Een side pull is vriendelijk en het woord zegt het al. Je moet er mee opzij werken. Het heeft dus geen zin om naar achteren te trekken, dus moet je de "rem" even anders gebruiken. Het is voor oudere goedgetrainde paarden goed te doen, of voor jonge paarden in de round penn. Ik rijd mijn 3-jarige ermee momenteel en ze reageerd er heel erg goed op. Aan het halster moest ik behoorlijk hard trekken en nu met de side pull is hele lichte druk voldoende.
Afhankelijk van het materiaal en de dikte van het neusgedeelte is een side-pull in meer of midere mate vriendelijk.
De sidepulls met een enkele neusgedeelte van (sisal)touw zijn allerminst vriendelijk. Deze schuren de neus in no-time kapot. De enkele van rawhide werken ook sterk in maar het materiaal vormt zich meer naar de neus en is dan zachter (als je een goede kwaliteit hebt). Verder heb je ook de dubbele neusvariant zowel in touw als in rawhide.
De laatste heb ik (dubbele rawhide) en zelfs daar heb ik nog een bontje om zitten . Omdat ik de bakstukken te laag onder de ogen vond komen heb ik hem wat verbouwd. Het is nu een bitless bridle met gekruiste werking onder de kaken en ik moet zeggen dat the old lady daar heel lekker mee overweg kan.
Kitty_
Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-05 16:40
-
Laatst bijgewerkt door Kitty_ op 28-04-24 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Tja dat is wel lastig zo schriftelijk. Het belangrijkste is dat je dus niet naar achter trekt zoals je waarschijnlijk gewend bent. Je moet echt overdreven naar links of naar rechts sturen. Dus echt je hand goed naar binnen (niet naar je heup). Misschien is het slim om eens een westerninstructeur op te zoeken (madepolder bijv.) Dan kan je zien hoe je het moet doen, dat is altijd een betere leerschool dan een berichtje hier.