Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Laat je de discipline van de ijzers afhangen
Sonja schreef:Laat je de discipline van de ijzers afhangen
Toydoll schreef:En is western te combineren met amateur spring/sgw?
maar een beetje op mn eigen manier. Dus gewoon rem, gas en stuur erop en wat rondjes kunnen draven en stappen. Als dat er goed in zit ga ik lessen met hem (prive les, westerninstructice komt aan huis
Die instructice helpt ook niet met het inrijden van paarden, je moet ze dus wel al rond kunnen sturen voor je aan de lessen begint.Brendageene schreef:Ik zou eerst beginnen met de basis voor je een tak gaat kiezen. Dan merk je ook vanzelf waar je paardje goed in is en wat ze leuk vind. Je moet sowiezo eerst de basis erin rijden, omdat ze nog niet ingereden is. Overigens maakt dat volgens mij niet zo heel veel uit of je dat engels of western doet. Ik heb zelf een 3 jarige en ik heb 3 lessen western gehad op andere paarden. Ik rij hem eerst zelf in, wel met westernzadel en hoofdstelmaar een beetje op mn eigen manier. Dus gewoon rem, gas en stuur erop en wat rondjes kunnen draven en stappen. Als dat er goed in zit ga ik lessen met hem (prive les, westerninstructice komt aan huis
Die instructice helpt ook niet met het inrijden van paarden, je moet ze dus wel al rond kunnen sturen voor je aan de lessen begint.
Ga gewoon veel kijken, bij clinics, wedstrijden. Zoek een westernmanege op bij je in de buurt (kijk eens in de sticky bij western) en ga daar eens kijken en neem een paar lessen. Ik sta wel op een stal waar bijna iedereen western rijdt en ik krijg dus ook veel tips en begeleiding bij het beleren, gezien vanuit een 'western standpunt' en dat is wel een voordeel. Veel succes en plezier met je paardje!
Verder ben ik ook nog een beginner op western gebied, maar ben ook vooral recreatief ruiter en ben ook niet van plan om mijn paard binnen een jaar uit te brengen op een wedstrijd. De verfijning van de hulpen komen bij mij wel in de lessen, het hoeft van mij niet in 1 keer perfect te gaan, zolang het paard maar snapt wat ik wil en welke kant ik op wil

Toydoll schreef:Maar de basis is dus wel hetzelfde? Ik vroeg me dat namelijk af, niet dat ik zo een keuze maak hoe ik haar inrijdt en dan later blijkt dat ik het beter anders had kunnen doen.
Romkabouter schreef:Ehmm geen ijzers?
Dan kun je sgw/springen ook beter uit je hoofd laten.
Tot op zekere hoogte kan het natuurlijk wel

amigo1310 schreef:Romkabouter schreef:Ehmm geen ijzers?
Dan kun je sgw/springen ook beter uit je hoofd laten.
Tot op zekere hoogte kan het natuurlijk wel
sorry beetje laat maar ik wilde ff wat kwijt over springen zonder ijzers.....ik weet het niet hoor maar volgens mij hebben paarden in de wilde natuur ook geen ijzers.
het slaat ook nergers op om ze ook te nemen want waarom hebben ze ze nodig de hoeven gaan er tog alleen maar op achteruit ......
www.hoefnatuurlijk.nl
groetjes nathalie
Cassidy schreef:Ik weet het niet hoor, maar volgens mij springen paarden in de natuur geen parcours op nat gras.![]()

shirley23 schreef:Waar in Almere woon je??? Ik woon in Haven en Lelystad is verder dan Horse Power. Je rijdt de dijk over langs de eemhof en je bent er. Maar je moet er maar eens langs gaan. Ik was eerst de eenige westernruiter maar er zijn er nu 3 bij gekomen. Succes verder.

Cassidy schreef:Ik weet het niet hoor, maar volgens mij springen paarden in de natuur geen parcours op nat gras.![]()
Bij sommige disciplines is niet aan een ijzer te ontkomen. Ik vind het daarom nergens op slaan dat je een dergelijke reactie in dit topic denkt te moeten zetten. Mag ik je wijzen op een topic voor Natuurlijke bekappers in de Huiskamer, waar je helemaal je gang kunt gaan?
Jahaaa, ik kan gedachten gedachten lezen! Nee hoor, ze zit nu naast me, nathalie is een klasgenoot
En gloednieuw op bokt
(ik heb haar aangestoken denk ik
) Ze wist niet dat jullie het over hoge hindernissen hadden. Nat gras zonder ijzers is idd een groot risico maar gewoon in de bak een kruisje of een lage stijlsprong maakt niet echt uit zonder ijzers.