Ik ben dus samen met Tonkie gestart op haar 2 IJslanders. Ik op Vaskur en Tonkie zelf op Brandur. Ik was best zenuwachtig van te voren aangezien dit mijn 1e klasse II zou worden en het ook nog eens zo heet werd....
Voorkeuren ging al lekker, Vaskur wilde niet draven
Na enig aandringen van mijn kant nog niet zo als het hoorde, dus toen deed Tonkie het zelf. Nu wel ok. Klaarmaken voor de start en dat was weer spannend, mijn 1e massastart... En ik heb Vaskur vaak genoeg half op de achterbenen zien staan van de haast. Maar alles viel mee. Kan ook zijn omdat we er net opzaten toen we al wegmochten.Vaskur liep meteen lekker door. In het begin nog wat problemen om de draf te vinden vast te houden, want door de haast die Vas had wisselde hij nogal eens naar telgang. Dat ging later goed en toen reden we heerlijk!
Tonkie had bedacht dat we onderweg zoveel mogelijk momenten zouden aangrijpen om te koelen en de paarden water aan te bieden. We zijn dus gestopt bij een paar plassen en de verschillende waterpunten èn natuurlijk onze supergroom Louis

Dat ging allemaal erg goed zo en bij de vetgate aangekomen boden we de paarden meteen aan bij de da. Na 1 minuut hadden we Vaskur op 60 en Brandur op 57. Bij de locomotie kreeg ik Vas dit keer wel in draf, maar hij was het niet met de afstand eens. Halverwege de 'heen'weg stopte hij al. Terug ging super, maar dus op verzoek van de da nog een keer heen. Nu even een ferm woordje met hem gesproken onderweg en toen deed hij het toch maar. Daarna paardjes laten eten en drinken en weer klaarmaken voor de 2e ronde. 45 minuten vetgate is trouwens erg fijn!!!
2e ronde was het een stuk warmer en hebben we nog een paar plassen benut voor koeling en drinken. Brandur besloot dat hij wel liever midden in een diepe plas wilde staan om af te koelen. Hij stond er heerlijk ontspannen bij te kijken
Na nog een welkome ontmoeting met Louis en zijn water gingen we de hei op. Hier kwamen we een waterput tegen, maar die werd bewoond door een Schotse Hooglander. De rest van de groep (we hadden wat mede klasse II ruiters en paarden om ons heen) besloot de plas te vermijden, maar wij gingen erop af. Brandur en Vaskur vonden de stier helemaal niet indrukwekkend en begonnen weer gulzig te drinken. De stier besloot toen maar aan de kant te gaan voor ons. Vaskur vond die stier trouwens erg interessant, want toen hij uitgedronken was liep hij er recht op af
Dus even niet dacht ik toen!
En ineens zaten we nog maar 6 km voor de finish. Tjonge wat snel bedacht ik me nog. En toen in draf de finish over, wat een geweldig gevoel
Vaskur en Brandur hadden de hele weg zo hun best gedaan, dit was echt super. Snel naar het koelwater gegaan en de schaduw opgezocht. Koelen, koelen en nog eens koelen en toen waren we klaar voor de nakeuring. En alles goed!!! We mochten naast elkaar voordraven en ze liepen perfect. Wel heel grappig trouwens zo voordraven 
2 IJslanders met prachtige kaarten, ik die mijn 1e klasse II heb volbracht en prachtig (zij het wat erg warm) weer. Ik heb een geweldige dag gehad

Foto's volgen!

Maar ik wilde Vaskur náást Brandur hebben ipv erachter....