[WN] toverballen! a.k.a. kleurengeneticapraktijkexamenvraagstuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackSaamis

toverballen! a.k.a. kleurengeneticapraktijkexamenvraagstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 23:20

De vader: Buckskin uit Bay vader en Palomino moeder:
Afbeelding

Moeder 1 : Black Overo uit Bay Overo vader en Black Tovero moeder:
Afbeelding
veulen vlak na geboorte:
Afbeelding
veulen iets ouder:
Afbeelding

Moeder 2 : Black Solid uit Black Overo vader en Brown Solid moeder
Afbeelding
veulen vlak na geboorte:
Afbeelding
veulen iets ouder:
Afbeelding

Moeder 3 : Gray uit Gray vader en chestnut moeder
Afbeelding
veulen vlak na geboorte:
Afbeelding
veulen iets ouder:
Afbeelding

Gegeven:
Vader heeft 2 bruine ogen.
Alle moeders hebben bruine ogen.
Veulen (merrie) van moeder 1 heeft 2 blauwe ogen.
Veulen (hengst) van moeder 2 heeft 1 blauw en 1 bruin oog.
Veulen (hengst) van moeder 3 heeft 2 bruine ogen.

Gevraagd: hoe zien deze drie verschillende veulentjes er over een jaar uit en wat voor kleur ogen hebben ze ??? Ziek Ziek Ziek

Willen jullie meer info, vraag maar raak!

Francis

Re: toverballen! a.k.a. kleurengeneticapraktijkexamenvraagst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:29

Ogen blijven zo als ze zijn, veulen 1 is moeilijk te zien op de ze foto's maar lijkt me een buckskin tovero, veulen twee is een palomino overo en veulen drie wordt een gray

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 04:50

Helemaal raar is dit niet.

Eerste Buckskin (blijf ik bij Knipoog )
Tweede ook Buckskin.
Derde of Black of Grey.

De Laatste merrie, de Grey, wat een aantrekkelijk hoofd heeft ze OK dan!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 06:51

@francis: veulen 2 is geen palomino hoor, Flake heeft zwarte manen, staart en zijn oortjes hebben een zwarte rand. (of heb je ze door elkaar gehaald).
Veulen 1 is volgens mij ook een buck, maar ja met dat vele wit is het slecht zichtbaar.
Veulen 3 kan inderdaad 2 kanten op, want ze kan een gray worden, maar ook zo blijven. Dat zie je over een jaar of 2 wel. Daar is nu nog niet veel over te zeggen, maar het kan ineens heel hard gaan.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:33

Ik ga met Ods mee, hoewel het bij veulen 1 wat moeilijk te zien is wat voor kleur staart en manen het heeft. Ik denk donker, dan is het een buckskin.
Veulen 2 (Flake) is een buckskin (overo!!), zeker weten.
En veulen 3 is idd afwachten. Blijft het zwart, of wordt het 'n schimmel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:35

De veulens met blauwe ogen hebben die omdat ze bont zijn. Veulen 3 is gegarandeerd een grey en heeft als solid zijnde natuurlijk ook "gewone" ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:14

Even een correctie: moeder 2, [naam] komt uit een black solid moeder, niet een brown solid. En [naam], veulen 2, is een buckskin overo met een blauw en een bruin, gedeeltelijk blauw, oog. (Francis...je hebt hem gezien!!! Knipoog )

veulen 3 is een grey, krijgt al wat witte haartjes rond zijn ogen.

Veulen 1 is lastig...ik vind haar in real life te donker voor buckskin, en omdat mams ook deze kleur had bij de geboorte... ik denk toch aan zwart of bay.... en ze heeft 2 (ijs)blauwe ogen! Mams zelf is zwart, maar niet pikzwart, t gaat meer naar heel donker grijs/zwart vind ik (ik heb haar ook in t echt zien, vandaar, van de foto is het moeilijk).
Laatst bijgewerkt door Jessica op 12-05-05 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:16

qua kleuren klopt t trouwens wel... alle merries hebben zwart als (onder)kleur en zwart x buckskin geeft kans op black, smokey black, bay, buckskin en wellicht op palomino en sorrel, toch Jeddah?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:21

Ja, het klopt ook helemaal...ik snap ook eigenlijk de vraag niet... Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:24

Ok, Flake z'n manen en staart zijn hier niet goed te zien, die veulenfoto zou inderdedaad buckskin zeggen, daarom twijfelde ik wel, maar dan had ik toch meer donker op z'n benen verwacht. Vandaar dat ik palomino zei. Als z'n manen en straart nog steeds donker zijn zal het inderdaad buckskin zijn... (Skippy, Bloos ik weet het... schaam me ook diep dat ik het niet meer voor de geest kon halen!)
Die laatste wordt volgens mij zeker weten gray, gezien het grijs dat'ie op de eerste foto al op z'n neus heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:32

Ja veulen 3 wordt echt gray...hij heeft al witte haren rond zijn ogen!

Hier even een foto van mijn ventje waarop je zn manen en staart zien Lovers

Afbeelding

Hij krijgt op zn benen al zwarte haren op plekes waar hij wondjes had en op zn billetjes is ie al aan het verharen, daar komt nu koperkleurig haar tevoorschijn, dit zal ook zn uiteindelijke kleur worden. Kortom een echte buckskin!

Veulen 1 is veel donkerder dan [naam], vandaar dat ik twijfel, en de eigenaresse zei ook dat de merrie er als veulen ook ongeveer zo uitzag. Ik denk dus echt bay of zwart... Bovendien is het toch ook zo dat veulens nog iets donkerder worden (behalve cremello en perlino)!? De kleur die ze hebben als ze nat zijn, wordt toch vaak uiteindelijk de kleur die ze gaan krijgen!?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:43

Ja kijk, da's een duidelijke foto en inderdaad worden z'n benen nu ook donker. MOOIE foto trouwens, zo in de paardebloemen!! (heeft'ie er nou ook een in z'n bekkie? Lachen )
Vaak worden ze een tint donkerder ja en dat lijkt dan inderdaad vaak op de kleur die ze hebben als ze net geboren zijn en nog nat zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:47

Ja hij heeft er 1 in zn mond! Wat n schatje he!? Foto is trouwens wederom met dank aan Gioiello!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 12:02

Veulenbenen die licht zijn (niet wit) worden altijd donkerder. Dus dit veulen kan heel goed een donkere buckskin worden.

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 12:17

Jeddah, we vonden het gewoon ook leuk om ze alle drie naast elkaar op het bokt te zetten en dachten meteen de experts er op los te laten.
Het eerste veulen heeft een donkere staart in het midden en aan de zijkanten lichtkleurig. Haar benen hebben ook heel veel vlekken die je nu haast nog niet ziet. Ze zijn heel heel erg licht cremekleurig.

Ik heb wel eens ergens gelezen dat veulentjes net toverballen zijn.
We gaan het dus maar gewoon afwachten wat het uiteindelijke resultaat wordt.

Ze zijn in ieder geval alle drie erg leuk geworden. Maar ja dat vinden denk ik alle veuleneigenaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:17

Denk idd dat iedereen helemaal verliefd is op zn eigen veulen...al zijn er ook mensen die erg verliefd worden ot veulen van een ander, toch...!?

@ Blacksaamis: hoe zag Fandango er uit qua kleur als veulen? Je vertelde mij dat ze er hetzelfde uitzag als jullie ukkepuk Tango. Ben erg benieuwd of ze buckskin, bay (denk ik) of black wordt (zou ook kunnen, toch!?)

BlackSaamis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-05 13:44

Ik heb thuis de veulenfoto van mama Fandango nog eens bekeken.
Zij was toch iets anders bruin. Als je de foto ziet snap je niet dat ze haar als black overo hebben geregistreerd. Je zou eerder denken aan sorrel? Ze is uiteindelijk wel black geworden.

Tango is iets lichter.
Ik ben al heel blij dat ze lekker gezond en met vlekken ter wereld is gekomen.

Iemand bij ons op stal (je kent haar wel skippy) denkt dat ze ons nog gaat verbazen wat kleur betreft.

Zelf ga ik er van uit dat ze gewoon zwart wordt en dan is ze echt een kopie van haar mama.
Lijkt me ook erg grappig om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:53

Ben nu wel benieuwd wie dat dan zei! Maar wat betreft de oogkleur kun je zeker zijn dat ze gewoon twee blauwe ogen heeft! Dat is alvast zeker.

Vaak krijgen de veulens de kleur die ze hadden toen ze nat waren, toch Francis? In dat geval zou ze dus zwart of bay kunnen worden...

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 22:03

ok ok ikke ga ook een poging wagen, denk het te weten:
1e veulen: buckskin ogen worden beide bruin. In dit geval net als bij mensenbaby's verkleuren op latere leeftijd. Maar de blauwe ogen verraden wel de buckskin kleur alhoewel hij al vrij donker getint is. Of komen de blauwe ogen door het wit op het hoofd?? dat kan natuurlijk ook weer ...zucht.
2e buckskin ogen blijven, dus 1 oog blauw en 1 oog bruin. Wit erg dicht bij ene oog.
3e black met bruine ogen. Een close up van de ogen zou duidelijkheid moeten geven....1 enkel wit haartje op de oogleden zou betekenen dat het een gray wordt.....

Een pony uit onze famillie heeft vele valkjes en palomino's gegeven. Soms was het verschil heel moeilijk te zien. Ook eens een palomino (geen bonte) met blauwe ogen, welke nadien bruin werden. Deze pony was trouwens uiterlijk een bruine en werd altijd gedekt door een zwartschimmel!
Dezelfde hengst dekte elk jaar ook twee andere bruine, hieruit kwamen nooit valken of palomino's. De pony moet dus genetisch een valk geweest zijn.

Blijft interessant kleurgenetica!