van krijgt.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:01

Valina schreef:
Nou, ik heb die van mij eens goed bekeken, maar de fenders (waar altijd zo op afgegeven wordt) zitten goed vast met een soort schroeven en zijn dus niet gelijmd of geniet.

Het is echt niet mijn bedoeling je zadel af te kraken, of wat dan ook, maar wat je hier beschrijft maakt het zadel net minder veilig. Een kennis van me had ook een wat goedkoper zadel, waarvan de fenders met een soort schroef vast zat. Tijdens het rijden brak dat radicaal uit en viel heel de fender met stijgbeugel enal eraf! Best gevaarlijk dus. Kwalitatief betere zadels hebben een fender die zeg maar door gelust is aan het zadel en middels de gesp waarmee de hoogte versteld kan worden vast zit. Hoop dat ik dit begrijpelijk beschrijf Haha!
Ik denk dat men beter een goedkoper tweedehands goed zadel kan kopen, dan een goedkope nieuwe met dergelijke constructies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 10:20

Qua fenders zijn er verschillende manieren van bevestiging die op zich allemaal hun voor- en nadeel hebben Lachen
1. Fenders uit 1 stuk: het brede stuk gaat over in een smallere reep leer die door het zadel gaat en onderop sluit via een blevin buckle of gesp al dan niet met dubbele puntjes. Nadeel; als hij kapot gaat moet de hele fender vervangen worden.
2. 'Dubbele' fender: hier is de fender (het brede stuk) vastgemaakt op een smallere strook leer, die dus 'dubbel' onder de brede fender doorloopt. Als dit doorslijt kan de brede fender weer gebruikt worden op een nieuwe strook leer.
3. Brede fender met een apart vastgemaakte smallere strook voor door het zadel en bevestiging van buckles/gesp. Dit kan genaaid zijn maar ook geklonken. Een enkele klinknagel is te weinig, er horen er dan 3 aan te zitten.
4. Kombinatie van leer en kunststof zoals bij 3. Voordeel hiervan is dat kunststof minstens zo sterk is als leer, minder slijt en dunner is zodat er geen ophoping onder je bovenbenen in de weg gaat zitten.
5. Fenders van 2 lagen zeer soepel leer (als van een engels zadel) waar tussen een strook kunststof is bevestigd die aan de onderkant afgewerkt is door een opgenaaide strook leer. Dit zul je bij weinig zadels tegenkomen. Voordeel: geen last van zere knieën, want de fenders zijn vanaf het begin zeer soepel en meedraaiend en geen dikke prop onder je benen.

Valina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 20:07

Bij mijn zadel zitten de fenders zoals sugarmiss bij optie 3 beschrijft.
(ze zitten in een 3-hoek vorm)

Cassidy: recreatief rijden bedoel ik 1 a 2x per week zo'n 2 uur.
En bij het topic "westernzadels van Ooteman" kun je lezen dat iemand een goedkoper zadel heeft van 12 jaar oud en dat dat nog steeds prima is. Ze onderhoud het wel heel goed schrijft ze.
Dat doe ik ook, als het nat is droog ik het af en olie/spuit het waar nodig is in, als er modder aan de stijgbeugels e.d. zit poets ik het af,... etc. etc. Ben echt een tut daarin.
Op die manier krijgt mijn zadel ook regelmatig een grondige inspectie op slijtage e.d.

Voor wat betreft het fijne zitten van duurdere zadels, dat zal ik niet ontkennen! Ik beweer ook niet dat alleen mijn zadel lekker zit, natuurlijk niet! Ik vind het alleen jammer dat ZM zadels altijd tot op het bot afgekraakt worden terwijl er heel wat mensen veel plezier van hebben. Nogmaals, je kunt niet in andermans portemonee kijken en weet niet wat iemands bedoeling is.
Ik neem mezelf als voorbeeld: het paard is (nog) niet van mij en ik had nog niet eerder op een westernzadel gereden.
Zadel en paard zijn dus beide nieuw en maar de vraag of het bevalt. Dan kan ik wel meteen een heeel duur zadel kopen, maar mijn keuze was om het eerst zo te proberen. Je hoort mij dan ook niet zeggen dat mijn volgend zadel niet een duurder zal worden.
Wellicht wel! Maar voor nu is het prima en heb ik er veel plezier van. Ik vind het dus ook niet erg als mijn zadel maar 3 jaar meegaat zoals iedereen beweert. Prima, dan heb ik toch mooi gereden die 3 jaar! Zadel is dan misschien wel op, maar hoofdstel niet, dus het is niet zo dat alles meteen weg is.
Ik geloof dat dit een eeuwig durende discussie zal blijven, maar ik vind dat iedereen zijn eigen keuzes moet maken.
Natuurlijk vraagt de TS om advies en het is goed dat ze daar reacties op krijgt. (dat is het doel natuurlijk)
Maar als er dan iemand reageert die wel een positieve ervaring heeft (zoals ik) dan vind ik het jammer dat andere mensen mijn visie dan volledig afkraken. Hebben jullie mijn zadel al gezien?
Daarnaast, gaat de TS het als enig zadel gebruiken of als zadel erbij?
Dat zijn allemaal factoren die mee (zouden moeten) tellen bij haar keuze van zadel.

TS, nogmaals veel succes met je keuze!
Ik werd door al deze berichten ook van links naar rechts geslingerd, maar ben blij dat ik (voor nu) gekozen heb voor een zadel van zadelmarkt.

Groetjes! Haha!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-05 21:03

Ik wil hier zeker niet afgeven op “goedkope” zadels, want wat is goedkoop? Goedkoop = goede aanschaf voor je geld. Nadenkertje Ach gut Ach gut .

Ik wil wel iets zeggen over slechte zadels.

Allereerst : wat is naar mijn mening slecht?
1- Een zadel dat van materialen is gemaakt, die niet bestand zijn tegen “stevig” gebruik.
2- Een zadel dat niet past.

Ad 1):
Ik heb hier zadels ter reparatie gehad, die gemaakt waren op een boom, die bestond uit twee halve schalen van een goedkope polyester, die met een kit op elkaar waren gelijmd. Licht (natuurlijk), maar alles behalve degelijk. Vele (kritieke) delen van een westernzadel worden op de boom geschroefd. Als die schroeven niet kunnen houden (wat is 1 mm wanddikte?) gebeuren er bij de eerste de beste (over) belasting, hele nare dingen. Bijvoorbeeld, riggings die opeens los komen (en daarmee het zadel van het paard).

Het leer van diezelfde zadels was/is abnormaal slecht. Richard Sherer schreef er een goed boekje over, maar ik betwijfel of de doorsnee ruiter die een XYZ zadel van XYZ-markt koopt, weet wat goed tuigleer is. Als ik je nou vertel dat een huid goed tuigleer (in een westernzadel gaat 1 huid leer) net zoveel kost als een heel XY zadel, dan moet er toch ergens een bel gaan rinkelen. Slapen Slapen

Ik heb eens, een paar van zulke “goede” XYZ stijgbeugel riemen genomen en aan een scheurtest onderworpen. Dat is schrikken!!! Ik ben de HULK niet, maar ik scheurde de riemen van 7,5 cm breed en 4mm dik met gemak af…… Pling Pling

Dat een goedkoop zadel lekkerder zou zitten dan vele dure zadels, is een matig criterium. Mijn sloffen van de Scapino zitten lekkerder, dan mijn bergschoenen van Meindl. Toch ga ik op de 1e van z’n lang zal ze leven niet de Matterhorn op. Sterker : als ik met die sloffen 3 uur door de Kalverstraat heb gelopen, zijn mijn voeten me niet echt dankbaar. Verdrietig

En als je denkt dat deze vergelijking joeks is, zou je eens moeten opmeten hoeveel kracht er op een singel komt te staan, als een paard moet stoppen of gaat bokken !!!!
Laat staan springen en landen, spinnen en roll-back’s.

De cowboys in 1800-1900 reden ook niet voor niets op zeer stugge seats/zadels.

Ik repareer XYZ zadels niet meer. En weet je waarom niet? Ik wil niet dat mijn klanten (want dat is een ieder die iets door mij laat maken of repareren) de volgende dag met een trauma helikopter uit het bos moet worden gehaald, omdat een riem van zijn/haar zadel het begeven heeft.

Ad 2) zal ik jullie maar besparen. Jullie kennen mijn mening en gelukkig constateer ik, dat velen het met mij eens zijn. Overigens kan een slecht zadel natuurlijk wel perfect passen. Het enige dat ik kwijt wil, is dat ik constateer dat er nog al wat mensen zijn, die bij de aanschaf van een paard denken in briefjes van 1000 Euro, om vervolgens bij de aanschaf van het meest belangrijke attribuut opeens in briefjes van 10 Euro te denken. Zou hun paard het niet waard zijn ??????

MVG Louis

PS : Niet teveel olieen die XYZ zadels. Want nat "karton" verliest +/- 70% van zijn trekkracht.

RodeoStez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-05 17:05

Jeetje, wat een verhaal!

Ik heb 1 keer in mijn leven op een ZM zadel gereden, en ik was er niet weg van (was ook een Australian Stock). Op de manege waar ik rijd hangen alleen maar goede leren zadels, die jaren mee gaan.Zo af en toe moet er een singel worden vervangen door slijtage, maar na een jaartje of 8 zeer intensief en niet altijd voorzichtig gebruik, vind ik dit niet zo vreemd.

Ik rijd nu een paard, die een Podium Enudrance heeft. Na mijn mening is dit kwalitatief een goed zadel.

Ik denk dat de ZM zadels geschikt zijn voor mensen die 1 a 2 uur in de week rijden.

En waar ik het helemaal mee eens ben is de mening van Sablou. "Het enige dat ik kwijt wil, is dat ik constateer dat er nog al wat mensen zijn, die bij de aanschaf van een paard denken in briefjes van 1000 Euro, om vervolgens bij de aanschaf van het meest belangrijke attribuut opeens in briefjes van 10 Euro te denken. Zou hun paard het niet waard zijn ??????"

Volgens mij is dat inderdaad soms zo! Koe