[WN] Inrijden op welke leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happiness

Inrijden op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:16

Op welke leeftijd beginnen jullie met zadelmak maken?
Voornamelijk graag andwoorden van quarter en paint eigenaren.

Dankje

Cer

Re: Inrijden op welke leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:19

zoekfunctie....

enne, ik ga niet eens vragen waarom alleen qh en paint eigenaren...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:20

Ja, da's een discussie die hier zo'n beetje elke maand langs komt... geen zin meer om die nóg een keer te voeren.

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:21

Cer schreef:
zoekfunctie....

enne, ik ga niet eens vragen waarom alleen qh en paint eigenaren...

Omdat ik ook een paint heb en ik ben voornamelijk daar naar nieuwsgierig Knipoog zodat ik weet wat een normale leeftijd is voor mijn paint Tong uitsteken En er staan bij mij op stal voorderest allemaal Qh en daar ben ik ook voornamelijk nieuwsgierig naar Knipoog

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:21

Francis schreef:
Ja, da's een discussie die hier zo'n beetje elke maand langs komt... geen zin meer om die nóg een keer te voeren.

Oh.. oke..

Anders via pb.. dat het word gezegt..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:23

Die zoekfunctie doet t toch gewoon....zoek ff dan...

En denk je dat een QH wezenlijk anders is dan een ander paard????
(ooh zeg ik toch wat.... :p)

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:27

Elk paard is anders Rolleyes
En ik denk ook dat je je paard moet inrijden als je denkt dat ie daar klaar voor is, en sowieso na 3 jaar. Wij hebben er eentje staan op stal, die is nu bijna 3, maar nog zo'n guppie dat ie nog minstens een jaartje de wei op gaat.

hobbelheks

Cer pas op dat geen QH eigenaaren op je dak krijgt Knipoog

iig niet eerder dan dat het paard drie is en als het kan vanaf drie en een half of 4 jaar.

Lielle

en mijn mening weet je al Knipoog

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:28

Oke dankje Lachen

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:28

Lielle schreef:
en mijn mening weet je al Knipoog

Ja Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:38

Happiness, vertrouw maar op je stalhouder.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:39

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:40

Zucht....gaan we weer...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:41

Inderdaad, zucht!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:44

Ik zou pas beginnen wanneer je paard op een leeftijd is van rond de 6 jaar, Clown , zéker met een Paint............die zijn niet te vergelijken met welk paardenras dan ook, Koe

Verder adviseer ik je om de wekelijkse topics hierover goed door te lezen, Cool .

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 15:47

Ik volg de western topics al sinds ik hier ben aangemeld en heb het nog nooit gezien.. Het kan ook zijn dat ik gewoon blind ben.. Tong uitsteken

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 15:56

Happiness schreef:
Ik volg de western topics al sinds ik hier ben aangemeld en heb het nog nooit gezien.. Het kan ook zijn dat ik gewoon blind ben.. Tong uitsteken

6 jaar.......dan ben je extreem veilig bezig. Hoe ik het ongeveer doe met mijn bijnaaa 4 jarige:
na zijn 3e (gezien vanaf zijn echte geboortedatum, dus niet vanaf 1 januari!!) kan je beginnen met longeren, een zadeltje en een bit en rond de 3,5 jaar er voorzichtig aan op gaan zitten en de belangrijkste hulpen (stap, draf, galop en weer terug kunnen nemen) er netjes intrainen en vanaf zijn 4e beginnen met een degelijke, vriendelijke en prettige opleiding voor dier en mens. Zorg voor plezier en genoeg ontspanning, ga lekker veel bosritten maken. Goed voor jonge dieren om ervaring op te doen én op eigen benen te leren lopen!!!

Veel plezier samen.........

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:25

2 jaar! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen....Quarters en Paints zijn reuze sterk hoor, ze hebben heel veel spieren...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 16:42

vera schreef:
2 jaar! Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen....Quarters en Paints zijn reuze sterk hoor, ze hebben heel veel spieren...

oke, als jij dan een kind hebt van 4 jaar oud, laat hem maar in de bouw gaan werken,hij is ster genoeg om weg en weer te sleuren met zakken cement van 5 kilo hoor, de hele dag, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!!!
Slapen

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:21

dutske schreef:
vera schreef:

oke, als jij dan een kind hebt van 4 jaar oud, laat hem maar in de bouw gaan werken,hij is ster genoeg om weg en weer te sleuren met zakken cement van 5 kilo hoor, de hele dag, je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen!!!
Slapen

Hahaha! Sorry hoor Dutske maar dit was toch echt een grapje van Vera!
Mijn Paint is nu drie (okee in juni) en ik heb er al drie keer opgezeten in twee weken tijd Wow! . Zonder zadel zonder hoofdstel, lekker alleen met een halstertje en het sturen gaat verdomde goed moet ik zeggen! Haha! Knipoog Ze gaat zaterdag twee maanden het land op, ik pak haar wel elke dag om bij te voeren en d'r middeltjes te geven (knoflook, zeewier en foenegriek Knipoog ) En daarna gaat ze in training waar ik ga afspreken dat ze max 4 keer in de week wordt opgepakt. Daar blijft ze twee a drie maanden voor een goede basis zodat ik lekker naar buiten kan en een beetje kan rondsturen in de bak. Volgend jaar of zelfs misschien wel het jaar daarop gaan we echt aan het werk, eerst nog even sterk worden.

Groetjes Deb...

ps. ik kan deze discussie niet vaak genoeg voeren want hier wordt nog vaak de mist mee ingegaan bij dit ras, ik ben juist blij dat je het vraagt!

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:28

Slapen

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:32

dutske schreef:

Slapen

Ohh lijkt me wel iets een futurity cementzak slepen Cool

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:34

DJQuarter, ik ben het met je eens dat het goed is dat Dutske het vraagt. Waar het om gaat is de eeuwige discussie die naar aanleiding van zo'n vraag vaak op gang komt.
Maar ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik merk dat hoe vaker deze vraag gesteld wordt, hoe vaker de antwoorden met elkaar overeen komen. In ieder geval wat betreft beginnen rond of na het derde levensjaar.
Beginnen we het zo eens te worden met z'n allen, of houden de 2-jarigen-starters inmiddels wijs geworden hun mond...

Goed, geen discussie dan, puur mijn manier en mening:
Wacht in ieder geval met er op gaan zitten tot je paardje 3 geweest is (en inderdaad gerekend vanaf werkelijke verjaardag). Daarvoor kun je vanalles doen als zadelmak maken, bitwijs maken, ground driving (sturen tewijl je er met twee lange lijnen achter loopt). enz. enz.
Dot wordt volgende week, op 11 mei, 4 jaar. Die zelfde week ga ik onder begeleiding waarschijnlijk voor het eerst opstappen. Eind vorig jaar (toen ze dus al ruim 3½ was heeft er al 1 of 2 keer iemand op gezeten tijdens mijn vakantie en Rick, m'n zoontje van 10 heeft al een keer of 3 op haar rug gezeten (stilstaand), maar in princiepe is ze nog 'onbereden'. Afgelopen weken ben ik bezig geweest met ground driving en dat gaat best goed vind ik zelf. Ze wijkt en buigt goed om de druk van de zweep tegen haar flank en reageert over het algemeen goed op het bit. We zullen het gaan beleven over ruim een week...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 17:40

Inderdaad de zoveelste discussie. En ik kan aan de post van Francis helemaal niets toevoegen. Of je nu een quarter, een paint, een shet, een belg of een kwpn-er hebt. Wachten is het devies. Zie verder de al aangegeven verwijzing naar groei van het skelet.