[WN] De ideale pad voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zwartepaerd

De ideale pad voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:13

Aangezien mijn paard een zeer gevoelige rug heeft en een verleden met veel rugproblemen ben ik aangeraden door degene die mijn paard behandelt om "een lekker dikke pad" onder mijn zadel te leggen. Ik heb nu een wollen pad onder het zadel liggen maar door die pad gaat mijn zadel schuiven. Een geleende pad bracht uitkomst (overigens geen wol en ook lekker dik), dan blijft het zadel prima liggen, alleen heb ik bij die pad het probleem dat die op de schoft drukt.
Nu ben ik dus op zoek naar een dikke, evt schokabsorberende pad, geen equitex aangezien mijn paard ook nog eens allergisch is voor van alles en nog wat. Het moet een pad zijn met schoftuitsparing of gecontourd zodat de schoft ontzien wordt. Bovendien moet het een pad zijn die zich aanpast aan de rug van mijn paard (dus geen "plank") of dus een gecontourde pad. Een speciale pad als de airride(zo heet die toch met "bubbeltjes plastic?" )heeft hij ook weer niet nodig.
Via internet ben ik al aan het snuffelen geweest, maar hier in nederland ben ik nog geen gecontourde pad tegengekomen. Bovendien is het dan nog maar de vraag of het een dikke pad is, dat is op een plaatje niet te zien. Weet iemand de ideale pad voor mijn paard en ook nog eens waar die te krijgen is?
Laatst bijgewerkt door zwartepaerd op 26-04-05 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: ideale pad voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:15

Ben je niet geholpen met een gewone, dikke neoprene pad met schoftuitsparing? Is overal te koop, kost je geen vermogen, en werkt prima!

zwartepaerd

Re: De ideale pad voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:17

Ja, daar heb ik ook al aan zitten denken, maar als ik zie hoe erg hij alleen al onder zijn neopreen singel zweet (en zeer weinig onder een pad) lijkt me dat niet zo prettig voor hem.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:28

misschien is een Coolback pad iets voor je, deze zijn dik, maar boven de schoft goed omhoog te trekken waardoor hij niet op de schoft drukt, pad is lekker soepel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:30

Persoonlijk heb ik totaal geen bezwaar tegen het zweten onder het neopreen. Volgens mij valt het alleen wat harder op dan bij een wollen pad, omdat neopreen niets opneemt (en daardoor een stuk hygienischer is -> even onder de spuit en schoon is je pad!)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 11:37

En waarom geen equitex dan? Paarden die allergisch reageren zullen dat eerder bij neopreen doen dan bij een equitex pad. Daar zit nl. gewoon een stoffen 'hoes' omheen. Juist de equitex is een fijne schokabsorberende pad en een kennis van mij heeft em juist gekocht voor haar paard met rugproblemen en een schuivend zadel. Beide problemen waren met de equitex in 1 klap opgelost.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 11:45

k had juist gehoord dat de equitex nogal allergische reacties op kan leveren. Daarom sta ik er een beetje huiverig tegenover. Misschien moet ik dat nu dus bijstellen.
Hoe moet ik de equitex zien? Heeft die ongeveer de dikte van een gelpad?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:04

Sonja schreef:
Persoonlijk heb ik totaal geen bezwaar tegen het zweten onder het neopreen.

Ik denk daar toch heel anders over. Bloos

Ga er vanuit dat je paard een behoorlijke sportprestatie levert als je hem/haar in het zweet rijdt.
Ga zelf eens hardlopen met een gewone shirt en daaroverheen een niet luchtdoorlatende regenjas.
Vervolgens met bv. een Coolmax hardloop shirt.
Je keuze is snel gemaakt!

Ik geloof dat het enorm zweten onder je zadel een enorme energieslurper is en behoorlijk oncomfortabel voor je paard.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:05

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:19

De mijne is 4" dik, ze zijn er ook dunner. Ik vind maar 1 nadeeltje aan de mijne en dat is dat het het oude model is, die nog niet anatomisch gevormd was. Nu hebben ze dus wel die oplopende vorm naar voren toe.
Dat paard waar ik het net over had, had ook een hele gevoelige huid. De neopreensingel die ze in eerste instantie gebruikte zorgde al voor rode plekken en uitslag. Dit paard had bij de equitexpad helemaal geen problemen. Ook degene van wie ik mijn equitex heb gekregen had em op een heel gevoelig paard liggen. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit van allergische problemen door equitexpads gehoord...
't Is dat je zo ver weg woont, anders had je de mijne best even mogen lenen om uit te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:45

vera schreef:
Ga zelf eens hardlopen met een gewone shirt en daaroverheen een niet luchtdoorlatende regenjas.
Vervolgens met bv. een Coolmax hardloop shirt.
Je keuze is snel gemaakt!

Ik denk niet dat dat een goede vergelijking is, omdat je als mens een relatief veel groter deel van je lichaam bedekt met een shirt, en dus oververhitting in de hand werkt.
Ik vind een neoprene pad op de rug heel wat anders dan (invergelijking trekkend) een neoprene deken die tijdens arbeid gedragen zou worden.

Misschien ben ik te simpel, maar ik heb toen ik met pads ging experimenteren heel eenvoudig na het afzadelen op de rug gevoeld. En wat me opviel was dat de temperatuur onder een wollen pad verder opliep dan onder een neopreen exempaar Verward

Ik denk trouwens dat het ook erg verschillend is van paard tot paard wat ze het fijnst vinden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:09

Zit wat in, Sonja.
Het is inderdaad een groter oppervlak maar trek eens een paar moonboot in de zomer aan en ga een flinke wandeling maken. Ook dan weet ik zeker dat je die dingen kunt vervloeken.
Ondanks dat het een relatief klein deel van je lichaam is wat bedekt wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:23

Zit er over na te denken, en heb misschien een betere vergelijking gevonden.

Dick en ik hebben jaren fanatief op zee gekayakt. In een neopreen pak. Ook midden in de zomer. Voor je bescherming heb je je pak altijd aan, al vallen de mussen dood van het dak. Als je het aantrekt is het even benauwd, maar als je gaat zweten (en dat is al heel snel na het aantrekken Haha! ) is dat over.
Ik weet niet of het voor een paard vergelijkbaar is, maar ik heb het zelf zo ervaren. Overigens loop je dan ook op neoprene schoentjes, en daarvoor geldt hetzelfde. Vanaf dat je zweet is het niet heet en benauwd meer.

Gek eigenlijk...

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 13:34

Ja, vreemd is het inderdaad wel....
Denk me suf wat nu de verklaring zou kunnen zijn waarom neopreen verkoelend zou werken terwijl je zweet.
Want waarom zweet je dan als verkoelend is...........wie o wie heeft het antwoord??

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 14:07

vera schreef:

Bedoel je een schapenvacht pad? Dat is voor mijn paard helaas geen optie, ik heb nu een dikke wollen pad onder het zadel en mijn ervaring hiermee is dat het ontzettend schuift bij mijn paard.

Francis, bedankt voor je aanbod, jammer inderdaad dat ik zo ver weg woon, anders had ik er graag gebruik van gemaakt!

En ondanks dat je in een neopreen pak gaat zweten en je dan afkoelt (misschien trouwens wel omdat je dan het koele water ingaat?! Knipoog ) vind ik een neopreen pad echt geen optie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:04

Als je hogere bedragen geen probleem vind zoek dan eens op Supracor:
http://www.supracor.com/equestrian/western-cg.html

Verder gebruik ik 's zomers altijd onder mijn normale pad een Dixie Midnight No-Sweat pad:
http://www.dixiemidnight.com/

Verder bestaan er van NASA-schuim schokdempende pads die zich dmv de warmte van je paard helemaal aan de rug aanpassen.
De nemen geen vocht op, maar zijn wel meer luchtdoorlatend als een neopreen pad.

Overigens gaat een paard overal van zweten als het 's zomers warm is en het beest moet lopen Lachen
Wel is het belangrijk dat het zweet óf snel wordt opgenomen (wol/vilt) óf via luchtkanaaltje snel wordt afgevoerd langs het lichaam (Dixie).

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:17

Dus als ik onder de neopreen pad een vilten onderlegger doe dan zou in principe het zweet opgenomen kunnen worden ? En krijg je dan weer niet het gevolg dat het hele zaakje gaat schuiven als je laag op laag legt?

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 15:20

Sugarmiss schreef:

Overigens gaat een paard overal van zweten als het 's zomers warm is en het beest moet lopen Lachen

Dat begrijp ik, maar mijn paard zweet midden in de winter nog onder zijn neopreen singel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:25

Sugarmiss schreef:
Als je hogere bedragen geen probleem vind zoek dan eens op Supracor:
http://www.supracor.com/equestrian/western-cg.html

Oeh, niet goedkoop nee, maar lijkt me wel een hele goeie...goede ventilatie én goede schokabsorbtie in 1 pad... het kan dus wel.

Laag op laag zou ik inderdaad niet doen, zwartepaerd, dat gaat meestal schuiven. Tenzij je die Dixiepad gebruikt waar SM het over had, die kan je er wel goed onder doen. Die ventileert en voert het zweet af.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:30

Volgens mij heeft Jos zo'n Supracor pad.
Die was er geloof ik erg tevreden over......

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 15:49

Sugarmiss schreef:

zwartepaerd schreef:
Dat begrijp ik, maar mijn paard zweet midden in de winter nog onder zijn neopreen singel.
Dat is logisch met dat winterhaar wat eronder zit. Zelfs met mijn viltsingel zweten ze dan nog. Lachen

Ik wil nog steeds eens Supracor inlages in mijn pad gebruiken voor onder mijn Bob Marshall, maar zelfs op Ebay gaan ze niet goedkoop weg Verdrietig

Het schuiven van de diverse lagen heeft ook te maken met de materialen waarvan de lagen zijn. Vilt op neopreen lijkt me niet gaan schuiven, vilt op vilt weer wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:01

Je hebt ook neopreen pads met aan 1 kant een viltlaag, dat zou ook nog een optie zijn. Toch ben ik zelf geen fan van neopreen. Meer een gevoelskwestie denk ik, maar ik vind het ook te 'zweterig'...
Dat Supractor lijkt me inderdaad een heel prettig goedje.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 16:29

vera schreef:
Ja, vreemd is het inderdaad wel....
Denk me suf wat nu de verklaring zou kunnen zijn waarom neopreen verkoelend zou werken terwijl je zweet.
Want waarom zweet je dan als verkoelend is...........wie o wie heeft het antwoord??

Het enige wat ik me kan bedenken is dat neopreen dan waarschijnlijk niet geleidend en isolerend is maar ook niet absorberend, snap je? Dus vocht blijft waar het is maar wordt niet oververhit omdat de pad niet geleidend is... Zoiets als alluminium zeg maar...

Groetjes Deb... (in een Heerlijk, Helder, Heineke bui Tong uitsteken )

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 19:56

ik vind de airride pad van profchoice heel goed
en ook de nieuwe dunne pads van lamicell zijn fijn Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 21:01

vera schreef:
Volgens mij heeft Jos zo'n Supracor pad.
Die was er geloof ik erg tevreden over......

ik heb pads van medi-cheval.
super pads , duur maar wel goed.