[WN] Westernzadel..Niet echt iets voor mij!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Westernzadel..Niet echt iets voor mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:17

Ik,het kleine meisje met een springzadeltje kan maar niet overweg met een westernzadel Haha! Jezus,die dingen zitten voor geen meter! Koe
Hoe zijn jullie,westernbokkers,er ooit aan gewend? Haha!
Pumba wil nog wel eens wegdraven terwijl we gewoon moeten stappen,dus doorblijven zitten moet je dan..Daar gaan je bovenbenen pijn van doen!En bij het galloperen of afstappen gaan mijn trui en jas over die knop zitten Clown
Dat word sparen voor weer een doodgewoon zadel Tong uitsteken

DubbelFun

Re: Westernzadel..Niet echt iets voor mij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:43

Tja je zult gewoon niet het juiste zadel voor jou hebben Lachen
Die van mij zit als een huis, allebei overigens Knipoog

En ondanks dat de knop idd weleens in de weg kan zitten, is hij ook heel handig als je je ineens snel vast moet pakken vanwege een zwijn oid wat uit de struiken komt Clown

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:49

T'is een kwestie van wennen, ennuh je mag lichtrijden hoor.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:51

@CC: Je klinkt als een schoenverkoper die probeert iemand te nauwe schoenen te verkopen Pling. De smoes dat ze nog uit moeten lopen Cool

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:54

Hahaha, nou ik weet nog goed hoe ik 13 jaar geleden aan het stuntelen was. Tja het is natuurlijk niet voor iedereen weg gelegt (het westernrijden) maar om na 1 keer al gelijk te zeggen dat het niets voor je is vind ik wel heel kort door de bocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:56

Ik heb al op heel wat westernzadels gezeten en ik voel meteen of het wat is voor mij of niet.
En dat hoeft niets met prijs of kwaliteit te maken te hebben, maar gewoon met een voor mij juiste zitting vorm.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 21:59

Ik heb het niet over de kwaliteit van het zadel oid. Meer over het feit dat het toch wel anders zit dan een dressuurzadel. Maar idd je merkt het gelijk of het een goed zadel is of niet. Heb ook al in heeel veel zadels gezeten, maar ik heb toch echt wel voorkeur (meestal wel dure voorkeur).

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 23:36

Als je inderdaad niet groot bent, zou het goed kunnen zijn dat het zadel gewoon veel te groot voor je is. De seat wordt dan veel te breed en dan zit je inderdaad niet lekker.
Misschien moet je eens op zoek naar een 15" of zelfs een 13" of 14" zadel (dat is dus de maat van de seat). Kans is groot dat je dan beter zit.
Op zich moeten veel mensen wel even aan een westernzadel wennen (hoewel ik me direct heerlijk thuis voelde in een westernzadel) maar je moet er wel gewoon lekker op kunnen zitten zonder pijn te hebben.
Met je jas blijven hangen gebeurt inderdaad bijna iedere westernruiter wel eens, maar over het algemeen leer je daar vanzelf wel rekening mee houden. Ook hier kan de grootte van het zadel trouwens van invloed zijn... lagere knop kan helpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:43

Op een westernzadel moet je leren zitten, en of je die zit kunt vinden ligt aan het zadel zelf. Dus meer op je kontzakken, meer relaxed.

Ook ik blijf nog regelmatig aan mijn zadelknop hangen, als ik een wat royaal vallende trui of jas heb...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:46

IndianRose schreef:
dus doorblijven zitten moet je dan..Daar gaan je bovenbenen pijn van doen!

*** Knijp je niet stiekum met je benen dan?

En bij het galloperen of afstappen gaan mijn trui en jas over die knop zitten Clown

*** Kwestie van geschiktere kleren aandoen danwel knop afzagen Haha!

Dat word sparen voor weer een doodgewoon zadel Tong uitsteken

*** Zadel? Heet zo'n lapje leer zonder knop ook zadel dan? Haha! Schijnheilig Knipoog

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 07:47

Geen problemen mee, ik vind engelse zadels nu waardeloos zitten, en als ik een keer een sprongetje wil maken leen ik de barefoot van een stalgenoot.
Ik kan trouwens gewoon lichtrijden, geen probleem mee

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 08:33

Het hangt denk ik in grote mate van het zadel af wat je gekocht hebt. Is het kwalitatief een beetje op orde of is het zo'n 'kartonnen mexicaans geval'? Ik heb tenminste met een van die goedkopere dingen de ervaring dat mijn knieen direct open lagen van de gespen die op een nogal ongunstige plek lagen, de zitting knoerend hard en een paar weken later zag ik ook nog heel de stijgbeugel afbreken (gelukkig niet met mij erop Haha! ). Niet best dus!

Maar als je een fatsoenlijk goedpassend zadel koopt voor zowel jezelf als het paard, kun je niet lekkerder zitten! Let wel, het gaat wat de maat betreft ook om jou, niet alleen om het paard (natuurlijk wel het belangrijkste), je hebt verschillende zit-maten. Dus misschien is het wel niet jou maat zadel!Verder inderdaad goed passende kleding zou het knop-probleem op moeten lossen.

Tot slot is het een kwestie van leren zitten in het zadel.

Ik zou nooit meer terug willen naar een dressuurzadel, ik vind ze voor geen meter zitten. Maar dat is mijn mening Knipoog

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:22

Wees gerust, bij mij duurde het minstens een half jaar voordat ik aan die dingen gewend was Lachen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 09:33

Misschien toch nog slim om en paar goede modellen te proberen alvorens je je oordeel definitief maakt Knipoog
Ik stapte laatst op een Engels zadel en vroeg mij meteen af hoe ik daar on godsnaam jaren op heb kunnen rijden Haha!
Wat een drama; kramp in mijn kuiten, knieen en vond het doodeng! Je paard hoeft zijn hoofd maar naarvoren te doen en HOPLA daar lig je......nee, ik vind een westernzadel echt zaaaaaliggg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:21

Ik vind het juist 100 miljoen keer beter zitten! Op mijn vz-pony rijd ik met vzh-zadel en doordeweeks westernlessen die westernzadels zijn veel beter! Haha! Ook voor mijn rug... Tong uitsteken

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 13:50

Mijn aller eerste ervaring met een western zadel was het gevoel dat ik het nog tussen mijn benen had toen ik al was afgestapt Haha! Haha! Knipoog
Maar dat is nu dik 14 jaar geleden!

Mij krijg je met geen stuk hout meer op zo'n "dressuur/spring postzegel".
Net als Vera vind ik het dood eng. Dat mensen daar op durven te gaan zitten en mee rondrijden BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR Cool
Het is zo smal allemaal en je zit zo wat op de nek van een paard, ik mis het contact van mijn benen aan het paard, ik zit voor mijn gevoel zo enorm ver van het paard vandaan, nee dat is echt niks meer voor mij.

IndianRose, het is echt een kwestie van even door bijten, je moet leren zitten op een western zadel. Je wordt niet meer gesteund door kniekussens en zo, waardoor je naar voren dreigt te gaan hangen omdat je met die knieen klemt. Vandaar de pijn. Kan er niet iemand je helpen met een paar zit lessen? Want geen goed zit wordt op een western zadel direct afgestraft Knipoog

Ik kan je vertellen dat als je eenmaal gewend bent je nooit en te nimmer meer plaats neemt op zo'n enge postzegel die ze "normaal zadel" noemen Haha! Haha! Haha! Haha! Cool

Even een voorbeeldje van hoe snel je went, een stal genootje van mij ging met haar Tinker western rijden, het was reuze wennen voor haar maar na een maandje of zo lukte toch vrij aardig.
Kort daar na ging de Tinker in protest en rare bokkesprongen maken. Omdat dat stalgenootje nog in haar hoofd had dat een dressuur zadel beter zou zitten heeft ze dat er op gelegt om zich "zeker" te gaan voelen.
Nou het ongekeerde gebeurde. Ze stapte op haar "vertrouwde zadel" en wist niet hoe snel ze daar weer van af moest komen, omdat dat nog 100 keer enger was dan het inmiddels dus toch vertrouwd geraakte western zadel!

loeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 14:12

Nou ik wil ook niet anders meer hur Haha!
Die van mij zit als een stoel!!nop geen dressuur meer Knipoog

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 20:56

zo is dat ,loeskim!!

eens op een western zadel en je wilt niet anders meer.

ik heb een tijdje uit nood op een wintec 2000 gereden maar echt het zit voor geen meter!!!

het westernzadel wat ik nu heb ,wat te koop staat!,zit stukken beter dan een engels zadel.

het ligt inderdaad aan het model,je moet er gelijk als een luie stoel in zitten anders voor een ander gaan kijken.

ik heb ook wel eens op een western zadel gezeten die echt niet lekker zat,nou zo 1 moet je dus niet kopen,daar wen je echt nooit aan.

maar voor mij nooit meer een engels zadel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 10:54

Spam gesplit.

j_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 21:04

wie koopt er nu een zadel dat niet lekker zit???

Je probeert hem toch eerst, het is net zoiets als "liefde op het eerste gezicht" Het zadel past je of niet......

Ik heb ook een heerlijke luie stoel, daar kan ik dagen lang in doorbrengen op mijn paardje.

Voor info over dit super comfortabele merk effe mailen....!!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:27

Vera wat zeg je nou??? Als het paard 1 keer zijn hoofd naar voren doet lig je eraf?? Waar is je zelfstandige zit? Haha!

Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer ik nu op een westernzadel ga zitten ik het ook niks meer vind terwijl ik er toch echt vele jaren in versleten heb.

Ik rij nu sinds 6 1/2 jaar springen en dressuur en ik vind juist dat je met een "engels" zadel veel meer contact hebt met het paard. Je voelt elke spier en beweging in de rug. Je bent veel meer 1 met het paard. Dat vind ik het grote gemis met een westernzadel. Daar heb ik het gevoel dat je er meer boven op zit als je begrijpt wat ik bedoel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:31

Dit ligt aan je zadel. Ik heb een close contact zadel, en daar voel ik precies waar het paard zijn benen neerzet. Ik merk wel op andere zadels dat dat idd minder is.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:41

ik heb ook western gereden.... ik vond het toen echt heerlijk... nu rijd ik renpaarden.... (lees klein renzadeltje met amper boom... ) echt totaal verschillend.... ik vind een renzadel nu erg lekker zitten... terwijl ik in het begin zoiets had van het zadel is te klein voor mijn kont Knipoog ook had ik in het begin gigantische pijn in mijn bovenbenen.... nu totaal niet meer...ik denk dat je met ieder zadel moet wennen.... als jij pijn in je bovenbenen krijgt als je paard draaft terwijl die moet stappen lijkt het mij dat je te verkrampt zit.... als je te verkrampt zit krijg je veel sneller pijn in de beenspieren....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:47

Ik rij inmiddels een jaartje of 6 western, maar vond vanaf het begin de zadels geweldig zitten. Nouja de zadels die mij passen dan he Knipoog Ik zat laatst op een zadel waarvan ik ook vreselijk pijn in m'n bovenbenen kreeg, maar die was simpelweg te breed voor me.. had verder niets met verkeerde houding ofzo te maken in dit geval (al kan dat natuurlijk daardoor komen).

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 16:13

Ik kon nou nooit goed met een "gewoon" zadel overweg Clown
En juist wel met een westernzadel..