[WN] Zadel kenners opgelet! Vraagje!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Zadel kenners opgelet! Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 17:24

crazycactus

Re: Zadel kenners opgelet! Vraagje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:31

Ik ken ze niet, maar ze lijken mij wel heel goed, ze passen zich geheel aan aan de rug van je paard. Of je ze dan makkelijk op verschillende paarden kan leggen?????

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 17:38

Vanaf dezelfde site:
http://www.horsesaddleshop.com/whatisflextree.html

Zoals ik het begrijp is de fork en cantle dus nog steeds 'vast' en alleen de bars buigen iets mee in de beweging.
DUS een zadel moet op de schouders nog steeds goed passen.

Persoonlijk heb ik een enkele ervaring met de SofTee.
Dit betrof een nieuw zadel. De kleine en grote skirts zijn aan elkaar vastgezet en als je in dit zadel gaat zitten dan komt er een vreemde 'vouw' bij die skirts omdat die de aanpassing in vorm niet kunnen volgen.

Omdat alleen de bars meegaan in het gewicht van de ruiter zal er dus ook een groter drukpunt ontstaan waar de ruiter zit, net als bij een boomloos zadel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-05 20:14

Citaat:
Persoonlijk heb ik een enkele ervaring met de SofTee.
Dit betrof een nieuw zadel. De kleine en grote skirts zijn aan elkaar vastgezet en als je in dit zadel gaat zitten dan komt er een vreemde 'vouw' bij die skirts omdat die de aanpassing in vorm niet kunnen volgen.

Hmm, dit klinkt niet echt erg gunstig....
Zucht, vandaag pas begonnen met serieus op zoek naar een zadel (nou ja, serieus op internet) en ben het nu al zat Knipoog .

Heeft iemand nog aanbevelingen? Ik wil een zadel die fijn in gebruik is maar waar ik ook op wedstrijd (pleasure) mee kan. Geen echte "show"zadel, want een endurance wedstrijdje zal er ook wel inzitten en ik rij meer thuis dan op een wedstrijd.

Tis voor Sim, dus zal in brede boom te krijgen moeten zijn. Ben eerst op zoek naar het "type" dat ik wil, daarna moet ik op zoek naar het zadel zelf en passen enz, enz...

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 23:57

Waarom laat je er dan geen op maat maken? VOlgens mij zijn die van Vaquero wel te betalen.
Ik heb een BC zadel met een gedeeltelijk (DlS) flexibele boom, maar dat is een reiner. Die bevalt mij uit de kunst maar was wel een rib uit mijn lijf.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 01:29

Die flextrees zijn kunststof trees die heel licht kunnen buigen. Ze passen zich zeker níet aan aan de bouw van het paard, het zadel moet nog steeds goed passen. Of het een voordeel is dat het zadel iets minder 'star' is dan een met een houten of hard kunststof boom betwijfel ik. Door het gewicht van de ruiter wordt het zadel in het midden toch wat naar beneden gedrukt en krijg je juist minder ruimte voor de rug om te krommen... niet handig als je juist wilt dat je paard z'n kont er onder gaat zetten. Bij een lichte ruiter doet het zadel nagenoeg niks, bij een zware ruiter zal het effect groter (lees: nadeliger) zijn. Dit is tenminste wat ik met heb laten vertellen...

Voor Dot ga ik een zadel bij Louis bestellen (dan weet je't vast Louis! Kom binnenkort een keer langs om te babbelen... Knipoog )
Ik wil graag iets wat helemaal op maat gemaakt is, dus ook de boom...niet net zo lang bomen passen tot er een 'in de buurt' komt, maar gewoon op haar rug gemaakt/aangepast. Maar indien mogelijk wél met een klein beetje ruimte om te groeien... die ruimte ga ik in eerste instantie opvullen met een Korrector Air Pad. Zo hoop ik niet over een jaar alweer een ander zadel te moeten kopen.
Of één en ander haalbaar is weet ik nog niet, maar we gaan het proberen...

Succes met je zoektocht Jeddah... 't valt niet mee als je't goed wilt doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 07:14

Klinkt goed Francis. OK dan!
Ga samen, misschien krijgen jullie groepskorting Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 07:47

hmm... hoor ik iemand over groepskorting??? Haha!

@Yuma, wie/waar is Vaquero??

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 08:53

He , als ik onze naam lees word ik natuurlijk wakker....

Hier onze mening over flex tree's in zijn algemeenheid.
... Ik gooi hier alle soorten, typen, constructies, etc. op 1 hoop, om deze reactie een beetje kort te houden....

Er zijn zeer doordachte flex tree's (Orthoflex, Flexbaum), maar ook flex trees (softtree. heat flex tree) waar wij onze wenkbrouwen bij optrekken.

De eerste groep is zeer klein gebleven en ook het aantal "weg gezette zadels" is in vergelijking met de 2e groep beperkt. Het gaat hier veelal om producten in de hogere prijsklasse, hetgeen ook te zien is aan o.a. leer en afwerking.

De 2e groep wekt graag de indruk, dat het zadel op ieder paard past. Hetgeen ook door vele ruiters als zoete koek wordt gegeten.

Niets is minder waar.
Alle flex tree bomen (ik heb er zelfs een aantal ingekocht om te kijken hoe en wat) die ik ken, hebben een vaste afstand in de Gullet (dat is de afstand in het midden van de fork op de plaats van de schouders). Deze afstand past zich dus NOOIT aan. Heb je hier dus een niet goed passend zadel, kun je "flexen" tot je een ons weegt, maar passen zal het nooit.

Verder heb ik bij deze flex trees mijn bedenken over de krachten die nodig zijn om te flexen en het gevolg van het flexen. Als het materiaal door kan zakken, verlies het m.i. de draagkracht en daar gebruik ik nu juist een boom voor. Sugarmiss gaf al aan dat er leer dubbel gaat zitten. Dat kan ook niet anders. Als je een materiaal bekleed met leer en vervolgens dat materiaal gaat buigen, krijg je of spanning op (buitenbocht) of bulten (binnenbocht).

Na de hoos van flex-trees (op enkele goed blijvers na) kwam de hoos van de boomloze westernzadels. En zoals aan alles, zitten er zeker goede kanten aan deze producten. Helaas echter, zijn de meeste "revoluties" in zadelland ingegeven door de commercie en niet door liefde voor paardenruggen.

Laat ook duidelijk zijn, dat vaste bomen een compromis zijn op de natuurlijke afloop van de beweging van het paard. Een compromis echter dat al 250 jaar (of langer) gehanteerd wordt en waarmee onze voorvaderen langer op het paard zaten dan wij op een bureaustoel.
Mits goed gebruikt, zal het zo slecht niet zijn. Ik gebruik liever een zadel met een vaste boom dat goed past op mijn paard, dan een boom waarvan ik de werking en toepassing in twijfel trek.

Na de Adidas Torsion, kwam de Nike Air. Daarna de Athics Gel pad en Adidas weer met de "Feather Lite". Mijn vrouw loopt de halve Marathon binnenkort op goede loopschoenen.......

MVG Louis

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 10:30

Bedankt Louis en ik heb je een pb gestuurd.

StecoWestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 10:45

circle Y is een top merk,ik heb het zelf verkocht en kan niet anders zeggen dan aanschaffen!!!! een flex tree is begonnen bij barrel racers,daar die scherp de bocht door moeten en enige flexibiliteit wel gewenst is,maar bij reinign is het ook geschikt,doordat hij een beetje mee beweegt komen er bij scherpe bochten geen drukpunten,zie het als een soort schokbreker,superzadels!!! toen ik met de bedrijfsleider van circle y sprak,vertelde hij dat de flex tree zadels de toekomst word,ook vanwege de lagere gewicht

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:17

StecoWestern,

Met alle respect:
- Wel eens zo'n flex tree in je handen gehad?
- Wel eens gekeken "Hoe dat nu eigenlijk "flex't""?

Ik heb hier die bomen gehad.

Wat is de truc? Door net achter de fork een deel van de kunststof nog "zachter" te laten (zie ook verderop in mijn betoog) en er een stalen bladveer in te zetten kunnen de bars t.o.v. de fork buigen. Daar echter de cantle op beide bars zit moet ook daar enige ""slapheid" in zitten. In een Barrel racer MISSCHIEN van nut, maar in de Reining zie ik het al niet meer "zitten".

In USA is de bomen leverancier overigens verplicht om zadelmakers er op te wijzen, dat zij flex trees niet moeten gebruiken in zadels voor Reining en Rodeo disciplines. Waarom? Het is gewoon Polymer waar de harder is gehalveerd en dus hebben we "zachte koek". Daar blijven de schroeven ook niet in zitten en dus moet die hele handel met kopbouten worden vastgezet.

Neem van mij aan dat het commercieel gedoe is om de klant "gek"te maken.

Overigens al eens nagegaan hoeveel flex trees er bij de leverancier terugkomen met gebroken tree's ? Ik weet wel beter.

MVG Louis

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 12:20

Nou, mij heb je in ieder geval overtuigd sablou Haha!

StecoWestern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:44

je zult wel gelijk hebben,ik denk af en toe nog steeds dat het vorige week was dat ik nog in de western zat,toen ik stopte kwam circle y ermee,het is bedoeld voor cutters en barrel racers,reining is in tegenstelling tot hier veel minder populair,roping en dat soort dingen zijn veel populairder,daarom zeg ik ook,koop een zadel hier in nederland,want als je daarmee problemen krijgt ben je nog verder van huis

jip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 20:25

Ik ben benieuwd of de gemiddelde zadelverkoper ook weet hoe een zadel er van binnen uit ziet en behoort uit te zien Nagelbijten / Gniffelen

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 21:33

Ik heb een algemene post over een zadelwinkel uit dit topic verwijderd, aangezien de TS een specifieke vraag over een boom stelt.

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-05 13:06

Nou Jedda, jullie hebben elkaar al gevonden lees ik.

Succes daar.