[WN] is mijn quarter te klein

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freerider

is mijn quarter te klein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:11

Hallo bokkers ik rijd al een tijdje western (reining) met mijn kwpner met een stokmaat van 1.67m. het gaat leuk, maar je weet hoe het gaat op een gegeven moment koop je een quarter Haha!

Nu heb ik een merie gekocht geb. maart 2003 huidige stokmaat 1.39 ik schat dat ze uit zal groeien tot 1.45 (max) ? ze is stevig gebouwd

Is dit paardje te klein voor een man van 1.83 (76 kg) Boos!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: is mijn quarter te klein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:18

Ik heb eerlijk gezegd geen idee...ik weet het niet zo...als ze stevig genoeg is...misschien...twijfel...wat denk je zelf??

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:25

ik denk dat het voor het paard niet z'n probleem is het ziet alleen niet zo mooi uit . of is dat wennen ??
ik heb het idee dat er steeds meer kleine paardjes komen vooral bij de reining.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 16:35

Bij westernrassen is het een eerder geaccepteerd verschijnsel als in de 'engelse' wereld.

Je paard is nu nog jong en er is niet te voorspellen hoever ze nog zal uitgroeien. Dat is afhankelijk van veel zaken zoals voeding, training etc.

Hoe denk je er zelf over?? Heb je geen paardje van die maat en omvang in je buurt om eens te proberen hoe dat 'zit', want ook de gangen van een kleiner paard kunnen anders zijn als je nu gewend bent.

freerider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 16:52

Ik heb al eens op een kleine quarter gereden het went snel.

Het lijkt me wel een leuke discussie :wanneer is een quarter te klein?

En waarom blijven ze zo klein? Heeft een te nauwe bloedvoering (inteelt) hier iets mee te maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:05

Ik denk niet dat het klein blijven te maken heeft met line/inbreeding. Dat is weliswaar deels genetisch bepaald, maar er worden ook genoeg grotere Quarters gefokt.
Afhankelijk van de discipline.

En zoals eerder gezegd: een Quarter is niet snel té klein.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:23

Dat is best klein idd, mijn Quarter van aug. '03 is nu 1,43m, maarja, net als mensen, is geen paard gelijk, ook afhankelijk van de discipline. Dus ik heb geen idee. Heb je een foto van je paard met jou ernaast? Kunnen we eens kijken Schijnheilig

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 17:36

Jouwn paardje is absoluut niet te klein ! voor een reiner is dat JUIST een perfekte maat! heb je wel eens op wedstrijden gekeken ,hele kleine reinertjes met ENORME mannen erop ,en die paarden lopen er mee weg alsof het niets is ! want ze zijn sterk hoor die quarters.

zelf ben ik ongeveer 1,80 en rij op een merrie van circa 1,50

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 18:10

Nee......zeker niks te klein, quarters zijn enorme sterke paarden kunnen makkelijk wat zwaardere (uhum) ruiters aan!!!!!
(ik weeg zelf ook niet te weinig.) En ik rij zelf al 8 jaar een leuk klein merrietje van ongeveer 1,45 mtr. Maar o zo sterk en fanatiek. Veel plezier met je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:00

Er zijn bepaalde bloedlijnen de klein fokken, maar dat behoeft geen probleem te zijn. Als je paard je gewicht kan dragen maakt het totaalplaatje weinig uit binnen de westernsport.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-05 22:17

gefeliciteerd, ik heb ook zo'n klein paardje die is nu 5 jaar en niet groter dan 1.43 m.
mijn gewicht zal ik maar niet verraden, maar houdt het maar op zwaar tot zeer zwaar.
als je paard stevig is geen enkel probleem hoor, ze kunnen best wel wat hebben.
waarom ze zo klein blijven? het is gewoon het ras, net als bij mensen je hebt ze van 1.60 m. als ze volwassen zijn maar je hebt ze ook van 2.10 m. en daar komt ook geen inteelt bij voor dacht ik zo

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 06:31

Mijn buurman heeft 2 quarters van 1.40. Hij is zelf ong 1,85. Ik vind het geen probleem hoor. Heb ooit Willem Burgmeijer gezien op Muriël Tivio, die was 1,38!!! En in de Working Cowhorse kon hij als hij dat had gewild meesteppen.
Het is meer het idee voor jezelf hoor, je paard kan je heus wel dragen.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 08:23

Willem Burgmeijer & Muriel Tivio, dat was het voorbeeld dat ik ook in gedachte had.
Ik herinner me dat merrietje heel goed, ze was echt bloedsnel en super wendbaar!
Had volgens mij totaal geen last van de lengte/gewicht van haar ruiter.