[WN] Veiligheids western beugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Veiligheids western beugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 14:30

Waar de 'engelse' beugel al jaren aan verandering onderhevig is, is de westernvariant altijd hetzelfde gebleven.

Weliswaar zijn de beugels die ik heb ook veiligeidsbeugels, maar vaak wordt daar toch met een raar oog naar gekeken en zullen ze niet snel gebruikt worden.

Nu dus eindelijk een beugel op de markt die er 'normaal' uitziet en toch veilig in gebruik is.

Zo lijken ze net 'gewoon' :

Afbeelding

Maar zo zie je duidelijk het verschil.

Afbeelding

Zouden jullie ze om veiligheidsredenen aan schaffen ??

Sassy77

Re: Veiligheids western beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:33

Als ze een beter design en anti-slip erin
zouden maken wel.
Er zijn toch ook gewone westernbeugels
helemaal dicht die aparte vorm hebben
zodat je voet er niet zo snel door heen
schiet ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:36

Ik heb ook veiligheisbeugels maar die zijn wel helemaal dicht, die klapt open op het moment dat er druk op wordt gezet.
Die western veiligheidsbeugels lijken me onhandig, als m´n paard zou stijgere of bokken en je voet gaat een stukje los van de beugel, heb je alleen maar meer kans dat je valt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 15:02

Ten eerste vind ik ze afgrijselijk lelijk, en ten tweede denk ik niet dat deze veiliger zijn. Dit soort beugels brengen weer andere gevaren met zich mee zoals Kathinka ook al aandraagt.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 16:24

Volgens mij blijf je veel makkelijker hangen achter hekken enzo. En als je van je paard dondert, of je verliest een beugel, en je fender zwenkt opzij langs een hek.... Au!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 17:44

@kathinka: rijd jij ook western ?? Welke veiligheidsbeugels heb jij dan ??

@bubbels: natuurlijk kun je elke andere onveilige situatie opnoemen die dóór deze beugels kunnen ontstaan, maar bij gesloten beugels kun je ook in een dikke tak blijven haken Knipoog

@Sassy77: wat is er mis met het design, ze lijken precies op de normale metalen beugels. En een antislipprofiel zit nooit standaard in een normale beugel. Al kun je die natuurlijk altijd los kopen en in elke beugel vastmaken.
In hoeverre die gedraaide beugels/beugels met een slag erin 'veiliger' zijn durf ik niet te zeggen. Ik denk dat er te weinig over bekend is.

Wat mij gewoon bevreemd is dat er bij de 'engelse' uitrusting heel bewust gebouwd wordt aan veiligheid, men is behoorlijk innovatief bezig.
Terwijl dat bij western juist NIET zo lijkt te zijn.
Niet alleen is er weinig nieuws op dat gebied, ook de westernrijders lijkt het niet te interesseren.

Ik vraag me af hoe dat komt:
-(overmatig) vertrouwen in de eigen rijkunst (ik val er nooit af)
-(misplaatst) vertrouwen in de coolness van het paard (mijn paard zet nooit een stap verkeerd)
-de bewustwording is er gewoon niet (bestaat dat dan ook??)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 17:50

Sugarmiss schreef:
@kathinka: rijd jij ook western ?? Welke veiligheidsbeugels heb jij dan ??

Ik spring voornamelijk (geen western dus Vingers aflikken ) Ik weet niet hoe ik uit kan leggen hoe mijn beugels precies werken. Ik kan ook geen plaatje op google vinden. Het lijkt op een gewone beugel alleen een spleetje aan de bovenkant waar die open kan gaan als er druk op komt.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 18:20

Wat ik niet goed vind aan het design is dat
ik de beugels te smal vind en de vorm lijkt me niet
fijn. Het stuk open aan de zijkant vind ik ook ongemakkelijk
ik denk dat je de beugel zo sneller kwijt raakt.
En zoals ik al zei vind ik anti slip in de beugels
fijn (die er standaard in zit anders gaat ie draaien)
Als er hele goede veiligheidsbeugels op de markt
zouden zijn dan zou ik ze kopen.
Ik rijd nu met deze;
http://www.thetackstop.com/slantedstirrups.htm
En die heb ik gekocht omdat ik ze veiliger vind
als mijn gewone beugels en voor extra grip Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 18:58

Over de smaak van het design valt niet te twisten natuurlijk Lachen
Ze zijn idd niet al te breed, maar de meeste beugels zijn óf deze maat óf net een fraktie breder. 2 tot 2,5" is standaard. 3" is al iets breder en 4" zijn de brede bekend van de E-Z rides o.a.

En antislip is écht niet standaard in westernbeugels hoor, meestal zit er niet meer dan een bekleding van leer.

Door het opstaande randje zou je net zoveel 'steun' moeten hebben als aan een standaard beugel. Want ook daar raakt de zijkant van je voet slechts de eerste centimeter. Als je je voet optilt is het natuurlijk een ander verhaal.

Jouw beugels lijken wat 'scheef' zodat je voet wat meer in zijn natuurlijke vorm staat, zoals dat ook al bij engelse beugels is, c.q. die beugels waar die rubberen blokjes in zitten.
Of er ook echt een slag in zit kun je op deze foto niet goed zien.

@kathinka: Ik doel dus echt alleen op westernbeugels, dat er engelse beugels zijn met ingebouwde veiligheidssystemen is mij bekend Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:34

SM, de beugels zoals jij die hebt, daar zou ik er wel graag een van willen aanschaffen. Of zien dat die terug in de productie komen oid...

Persoonlijk spreken de beugels uit beginbericht niet echt aan. Dit vanwege de kromme onderkant, daar kan ik niet mee rijden.

Voor mijn Wintec heb ik zelf jaren het Quick-Out-systeem gehad, met dat de zijkant kan openklikken als daar gewicht op komt. Ik ben 1 keer van mijn paard afgevallen met zadel op, en ze waren keurig opengeklikt. Zo'n systeem zou ik ook wel bij western willen zien...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 20:58

Maya schreef:
SM, de beugels zoals jij die hebt, daar zou ik er wel graag een van willen aanschaffen. Of zien dat die terug in de productie komen oid...

Daar Pb ik je over Lachen

Maya schreef:
Persoonlijk spreken de beugels uit beginbericht niet echt aan. Dit vanwege de kromme onderkant, daar kan ik niet mee rijden.
Bedoel je het gedeelte waar je voet op rust ?? Dat is toch redelijk vlak lijkt mij, of heb jij juist liever die rondere waar cuttingruiters veel mee rijden ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:03

Ik zie een buiging, ik moet echt een rechte brede onderkant hebben met een rechtere hoek naar de zijkanten zeg maar. Hoe licht de kromming ook is, ik krijg er last van.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 21:47

ik rijdt eigenlijk alijd met vreselijk lelijke maar oh zo fijne EZ rides dus nee ik zal deze niet aanschaffen Haha!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 06:03

Ik ben toch nog toe geen enkele beugel tegengekomen waarvan ik dacht dat ik hem onmiddelijk aan zou schaffen.
Ik zou graag een veiligheidsbeugel hebben waarin je voet niet kan blijven hagen, die niet zelf overal aan vast kan blijven haken (takken e.d.) en waar een veringsysteem in zit zoals de engelse GPG beugels (vanwege pijnlijke knieen).
Ook in de engelse ruitertak is er volgens mij niet zo'n combinatie.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:08

Op zich heb ik ook wel interesse ben al lang op zoek naar iets "veiligs" .Ik had bijna die breek beugels besteld maar vond de verzendkosten samen met aanschafkosten toch wat te hoog.

Maar hoe veilig zijn deze beugels als je er doorschiet met je oet tijdens een val kom je er dan wel uit?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:05

Nou, ik moet zeggen dat ik ze er leuk en veilig uit vind zien, ja, ik zou ze kopen! Zeker met het inrijden van jonge paarden is het een must om aan de veiligheid te denken.

Ik heb de beugels met de dichte neus al gehad en buiten dat ze lelijk zijn kon ik er niet mee rijden, ik weet niet waarom, maar ze zaten niet lekker.Dat terwijl ik mijn voet juist nooit verder dan de "bal" in de beugel heb Verward . Ik heb ze dan ook weer doorverkocht.

SM, ik ben wel benieuwd naar die van jouw, heb je daar een foto van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:23

ieks schreef:
Maar hoe veilig zijn deze beugels als je er doorschiet met je voet tijdens een val kom je er dan wel uit?
Omdat ze open zijn kun je er dus met een voet niet in blijven haken.

@Jeddah: ik zal eens zoeken of er nog een foto van kan vinden (de zoekfunktie doet het niet zo lekker en op internet zijn ze niet meer te vinden nl).

@Margee: die beugels die zijn er wel hoor. Er bestaan wel degelijk engelse beugels met een veersysteem. Ook de EZ-rides veren enigszins, maar zijn dus alleen 'veilig' als je ze met een kooikonstructie gebruikt.
Mijn Side-S-steps hebben zowel vering als veiligheid, al zijn er ook situaties bekend dat als men een beugels kwijt was hij moeilijk weer snel 'aan' te doen was.
Maar elk voordeel heb ze nadeel Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 10:16

jeddah schreef:
SM, ik ben wel benieuwd naar die van jouw, heb je daar een foto van?

Ik kwam toevallig in een oud opic deze foto tegen.

Afbeelding

Ik moet er wel bijvermelden dat de beugels hier verkeerd om aan de fender hangt. Dit is de rechterfender en de linkerbeugel hangt eraan Bloos . De knop hoort dus aan de andere kant te zitten zodat het op je voet rust (niet klemt !! ) ipv op je teen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:31

Okee, volgens mij heb ik die inderdaad weleens eerder gezien.
Die zijn minder mooi Bloos , maar ja, veiligheid is niet altijd even mooi natuurlijk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 13:46

Afbeelding

Deze kwam ik tegen op ebay, barrelracebeugels MET antislip!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 15:54

Ik zeg niet dat ze er niet zijn met antislip, maar dat de meesten ZONDER zijn Lachen . Overigens zijn deze voetpads ook los te koop.
Ik vind die bout niet mooi, dan zie ik liever die uit een stuk gegoten zijn.

Verder is dit niet bepaald een veiligheidsmodel Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 18:37

Vind ze ook niet mooi, maar ik kwam ze tegen en dacht ik laat ze hier eens zien.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 19:07

Ik bedoelde niet dat de meeste beugels standaard met anti slip zijn, maar
dat ik de beugels waar standaard anti slip in zit fijner vind als de anti slip voetpads die je in de beugel kunt bevestigen, want die blijven niet zo goed zitten ! De beugels die crazycactus laat zien heb je ook in een speciaal model; zit een soort kronkel aan de zijkant waardoor je minder kans hebt om door de beugel heen te schieten, of het echt helpt weet ik niet maar het lijkt me wel veiliger.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:12

ALS je er wel doorschiet, schiet je zo te zien ook nooit meer terug.
Ik heb het eens met een engelse ruiter gezien die een heel klein stukje werd meegesleept op de weg, .... biefstukplekken op haar rug......
Mijn kind heeft trouwens die hele simpele beugels met elastiek opzij.... die bevallen ons prima.

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:25

Dat is juist het probleem en wat zo gevaarlijk is;
bij de meeste westernbeugels schiet je niet meer terug !
Die beugels met elastiek opzij zijn dat ook westernbeugels?