[WN] "losse teugel"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

"losse teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-05 22:17

Ik wordt daar soms een beetje moe van. Western is rijden met een lange teugel....

Nou, dan doe ik kennelijk iets verkeerd.
En dat krijg je ook te horen: Je hebt er een western zadel op, maar je hebt contact met de mond, dus je rijdt geen western.
Dat gaat toch gewoon nergens over?
natuurlijk is je doel dat je verzameld met een boog in de teugels kan rijden, maar dat zal je zelf (en je paard) wel moeten leren.

Het is niet in 1x teugels losgooien en ik heb een lekker nageeflijk paard onder me lopen....

Cassidy

Re: "losse teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 22:56

Helaas zien heel veel buitenstaanders alleen dat losse teugeltje op wedstrijden, maar niet de weg daar naartoe. En dan is het al snel: western is rondhobbelen aan een lange teugel, en het liefst met shanks. VOORAL niet aan de teugels zitten.

Ik denk dat we nog een hele lange weg te gaan hebben voordat dat er uit is...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 06:46

Ik ken dit, op een manege waar wij wel eens reden dachten ze dat ook. De "instructrice" daar stapte op een pony waar ik net 3 kwartier mee bezig was geweest om er een beetje rust in te rijden, gooit de teugels los en gaat als een idioot door de bak crossen!!!!!Arghhhhh daar gaat mijn werk, totaal geen stuur erop en maar gaan......
En dat noemde zich instructrice (geen gediplomeerde hoor).

amerigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 10:54

Sterker nog, van mijn trainer heb ik gehoord, dat ik bij mijn paard juist enige teugeldruk zal moeten blijven geven!!!!

Dit vanwege zijn wat langere rug en zwakkere lendenen. Hij is simpelweg (nog?) niet sterk genoeg om zelfstandig verzameling vast te houden. Hierbij moet ik enigszins blijven drijven, dus eigenlijk heel dressuurmatig.

Naar mijn mening zijn er veel meer overeenkomsten dan menigeen denkt Knipoog

wgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:30

Er zijn inderdaad veel overeenkomsten tussen western en dressuur. En je kan inderdaad niet zo maar de teugels "los"gooien. Het paard moet eerst leren om verzameld te lopen, en dan moet hij leren om verzameld te blijven aan die lange teugel. En dat kost dus veel training Cool

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 12:42

Ja, daar ben ik het ook mee eens. Ik werk bij Ed Gosen op stal en als ik hem met Make It To The Stars bezig zie dan weet ik dat daar jaren training aan vooraf zijn gegaan. Hij rijd Make It dus met een losse teugel en kan er dan alles mee doen. Hij heeft eigenlijk niet eens zadel en hoofdstel nodig. Maar ik rijd op een jonge Paint die alles nog moet leren (en ik al helemaal!) dus die rijd ik met twee handen en nog op de teugel. Maar wij werken naar dat 'losse teugel' toe...maar dat duurt natuurlijk lang.

Mensen denken gewoon niet goed na...ze zien wat ze zien en weten niet wat daar aan vooraf is gegaan...en dan bedoel buiten western ook de dressuur...