[WN] Western Rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maartjevO

Western Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 11:56

na zes jaar op een manege te hebben
gereden ben ik het engels rijden eigenlijk
een beetje beu.
Rond hobbelen aan een lange teugel vind ik nog wel leuk, af en toe een drafje maar ik voel niet echt een drang om te gaan rijden.
Ik help nu op een leuke stal waar ik veel verzorg (mesten...voeren)
en gelukkig draaid het daar ook niet om rijden Bloos
maar nu vroeg ik me af hoe westernrijden eraan toe gaat?
en kun je dat ook doen als je bang bent aangelegd (ik ben een tijdje heel erg bang geweest met rijden, nu nog steeds wel met heb er wel weer een aantal op gestapt).
Het lijkt me gewoon veel leuker om te doen,
iemand ervaring of leuke tips?

crazycactus

Re: Western Rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:05

Western rijden kan prima als je een beetje angstig bent, moet je alleen wel een paard rijden die zich daar niets van aantrekt natuurlijk. Ik zou zeggen ga gewoon is bij een westernmanege cq stal kijken , en probeer eens een paar lessen.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 12:08

maar, ik heb misschien een beetje een ouderwets beeld van western rijden?
moet je de hele les truckjes doen? dat lijkt me wel leuk...maar zo de eerste keren Knipoog Leer je ontspannen rijden ofz?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:18

Zeker, althans bij mijn instructeur wel. Ontspanning is heel erg belangrijk, maar dat is natuurlijk niet alleen bij het westernrijden. Tja en "trucjes" doe je pas als je de basis een beetje onder de knie hebt. Om nu gelijk te stoppen, rollbacks te maken en te gaan spinnen lijkt me wat te hoog gegrepen.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 12:21

maartjevO schreef:
moet je de hele les truckjes doen?

Ja, je moet onder je paard hangen, ernaast, erachter en dan weer in vliegende galop erop springen Rolleyes
Western is (IMO) weinig anders dan dressuur, het zadel en de oprichting van het paard is alleen anders. Verder blijft een paard gewoon een paard en paarden springen wel eens opzij, ze gaan aan de kletter voor paraplu's en kinderfietsjes.... dus dat westernrijden per definitie iets is voor wat angstige ruiters, zou ik niet willen beweren Knipoog
Op elke "gewone" manege lopen ook superbrave paarden rond.

Ik zou zeggen: als je werkelijk geinteresseerd bent, ga eens ergens kijken, stel vragen en kijk gewoon of het je aanstaat Lachen

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-05 13:50

ik zal eens gaan kijken, maar dat eronder hangen lukt ookwel als een paard goed genoeg opzij springt hoor Clown

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 09:37

gewoon proberen! ik bn echt een mega-schijterd wat betrefd rijden, maar omdat western-ponies meer 'zelf moeten denken' (is weinig van te merken soms) zijn ze wat minder klierig en wegsprinfgerig. althans, dat is mijn ervaring met de overstap van een dressuur-manege naar een western-manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 10:00

maartjevO schreef:
....maar ik voel niet echt een drang om te gaan rijden.....
...en gelukkig draaid het daar ook niet om rijden Bloos ....

Volgens mij geef je hier zelf eigenlijk je antwoord al. Als je het niet zo op rijden hebt, zal westernrijden denk ik niet ineens heel anders zijn. Heel simpel gezegd is het toch hetzelfde; je hebt het paard tussen jou en de grond in (als het goed is Haha! ) en als je die basisvoorwaarde niet leuk vindt, dan verwacht ik niet dat dat ineens zal veranderen Verward

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 12:19

Ik denk dat ze meer bedoeld dat ze het wel gezien heeft op de manege waar ze nu rijdt.

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-05 08:18

inderdaad, iniedergeval dat daar de bok gespring
met een pony die ik niet aankan/durf.
maar ik ben 2 maanden geleden al gestopt met rijden op die manege, maar western leek me altijd al leuk en dressuur vind ik toch wat saai.
maar ik zal eens gaan kijken en dan horen jullie het nog wel Knipoog