[WN] Cutting wezen kijken, gaaf! Maar een vraagje...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Cutting wezen kijken, gaaf! Maar een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:38

Ofschoon ik zelf geen western ruiter ben, vind ik het toch een heel mooie tak van paardensport en ik vind het erg indrukwekkend om naar te kijken. Dit weekend waren in Beek cuttingwedstrijden op Europees niveau en gisteravond ben ik gaan kijken. Gaaf om onder andere Ute Olm aan het werk te zien, wat is die goed zeg! Jammer dat ik niet bij haar clinic vrijdag kon zijn. Kortom ik heb me super geamuseerd! Nu ga ik voor jullie westernruiters misschien een enorm domme vraag stellen, maar ik wil het toch graag weten: In hoeverre ben je als ruiter zelf degene die stuurt en in hoeverre weet het paard wat de bedoeling is en let (en reageert) hij zelf op het kalf? Als ik zie hoe abrupt er gereageerd wordt en hoe snel er van richting veranderd wordt, het lijkt me al moeilijk genoeg om erop te blijven zitten, laat staan dat je dat als ruiter ook nog allemaal zelf moet gaan sturen!

XoNo

Re: Cutting wezen kijken, gaaf! Maar een vraagje...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:44

Als het goed is doet het paard het allemaal zelf zodra de ruiter de teugels neerlegt Haha! Pas wanneer je de teugels oppakt, moet je paard weer op de baas letten. De paarden die dit doen hebben cow-sence, die blokkeren de koeien vanuit natuurlijk instinct.

*edit* Dit is natuurlijk wel heel makkelijk gezegd hoor, maar zó vanzelf zal het ook allemaal niet gaan, er zullen vast wel dingen zijn die je je paard moet bijbrengen tijdens cuttingtraining, maar daar heb ik geen kaas van gegeten Haha! *edit*

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:48

Ik had al zo'n idee dat je dat als ruiter niet allemaal zelf geregeld krijgt. Knap hoor! Ik zag inderdaad bij een Frans meisje van 17 (!) dat meedeed op een gegeven moment dat ze aan het paard duidelijk maakte wanneer zij het overnam door haar hand op de hals te leggen in plaats van op de knop van het zadel. Had ik dat dus toch goed gezien. Gaaf! Weer wat bijgeleerd Haha! !

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 20:51

Ja, hans op de hals betekent dat het paard de "teugels in handen neemt" Haha! Hand oppakken (als de koe wegrent bijvoorbeeld of niet meer beweegt) betekent dat de ruiter weer in controle is. Maar het is, denk ik, inderdaad niet te doen om je paard zo snel te besturen *LOL*

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:51

om jullie allemaal uit de droom te helpen hand op de nek betekent voor het paard we stoppen er mee, na een run waar in het paard de koe een aantal keren goed heeft afgestopt leg je je hand op zijn nek en knijpt er in en je haalt het paard van de koe.
waarom komen jullie niet eens naar me toe dan kunnen we jullie alles uitleggen van hoe het werkt of kom op 28 mei langs dan hebben wij hier een cutting wedstrijd

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 08:53

Dat was eigenlijk ook wat ik bedoelde, zij nam het over wanneer ze de hand op de hals legde....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 09:33

Lijtk me trouwens wel heel leuk om eens te komen kijken, maar Makkinga klinkt alsof het niet bij mij naast de deur ligt (Zuid-Limburg)...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 09:38

Nee dat is in friesland.

Trinity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:34

Ergens in juli als ik me niet vergis worden de Europeese van de team penning gehouden en of dat alleen team penning is weet ik niet zeker. Maar dat wordt gehouden bij Paul Derrez in Brunssum das wel zuid- limburg. Maar ik heb het een keer gedaan met een koe en dat is egt zo leuk als je een keer de kans krijgt is het zeker een aanrader!!!

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:37

haha anders moet je maar eens naar hagenbeck stables komen in wijnandsrade ik rijd daar ook we hebben ook af en toe wedstrijden cutting..alleen volgens mij niet binnekort...

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:39

en dat is dus ook zuid limburg..@trinity het zou best kunnen dat sdit niet alleen de teampenning is er wordt daar vaak gecut..Knipoog..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 13:52

Ik ben toevallig elke zaterdagmiddag daar, gehoorzaamheidstraining met de hond. Bij Hagenbeck is inderdaad best regelmatig iets te doen, maar dat hoor ik dan altijd achteraf pas Dromen ...

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 13:55

ellen_doc schreef:
haha anders moet je maar eens naar hagenbeck stables komen in wijnandsrade ik rijd daar ook we hebben ook af en toe wedstrijden cutting..alleen volgens mij niet binnekort...

6 nov lowland cutting tour Haha!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=371821

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 13:57

Dankjewel! Jammer dat ik dan nog zo lang moet wachten Haha!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:25

Citaat:
waarom komen jullie niet eens naar me toe dan kunnen we jullie alles uitleggen

Mogen we het dan daarna ook zelf eens proberen? Haha!

Dat zou ik nou echt wel ens willen doen. Lijkt me zo gaaf Cool

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:35

Ik weet dat een westernzadel heel stevig zit, maar volgens mij vlieg ik er als dressuurmiepje toch binnen de kortste keren vanaf! Maar gaaf lijkt het me wel!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 15:44

He wat had ik dat graag gezien zaterdag in Beek, maar ik kon jammer genoeg niet. (was de entree echt 7,50 had ik gehoord??)

Ik ben wel n tijdje geleden bij Paul's western stables geweest. In Brunssum dacht ik. Dat is echt geweldig. Hij vertelt er heel veel bij. Ook dat van de teugels neerleggen enzo. En zij werken met koeien en ook met bizons, ook super gaaf! Daar was toen ook een strodorp bij, en een tinkershow, fjordenvoetbal, freestyle rijden en nog meer. Maar wanneer dat weer is weet ik niet. Ik wil er wel weer heen, das zeker Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 15:49

Klinkt erg leuk, van Paul's wetsren stables. Moet ik in de gaten houden wanneer daar weer wat is. Ik ben daar zelf ook al eens geweest en dat was inderdaad erg leuk. Entree in Beek was inderdaad 7,50. Dat was misschien ook de reden dat er vrij weinig publiek was. Dat was wel een beetje jammer. Ik had persoonlijk ook wat meer stands verwacht en zo, iets meer te kijken eromheen. Maar goed, leuk was het toch.

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:15

Steaming schreef:
ellen_doc schreef:

6 nov lowland cutting tour Haha!
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=4&t=371821

wist ik ma ja dat is niet binnekort..Tong uitsteken..haha

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:16

@speedster..ik hou je wel op de hoogte via bokt als er iets te doen zou zijn..Knipoog..

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:22

Super! Dankjewel!

ellen_doc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 17:19

goed onderschrift trouwens speedster..Tong uitsteken..haha

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 17:27

'k Zit in de IT, dan krijg je dat soort kronkels...