[WN] Bob Marshall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJQuarter

Bob Marshall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-05 15:27

Hoi!

Omdat de zoekfunctie het niet doet deze vraag...

Kan je elke pad gebruiken onder een BM boomloos zadel? En weet iemand eventueel of Alida v/d h Hof ook de speciale BM pads verkoopt?

Groetjes Debbie

DubbelFun

Re: Bob Marshall

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 17:31

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om speciale pads met ruggegraadvrijheid te gebruiken, al hoeven dat echt geen Skito's te zijn. Big Horn en Reinsman hebben ook hele goeie voor de helft van wat een Skito kost en ook de Cush-N-Air is geschikt.

Alida staat onder de WWW als lesgever inkl. telefoonnummer.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 10:11

lamicel non slip pad met ruggegraad vrijheid!! super ding!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-05 11:57

Ik heb ook veel plezier van mijn merkloze Equitanaatje van Euro 45 !!
Teruggesneden schoft, ruggegraatvrijheid, gecontourd model, losse inlages dus pad is makkelijk wasbaar.
Perfect OK dan!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 08:31

Bedankt voor de antwoorden!

Ruggegraatvrij is het nooit helemaal toch? Anders valt de pad uit elkaar maar heb je dan niet dat de punten waar de pad de graat raakt dat daar meer druk op staat dan wanneer hij helemaal over de ruggegraat loopt?

Ik hoop dat jullie het snappen, ik weet me niet goed uit te drukken in deze... Clown

Groetjes Debbie

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 08:46

DJQuarter schreef:
Ruggegraatvrij is het nooit helemaal toch? Anders valt de pad uit elkaar maar heb je dan niet dat de punten
waar
de pad de graat raakt dat daar meer druk op staat dan wanneer hij helemaal over de ruggegraat loopt?

Ik snap wat je bedoelt en ik heb hetzelfde gevoel daarover. Het moet al een behoorlijk dikke pad zijn wil zo'n geulachtig idee helpen, voor mijn gevoel. Lijkt mij dat de pad normaal gesproken dusdanig geplet wordt dat het juist meer belastend is voor de rug ... misschien hersenspinsel hoor Bloos .

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:07

Ja precies, op de ruggegraatvrije plekken zal het zadel de ruggegraat denk ik niet raken. Maar de punten die dus wel in contact zijn met de ruggegraat staat daar dan niet extra druk op die de niet-rakende-punten niet kunnen opvangen...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 09:14

Het punt is juist dat de komplete ruggegraat niet geraakt wordt door het pad c.q. het zadel.
Ik merk dit goed doordat nu het warmer wordt en het paard dus aardig zweet (wintervacht is er nog niet helemaal af), de plek waar je zit (kont/bovenbenen) en schouders wel nat zijn maar de ruggegraat over de hele lengte dus volledig droog blijft.

Als de pad de ruggegraat wel zou raken maar doordat de naastliggende delen van de pad dikker zijn er dus minder druk op komt dan zou je dit aan de haren moeten kunnen zien: schuren, omhoog staan oid. Dat is dus niet het geval.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-05 09:57

heb je misschien een foto van zo'n pad SM? We bedoelen volgens mij allebei wat anders...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-05 10:38

Hier de foto's:

Gelpad die ik bij Sugar gebruik

Swayback pad voor Missy. Het middenstuk is hier iets dikker en loopt naar de zijkanten dunner af. Hierdoor wordt haar holle rug iets opgevuld zodat het zadel minder zal 'knikken'.

Hier een eigen maaksel, waar buiten een laag memory-foam nog 1 cm vilt in zit.
Deze pad voldoet ook prima en is prijstechnisch natuurlijk érg interessant Lachen

De pad is dus alleen 'gevuld' waar hij op de rug ligt. Op de plaats van de ruggegraat is het slechts een dunne band die de paddelen bij elkaar houdt.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 11:57

Oh okee nu snap ik het, ik dacht aan die pads die die gaten erin hebben... Okee dus zo'n ruggegraatvrije pad verdeeld de druk dus goed genoeg?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 12:05

Ik weet niet of je dat zo mag zeggen.
Een stevige pad zal ongetwijfeld de druk enigszins verdelen, maar dat is niet de basisbedoeling van een pad.
Bij boomloos zou het zeker een voordeel zijn als een pad de druk zou verdelen, want daar is immers meer druk op de zit/bovenbenen plek.

Een pad moet schokopvangend zijn, zweetopnemend of zweetafvoerend (afhankelijk van materiaalsoort), maar een goede drukverdeling geschied door de boom in een zadel.

Bij een boomlooszadel heb je dus geen 'gootje' waar de ruggegraat netjes tussenvalt, dus moet de pad dit opvangen.
Natuurlijk kunnen dit soort pads ook heel goed onder een zadel met boom gebruikt worden.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-05 22:26

Sugarmiss schreef:
Bij een boomlooszadel heb je dus geen 'gootje' waar de ruggegraat netjes tussenvalt, dus moet de pad dit opvangen.
Natuurlijk kunnen dit soort pads ook heel goed onder een zadel met boom gebruikt worden.

Precies, daar ben ik naar op zoek. Een pad die het meest geschikt is voor een boomloos zadel, die dus de ruggegraat het meest vrijhoud.

Groetjes Deb