[WN] AQHA lidmaatschap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

AQHA lidmaatschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 17:00

Ik ben al jaren lid van de AQHA en ontvang ook het blad regelmatig.
Nu was ik wat stambomen aan het napluizen, tenministe, dat probeerde ik. Maar ik kan op geen enkele manier meer inloggen... Ook niet voor DNA kit e.d.
Nu vraag ik me dus af of mijn lidmaatschap is verlopen, maar daar krijg je toch bericht van?
Wanneer is bij jullie voor het laatst het blad op de mat gevallen? Lijkt me, als je die nog steeds krijgt, dat je dan nog braaf lid bent....

mehlika

Re: AQHA lidmaatschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 17:16

Als het goed is heb je een brief gehad met een nieuw inlognummer.Is vorig jaar ergens ingegaan.
Als je lid bent van de AQHA en netjes ieder jaar betaald zou je dat na moeten kunnen kijken op je afschriften.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 18:46

Ik had het voor 3 jaar gedaan de laatste keer. Waarschijnlijk is daarna mijn harde schijf gedeeltelijk gewist, ik vergeet wel meer de laatste tijd.
Ik heb nu maar een gewoon mailtje gestuurd in zeer beroerd engels, hopelijk krijg ik snel antwoord.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 12:21

Ik kreeg dus het bericht terug dat mijn vraag te complex Koe is en ik maar moet bellen met klantenservice ...... Ja duhh.... midden in de nacht in het engels zeker....
Ik weer terug gemailed dat ze mijn vraag dan maar moeten doorsturen naar klantenservice, afwachten weer.
Nu vraag ik me ook af of je de HYPP en DNA test in 1 keer kan laten doen, het formulier kan ik dus niet via de site invullen omdat ik niet kan inloggen.
Ik het een HYPP test laten uitvoeren door het Dr. van Haeringen uit Wageningen maar die mag toch niet als bewijs?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 13:06

Nee die mag idd niet als bewijs. Volgens mij is DNA vaststellen en HYPP testen in 1 onderzoek, want bij veulens met ongeteste ouders afstemmend van Impressive gebeurd dat ook in 1x.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 15:30

Begrijp ik dan goed dat het veulen gelijk op HYPP getest wordt en dat ook op het papier komt te staan, ook al heb ik dat bij de moeder niet laten doen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 16:43

Als je het veulen laat testen komt dat idd op het papier te staan. Dat je de moeder niet via hen hebt laten testen zou dan geen hindernis mogen zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 18:14

Citaat:
205.c(2) Mandatory testing for HYPP. At such time as AQHA requires mandatory parentage verification of any foals to be registered in either the numbered or appendix registry, (see 202 (g)) any foal tracing to bloodlines known to carry the HYPP gene, shall be tested for HYPP at the time the genetic testing for parentage is performed. The results will be designated on the registration certificate in lieu of the above notification. Such testing will not be necessary if the foal’s closest ancestors, tracing to the HYPP line, have been tested negative, and designated on their registration certificates, which foals will automatically be designated “N/N” on their registration certificate.

Ik begrijp uit bovenstaande dat er niet direct op HYPP wordt getest als er alleen sprake is van een registratie van het veulen.
DNA registratie is wel verplicht.
Alléén als de AQHA verplicht stelt om Parentage Verification te doen (bij KI verplicht) wordt er naar een HYPP achtergrond gekeken.

Om alle problemen voor te zijn kun je best nu je merrie al laten test via de hairkit van de AQHA, anders krijg je straks deze kreet op je veulenpapier:
“This horse has an ancestor known to carry HYPP, designated under AQHA rules as a genetic defect. AQHA recommends testing to confirm presence or absence of this gene.”

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-05 22:37

Dacht ik al, laat ik maar gewoon de hele riedel gewoon laten testen.....
Nu nog antwoord van de AQHA ... anders ga ik gewoon iedere week een mail sturen....

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 22:52

Sugarmiss schreef:
Quote:

“This horse has an ancestor known to carry HYPP, designated under AQHA rules as a genetic defect. AQHA recommends testing to confirm presence or absence of this gene.”

Ik heb 2 maal gefokt met een Hypp N/N hengst en tegenwoordig komt deze kreet er dan altijd op te staan, ook al zijn de ouders getest en hebben ze Hypp n/n.
Het beste kun je dus meteen tijdens de registratie de test benodigdheden meesturen. Het duurt dan allemaal wel wat langer, maar het scheelt later weer een hoop gedoe.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 08:24

@Desiree1: dan handelen ze niet volgens hun eigen regels:
Citaat:
205.c(1) The following notification shall be placed on registration
certificates of foals descending from the stallion Impressive or
any other bloodline determined to carry the HYPP gene:
“This horse has an ancestor known to carry HYPP, designated
under AQHA rules as a genetic defect. AQHA recommends
testing to confirm presence or absence of this gene.”

When the parent(s) tracing from the HYPP line has tested negative
for HYPP with an appropriate designation appearing on their registration certificate, the above notification is not required, and will, instead, be substituted by the designation “N/N”;

or, after testing negative for the gene, the notification may be substituted by the designation “N/N” upon request of the owner at his or her expense.

Hieruit lees ik dat als bij de AQHA bekend is dat de beide ouders N/N zijn dat het kind niet getest hoeft te worden en meteen op het papier van een N/N wordt voorzien.

Dit geldt natuurlijk alleen als de ouders volgens de 'eigen' AQHA-test zijn getest en niet in een 'ander' Lab.
Alleen het woord van een eigenaar dat een paard N/N is, is natuurlijk niet voldoende.

Ik weet uit ervaring dat een veulen/paard verkopen met deze kreet op het papier moeilijker is (en daar is het ook voor bedoeld*) , dus als je het vooraf kunt vermijden is dat wel zo handig.

(*mits men de Engelse taal machtig is en geen rad voor ogen wordt gedraaid Cool )

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 13:34

Bellen kan gewoon met etens tijd hoor.
AQHA kantoor gaat gewoon, net zo als kantoren in nederland
om 9.00 uur open, dan is het bij ons 17.00 uur.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:04

De hengst waar ik toen mee gedekt heb, is getest, waar weet ik niet, maar de vermelding stond ook op het dekbewijs dat hij hypp N/N is, dit dek bewijs is afgegeven door de AQHA. Casey heeft geen Impressive in haar lijnen en toch stond in 2003 en 2004 deze kreet bij de veulens op het papier.
Navraag leerde mij dat de AQHA dit tegenwooordig standaard doet bij alle veulens in deze lijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-05 08:44

Vreemd en heel tegenstrijdig.
Ik kan op het Breeder's Certificat nergens een melding vinden dat een hengst N/N zou zijn. Alleen de dekdatum en de naam v.d. hengst/ID, verder de handtekeningen van de hengst en merrie.

Deze Breeder's Certificat is een onderdeel van het veulenregistratieformulier, wat idd ingevuld aan de hengsteneigenaar wordt toegestuurd, meestal een maand voor de verwachte geboorte.
Losse Breeder's Certificat's worden niet verstrekt door de AQHA, maar kunnen wel door de hengsteneigenaar zelf gemaakt en verstrekt worden.

Maar je bent zelf ongetwijfeld lid van de AQHA en kunt dus bij de hengst kijken of er N/N op zijn AQHA-file staat.
Zoniet dan is die kreet op het veulenpapier logisch en deugt er ergens iets niet met de papieren van de hengst.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-05 16:34

Een 10 voor de AQHA!
Ik heb al een brief ontvangen met mijn nieuwe PIN....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-05 16:50

De service is er goed hoor! (Mag ook wel voor dat geld...)