[WN] Vraagje aan de paintexperts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Vraagje aan de paintexperts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:13

Na het zoeken naar Docs Domino zag ik iets raars in zijn pedrigree. Zijn vader (Docs Jack Two Tone) is een Quarter Horse met een Paint moeder(Scooter Babe) en een Quarter vader (Doc Jack Sox).Ik ging er altijd vanuit dat als je een qh en een paint kruisde dat een solid veulen altijd als breedingstock paint werd geregistreerd. Of geld dit alleen als je je QH merrie laat dekken door een Paint hengst?

Francis

h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:22

En?? Jouw paard is als regular paint geregistreerd, of als Quarter? Om de vraag te begrijpen hebben we het hele verhaal nodig... Knipoog (Sorry, ik ken niet elk paard van elke bokker...)

Als hij als regular Paint geregistreerd staat heeft'ie misschien hoge witte benen of veel wit aan het hoofd waardoor'ie net binnen de witregels valt?

Staat'ie als Quarter geregistreerd, dan kan het zijn dat de vader van je paard óf de Painmoeder daarvan dubbel geregistreerd stond. Ik ben niet 100% op de hoogte met de regels omtrend nakomelingen van dubbel geregistreerde paarden, maar het zou dus zo kunnen zijn dat een kind uit een dubbel geregistreerde ouder dus registreerbaar is bij beide stamboeken. Dat lijkt me in dit geval de enige logische verklaring.

Dat dubbel registreren is overigens verleden tijd. Omdat vorig jaar de AQHA de witregel afschafte, zal de APHA hoogstwaarschijnlijk de one parent rule aannemen (houd het niet zo bij, is misschien al wel gebeurd), waardoor een Paint dus inderdaad altijd 1 Paint ouder moet hebben. We hebben straks dus bonte Quarters en effen Paints... da's om het simpel te houden Haha!

Paintje

Re: Vraagje aan de paintexperts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:32

http://www.allbreedpedigree.com/docs+domino

Volgens de APHA is de vader van Docs Domino, Doc Jack Two Tone een Brown Tobiano.
Doc Jack Two Tone, Doc Jack Sox (AQHA) x Scooter Babe (APHA).

Mischien is er wel een Quarter Horse DocS Jack Two Tone en zijn de twee door elkaar gehaald?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:44

Dat moet dan haast wel, ik vond het nogal raar.
@francis het ging niet om mijn paard, maar iets wat ik tegenkwam op allbreedpedigree.

Ik "durf" eigenlijk niet zo goed een painthengst op mijn quartermerrie te zetten uit "angst" dat er een bs-je uitkomt. Ik ben al jaren gek op Docs Painted Bright, maar ja, ik blijf twijfelen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:47

Ik heb de s bij docs jack two tone weg gehaald in de pedigree, en daar kwam idd doc jack two tone, painthengst voor in de plaats. Zo klopt ie wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 08:49

Tot die conclusie kwam ik inderdaad ook toen ik em opzocht Paintje... De vader is gewoon een Paint, Doc zonder s

Zo blijkt maar weer dat die andere sites nog wel es niet kloppen (is niet de eerste keer dat ik dat merk) omdat mensen zelf gegevens in kunnen voeren. Je kunt ook zo leuk tot in het stenen tijdperk terug kijken in de stamboom van je paard, maar ik geloof daar niet altijd zo in... Hoe kun je in 's hemelsnaam een afstamming opschrijven tot in 1500 als de registratie van die paarden nog geen eeuw oud is... onmogelijk.

En waarom zou je die combinatie niet doen?? Beter een goede breedingstock dan een matige regular zeg ik altijd... het gaat uiteindelijk wel om de kwaliteit van het paard, op vlekken alleen kun je niet rijden. En we zijn wat dat betreft gezegend in Nederland... de breedingstock klasses groeien gestaag en er zijn maar weinig andere landen in Europa die dat kunnen zeggen... wat, in de Wereld... APHA weet niet hoe gek ze moet doen om de breedingstocks te promoten. Komend jaar dus voor het eerst ook br.st. klasses op de Worldshow, dus ik denk dat ze alleen maar in de lift komen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 08:58

Francis schreef:

En waarom zou je die combinatie niet doen?? Beter een goede breedingstock dan een matige regular zeg ik altijd... het gaat uiteindelijk wel om de kwaliteit van het paard, op vlekken alleen kun je niet rijden.

Ben ik inderdaad met je eens, ach misschien gok ik er toch eens op. Maar ik wacht even af hoe het veulen eruitziet wat ze nu draagt. Haar vorige veulens zijn goede paarden, maar niet echt typisch qh. Ik heb haar nu laten dekken door een hengst met een totaal andere bloedlijn (de vorige 2 keren waren het Jimmy Doc en een zoon van hem), mocht er nu weer een beetje a-typisch paard uitkomen is haar fokcarriere afgesloten.

Nu we er uit zijn mag er wel een slotje op.